• annac87

Förut aktivitetsersättning nu utvecklingsersättning. Varför??

Jag har hela tiden förut haft aktivitetsstöd från FSK men from 1 januari så ska jag tydligen få utvecklingsersättning.

Jag hade alfakassa förut men mina 300 dagar är slut och jag fick därför aktivitatsstöd.

Arbetsförmedlingen har skrivit i sitt papper att jag har rätt till aktivitetsstöd, men varför får jag utvecklingsersättning då från FSK??

Någon som vet?

Aktivitetsstödet ligger på 320 kr per dag för skatt och utv. ersättningen är på 134 så det är enorm skillnad.

Vet inte alls hur jag ska få ihop detta nu när det är mer än halva månads inkomsten som försvinner.

Någon som har varit med om något liknande???

• Svar på tråden Förut aktivitetsersättning nu utvecklingsersättning. Varför??
  • septbebis

kanske kan det bero på att dina dagar från alfakassan är slut?

Hittade detta på FK:s sida:

Utvecklingsersättning

Du får utvecklingsersättning om du är 18–24 år, deltar i jobbgaranti för ungdomar och inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan.

Du kan också få utvecklingsersättning om du inte har fyllt 25 år, inte har rätt till ersättning från a-kassan och går direkt från jobbgaranti för ungdomar till jobb- och utvecklingsgarantin. Jobb- och utvecklingsgarantin är ett annat arbetsmarknadspolitiskt program.

Du kan få utvecklingsersättning högst fem dagar i veckan. Utvecklingsersättningen är skattefri. Den är inte semester-, pensions- eller sjukpenninggrundande

Svar på tråden Förut aktivitetsersättning nu utvecklingsersättning. Varför??