• Gotlandstösen

räknas helger som semesterdagar?

jobbar inom hotell restaurang..jobbar ibland helger men mest vardagar..

om dom säger att jag har 21 dagar att ta ut..räknas då ävem lördagar och söndagar in i dom 21 dagarna..

om helgerna räknas med så har jag ju 3 veckor att ta ut..och räknas dom inte med så har jag ju drygt 4 veckor att ta ut..
    så vad är det som gäller egentligen?

• Svar på tråden räknas helger som semesterdagar?
  • xenaa

Alltås 21 dagar är vad det är just 21 dagar du har att ta ut alltså 3 v.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Gotlandstösen

så helgerna räknas oxå då? vet ju att en heltids anställd har 25 dagar..vilket alltid har räknats som 5 veckor..så där räknas ju inte helgerna???

• KattMaMa

I finland räknas lördagar som semesterdag men ej söndagar. Vet inte om ni har likadant system i sverige.

• MammaHela

Det är väl 21 arbetrsdagar du har att ta ut?

Så om du skulle ja jobbat 7 dagar den veckan så går det åt 7 semesterdagar, men om du skulle ha jobbat 5 dagar så går det åt 5 semester dagar, strunt samma vilken veckodag det är. Så har i alla fall jag fattat det.

Stor skithög men ingen ponny
  • Gotlandstösen

ja fast det där är ju ändå viktigt att man vet så man inte sitter och tar ut för mycket som man sen inte får betalt för.

• Amilie

Det bästa är väl att fråga den personen som har upplyst dig om att du har 21 dagar så att ni inte missuppfattar varandra.

Jag personligen räknar med att om mna tar ledigt en vecka (mån tom sön) så går det åt 5 semesterdagar, då dessa motsvarar en arbetsvecka á 40 timmar. Så har det räknats på mina jobb vare sig jag har jobbat på ICA eller som tjänsteman i tekniksektorn.

• Gotlandstösen

amilie: taxk för ditt svar..tror oxå att det är så..eftersom en vanlig svensson har 25 semesterdagar så hade det alltid räknats som 5 veckor 5 dagar*5 veckor är=25 dagar..alltså räknas inte helger med.

• cloudberry79

Beror alltså på vilka dagar du skulle jobbat under perioden du tar semester. Varje schemalagd dag som du tar ledigt använder du en semesterdag, de lediga dagarna använder du inte semesterdagar på.

Skillz that Killz 10k+
  • Gotlandstösen

nej de där stämmer nog inte riktigt med att de beror på vilka dagar jag skulle ha jobbat..läste nyss att är semester mindre än 5 dagar så räknas söndagar även som en semeseterdag, är semester mer än 5 dagar så rälnas INTE helger med som semester dagar...så de har inget att göra med vilka dagar jag skulle ha jobbat..sen jobbar jag dessutom olika varje månad, vi går inte efter shema.

• cloudberry79

Då har vi nog lite olika avtal.. Tar jag semester en fredag så är jag ledig fre-sön men tar bara en semesterdag.

Skillz that Killz 10k+
  • Gotlandstösen

ja fast tar jag semester mån-sön..så har jag bara flrbrukat 5 dagar så de är ju någorlunda samma för mej

• Cornelias mamma Pethra

Beror inte det helt på för vad slags anställning och inom vilken bransch man jobbar? När jag jobbade mån-fre 40 h/v så räknades inte helgen som semesterdagar. Har man helgpass tror jag det räknas annorlunda, bäst att du kollar med din chef för ett säkert svar.

• iacata

tror att det inte riktigt att det behöver betyda rena semesterdagar då semestern på något sätt räknas i %.

hade min semester räknad mer i procent när jag jobbade i vården, och det pga oregelbundna arbetstider
    kunde stå på lönespecen att jag hade 7,8 dagar sparade

Svar på tråden räknas helger som semesterdagar?