• Mulligmamma

Hur ska vi få katten att gå ut igen efter ha blivit skrämd av något/någon??

Vi har en kattpojke som är hur go som helst.
    Men nu på sista tiden har han varit jätte konstig och bara vägrat att gå ut. Måste ha varit något/någon som skrämt honom. Innan älskade han verkligen att vara ute.

Nyss fick jag ta på mig utekläder och följa med han ut. För han sprang här och bettede sig jätte konstigt. Jamade super högt och sprang och gömde sig (som han aldrig gör annars)
    När jag följde med han ut gjorde han sina behov. Och nu är han som vanligt igen....

Någon som varit med om detta och vet vad/hur jag ska få han att våga gå ut igen???

• Svar på tråden Hur ska vi få katten att gå ut igen efter ha blivit skrämd av något/någon??
  • skorpionen80

Har ni låda till honom inomhus? Varför vill ni tvinga ut honom? Det verkar ju som att han blivit rädd för något och vill inte ut mer. Kan ju vara allt möjligt som hänt; grannar som kastat sten på honom, ungdomar som misshandlat, andra katter som tagit över hans revir etc etc.

• Mulligmamma

skorpionen80 skrev 2009-01-10 15:13:39 följande:

Har ni låda till honom inomhus? Varför vill ni tvinga ut honom? Det verkar ju som att han blivit rädd för något och vill inte ut mer. Kan ju vara allt möjligt som hänt; grannar som kastat sten på honom, ungdomar som misshandlat, andra katter som tagit över hans revir etc etc.
    Helst vill vi att han ska vara ute. Vi tycker inte om att ha kattlåda... men får se om han vill gå ut, annars får vi väl plocka fram lådan.
  • Miracle Cats

Vår ena katt går bara ut numera när hon märker att det är lugnare ute och sen håller hon sig vid huset. Vi brukar kunna ha henne ute några minuter, gärna med sällskap, och sen kommer hon in igen. Hon har en period då hon gör behoven ute i snön . Det tar sin tid om något har skrämt de.

Time spent with cats is never wasted
  • Kantarellen

Plocka fram lådan NU. Stackars katt som inte vågar gå ut och alltså inte kan gå på toaletten.

Själv tycker jag inte om kattlådor med sand men som tur är finns peewee. www.peewee.se

Svar på tråden Hur ska vi få katten att gå ut igen efter ha blivit skrämd av något/någon??