• tantbrun

vilken temperatur ska köttet ha i ugnen för att det ska vara Ok att äta som gravid?

skall gotta till det med oxfilé i ugnen ikväll och ska sätta i en sticka som mäter temperaturen så det blir riktigt smaskens... men vilken temperatur är det som är OK att äta när man är gravid???????

• Svar på tråden vilken temperatur ska köttet ha i ugnen för att det ska vara Ok att äta som gravid?
  • tantbrun

puff, ska laga det nu.... hjälp mig!

• Lobro

Sånt där struntar jag fullkomligt i, allt i måttliga mängder anser jag vara okej att äta! Det är väääldigt liten risk att nått händer! Har faktiskt inte hört ett enda fall där man kunnat säkerställa att mamman ätit nått olämpligt och därför orsakat bebisens död!
    men om du vill vara säker så ha inne den lite extra bara!

• JenLyckan

jag har för mig att all mat som är upphettad till 70 grader är ok :)

• Blå Flygare

70 grader enl slv (för 2 år sen var det det i alla fall)

• littlepixiegrl

Nötkött måste ju inte vara helt genomstekt, det ska bara inte vara blodigt!

@-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • Blå Flygare

Lobro skrev 2009-01-10 17:18:28 följande:

Sånt där struntar jag fullkomligt i, allt i måttliga mängder anser jag vara okej att äta! Det är väääldigt liten risk att nått händer! Har faktiskt inte hört ett enda fall där man kunnat säkerställa att mamman ätit nått olämpligt och därför orsakat bebisens död! men om du vill vara säker så ha inne den lite extra bara!
    Ett sånt fall senaste året i Norge där 2 tvillingpojkar dog i slutet av graviditeten av listeria från Brie.
    Sen kanske det inte händer så ofta heller eftersom de flesta håller sig till rekommendationerna i så hög utsträckning
  • tantbrun

Lobro skrev 2009-01-10 17:18:28 följande:

Sånt där struntar jag fullkomligt i, allt i måttliga mängder anser jag vara okej att äta! Det är väääldigt liten risk att nått händer! Har faktiskt inte hört ett enda fall där man kunnat säkerställa att mamman ätit nått olämpligt och därför orsakat bebisens död! men om du vill vara säker så ha inne den lite extra bara!
    tack för din synpunkt, men har du hört alla fall eller?
    Skulle aldrig tänka mig att äta blodig biff bara för att jag tycker det är gott samtidigt som det finns en risk för att barnet dör. Oavsett hur liten risken är. Men nu vet jag vad du tycker
  • tantbrun

littlepixiegrl skrev 2009-01-10 17:22:43 följande:

Nötkött måste ju inte vara helt genomstekt, det ska bara inte vara blodigt!
    vadå så med oxfilé så behöver det inte vara upphettat till 70 grader??

oxfilén har INTE varit fryst.
  • Jenny Hol

Jag skulle steka den till 58grader och sen låta den vila 10 min i folie så det blir saftigt. Då kommer den vara medium till svagt rosa. Smaklig måltid!

• tantbrun

Jenny Hol skrev 2009-01-10 17:57:18 följande:

Jag skulle steka den till 58grader och sen låta den vila 10 min i folie så det blir saftigt. Då kommer den vara medium till svagt rosa. Smaklig måltid!
    det blir säkert smaskens, men är det OK enligt slv att bara steka oxfilé till 58 grader? jag skall lägga den i folie efteråt.
  • La Lola

Från kostråden:
    "Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Jenny Hol

La Lola skrev 2009-01-10 18:02:22 följande:

Från kostråden:"Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning."www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Va bra! Då behöver du inte alls oroa dig!
  • tantbrun

toppen!!

Tack så jättemkt både Lola och Jenny Hol!!! Ni har räddat mitt kött!!

Jag försökte leta på slv, men hittade inte där...

• ellens

minst 58 grader. det är äckligt över 65, själv struntar jag i det då jag vet att jag köpet kött från bra ställe. är man osäker, varför äta kött över huvudtaget då?

Svar på tråden vilken temperatur ska köttet ha i ugnen för att det ska vara Ok att äta som gravid?