• FemaleX

Hjälp!!! Hur öppnar man ett doc.x dokument om man ej har programmet?

Har Windows Vista som operativprogram men har inte Officepakettet utan Open.office och jag har nu fått ett viktigt doc.x dokument och vill öppna det???
    Hur gör jag? Måste jag ha Officepakettet eller finns det genvägar??????????????????
    AKUT!

• Svar på tråden Hjälp!!! Hur öppnar man ett doc.x dokument om man ej har programmet?
  • Millan83

går det att spara om det? välja "spara som" och ge det ett nytt filnamn? bara .doc?

• FemaleX

Jag har fått dokumnent som bifogat fil i mitt mail så jag tror inte att man kan spara som....ska prova

• Millan83

ibland får man frågan "vad vill du göra med dokumentet"? välj då spara och byt namn i fönstret som kommer upp!

• FemaleX

nej det kommer inte upp det alternativet - utan det kommer upp en ruta med filterurval

• SIN74

Kan du inte be den som skickat filen spara om den i RTF och skicka den igen?

• MikPel

har du provat att öppna dukomentet?

• janne j

Enklast är väl att du ber den som skickat dokumentet till dig att skicka den på nytt fast den här gången sparat som vanlig .doc-fil, man kan välja det alternativet när man sparar i office 2007. Eller om du känner någon annan som har office 2007 som kan spara om dokumentet åt dig i rätt filformat.

Annars kanske det finns något filtillägg man kan ladda ner till open office, prova leta lite på google.se ifall du hittar något.

• janne j

Vilken version har du förresten på open office? Enligt den här artikeln ska senaste versionen av open office klara av att öppna docx-filer

www.idg.se/2.1085/1.160943

Så testa uppdatera version så kanske du får det att fungera, nyaste versionen hittar du här:

sv.openoffice.org/

• Angels Fall First

Be personen skicka om det i ett vanligt .doc dokument istället. Det kan man välja när man sparar

• FemaleX

jag ska prova att ladda hem 3.0 på open.office och går det inte så får jag maila till henne som sänt mig dokumentet så får hon ta ett vanligt doc. på sparandet

• Nivea

Open office 3.0 funkar utmärkt! Dock får jag spara dokumentet först och sedan öppna upp det på nytt

• FemaleX

Nu har jag installerat den nya 3.0 och det fungerar inte att öppna filen i alla fall! sjutton oxå:(

• Nivea

Ja det har jag gjort. Vad får du för felmeddelande? Får du ett meddelande att du ska öppna något med .exe så klicka på den

• SmultronÄngel

Jag brukar använda mig av www.zamzar.com för att konvertera dokument. Du laddar upp filen, väljer vilket format du vill konvertera den till och sen får du den på mailen när det är klart. Har alltid funkat utan problem för mig.

• inze
    SmultronÄngel skrev 2009-01-10 16:10:08 följande:
    Jag brukar använda mig av www.zamzar.com för att konvertera dokument. Du laddar upp filen, väljer vilket format du vill konvertera den till och sen får du den på mailen när det är klart. Har alltid funkat utan problem för mig.
    Tänkte just föreslå samma sak. Har fungerat bra för mig också när man inte kunnat öppna .docx. Har man Office 2003 kan man hämta ett tillägg så att man kan öppna filerna.
  • FemaleX

Tack OpenOffice 3.0 funkade bra och jag kunde öppna filen, så verkar ha löst sig.
    Tack till er alla som gett mig tips:) ha en bra fdag!

Svar på tråden Hjälp!!! Hur öppnar man ett doc.x dokument om man ej har programmet?