• flowerLowa

Någon som lyckats sätta igång förlossningen genom att stimulera bröstvårtorna?

Berätta!!!

(¯`°?.¸♥ ~Lill~Karlsson BF 2009~01~09~♥¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 17:03

Stimulering av bröstvårtorna

Detta görs genom att man nyper och rullar bröstvårtorna med syfte att sätta igång värkarna, i enlighet med teorin att oxytocin, det hormon som framkallar värkarna, frisläpps när bröstvårtorna och vårtgårdarna stimuleras.

Är det säkert?
    Stimulering av bröstvårtorna har visat sig kunna framkalla starka sammandragningar, så gå tillväga med försiktighet. Men en studie där 719 kvinnor deltog påvisade inga sådana problem.

Fungerar det?
    Den ovan nämnda studien ansågs vara för liten för att kunna användas som underlag för otvetydiga slutsatser, men kunde påvisa en betydande effekt: hos 37,3% av de kvinnor som stimulerade bröstvårtorna började förlossningen inom 72 timmar, jämfört med 6,4% av de kvinnor som inte gjort det.

Hur gör jag?
    Tanken är att härma ett diande barn, så du måste stimulera hela vårtgården (det mörka området runt bröstvårtan), inte bara nypa i bröstvårtan. Lägg handflatan över vårtgården och rör den i cirkelrörelser med ett fast men varsamt tryck. Du kan behöva fortsätta en längre stund. Rekommendationerna säger att du ska stimulera båda brösten kontinuerligt i 15 minuter per timme under flera timmar.

källa: se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/naturalbringonlabour
  • Svar på tråden Någon som lyckats sätta igång förlossningen genom att stimulera bröstvårtorna?
  • flowerLowa

hur länge och hur ofta??

• JenLyckan

har jag aldrig ens hört talas om..

• flowerLowa

se TS...

• Mollie77

Jag har hört om de men aldrig provat..Alldeles för ömma för att dras i nuKyss

Lilla fyra med bf den 23 januari
  • Jesslan

jag provade och för mig fungerade det hade haft lite småont typ mensvärk och tänkte testa.Gjorde det i ca 10 minuter och poff sen var det igång. om det berodde på det vet jag inte men.
    inne på bb rekomenderar dom detta om värkarna stannar upp har jag hört.Men sen finns det ju vissa som är övertygade om att färdknäppen oxå hjälper. Det hade kanske satt igång ändå hade gått över nästan 2 veckor

• flowerLowa

spännande!!

jag sitter och försöker, men jag är så känslig och larvig.. väldigt obehagligt.. men jag vill ju så gärna träffa min bebis nu, så ska försöka pina mej igenom en stund.. *suck*

hoppas på fullmånen inatt med..

• Jesslan

men det är bara att gno på se det positiva vårtisarna är ju härdade tills bebis kommer.Be din sambo hjälpa till så gör kanske fullmånen sitt på fler än ett sätt =) stort lycka till

• flowerLowa

haha, ja vem vet.. kanske får till en färdknäpp med..

Svar på tråden Någon som lyckats sätta igång förlossningen genom att stimulera bröstvårtorna?