• tisdan

Är VÄRME-ljus varmare än andra ljus??

Nått jag sitter o funderar på så här mitt på dagen...
    Vi har det rätt kallt i vår lgh o tänder en hel del ljus på kvälle.
    Så till min fundering... Kvittar det vilket typ av ljus det är... är det lågan som avger värme eller blir sterainet o höjlet på värmeljusen varmare o därför sprider mer värme??

Nån som vet? Eller kanske har nån fundering?

• Svar på tråden Är VÄRME-ljus varmare än andra ljus??
  • DreadHead

*bevakar*

Det har jag också undrat över...!

• Lincon

Bra fråga.. värmeljus borde ju avge mer värme än t.ex. långa vanliga ljus eftersom metallhöljet blir varm och även det i sin tur avger värme. Men sätter du ett högt blockljus i t.ex. en ljuslykta av metall som sedan blir varm, så borde ju "blockljuset" avge mer värme?

• tisdan

Lincon skrev 2009-01-10 13:53:28 följande:

Bra fråga.. värmeljus borde ju avge mer värme än t.ex. långa vanliga ljus eftersom metallhöljet blir varm och även det i sin tur avger värme. Men sätter du ett högt blockljus i t.ex. en ljuslykta av metall som sedan blir varm, så borde ju "blockljuset" avge mer värme?
    Hmm... ja... om ljuset värmer upp nått annat, ger det mer värme då..?
    Intressant. O hoppas nån har svar!!
    Eller kanske svar på varför det heter värmeljus egentligen!
  • Kimma72

Ja, värmeljus ger mer värme än ett vanligt ljus eftersom det består av mer paraffin och därmed har en högre förbränningstemperatur. Dessvärre äter det mer syre än vanliga stearinljus vilket får till följd att man kan känna sig dåsig om man använder sig av många värmeljus samtidigt.

• HellviHumle

Kimma72 skrev 2009-01-22 09:08:38 följande:

Ja, värmeljus ger mer värme än ett vanligt ljus eftersom det består av mer paraffin och därmed har en högre förbränningstemperatur. Dessvärre äter det mer syre än vanliga stearinljus vilket får till följd att man kan känna sig dåsig om man använder sig av många värmeljus samtidigt.
    Bidrar alltså mer till den globala uppvärmningen. Inte undra på att det heter värmeljus!
Svar på tråden Är VÄRME-ljus varmare än andra ljus??