• Iorlover

En vecka till Grekland? Hur mycket pengar?

Planerar en resa till Grekland i slutet av sommaren. Vad kan resan kosta och hur mycket pengar bör man ha med sig? (ej sista minuten)

Pengar ska räcka till mat, nöjen, lite shopping mm.

Någon som har någon ide?

• Svar på tråden En vecka till Grekland? Hur mycket pengar?
  • mamma är bäst

Resans pris kan bli väldigt olika beroende på om ni ska åka under sommarlovet eller efter när skolan börjat. Priserna halveras nästan runt den 15 augusti. Sen beror det ju också på hotellstandard mm.

Grekland är inte särskilt billigt, särskilt inte nu när Euron är så dyr. Räkna med att du gör av med UNGEFÄR så mycket som motsvarande akiviteter, nöjen och restaurang besök skulle kosta här. Har du tur blir det liiiite billigare.

• HannaS86

Jag och brorsan åkte till Kefalonia (en ö i Grekland) en vecka förra året. Resan och boende kostade ungefär 3200:-/person och var i juli har jag för mig. Vi gjorde slut på ungefär 6000:- i fickpengar tillsammans. Men då hyrde vi en bil för 1800:- av pengarna i en vecka. Sen gick det en del på bensinen, bensinpriset är ungefär som i Sverige.

Vi inte så mycket mer kostnader, vi köpte mat som vi hade till frukost o kvällsmat o åt på restaurang en eller två gånger varje dag. Vi köpte inte vatten som de flesta andra eftersom vattnet i kranarna ändå var drickbart på den ön och inte smakade illa eller så. Vi återanvände våra vattenflaskor helt enkelt genom att fylla dem med vatten o lägga in i kylen över natten, på så vis hade vi kallt vatten till hands första delen av dagen iaf. Sen betalade vi inträde för några utflykter men det gick nog inte på mer än 1000:- för oss totalt.

• hotten

ett riktvärde brukar sägas vara ca 500,- per vuxen å dag på de flesta resor. om man varken slösar eller snålar.

Hanna asg så ni åt, både frukost å kvällsmat å ännu på restaurang 1-2 ggr per dag, rullade ni hem då?

• HannaS86

Haha nej men man ska ju äta regelbundet ;) Jag äter alltid 4 gånger om dagen men brorsan och jag är lite snåla vad det gäller just frukost o kvällsmat, på restaurang får det kosta vad det kostar. Man kunde få frukostbuffé för 80.-/person/dag på vårt hotell vilket vi var alldeles för snåla för, det var ju inte så mycket vi gillade ändå o det vi gillade handlade vi :)

Svar på tråden En vecka till Grekland? Hur mycket pengar?