• Anubisa

Mamma med separationsångest

Jag har en son nu på nästan 3 månader och jag har redan börjat fundera i banor av jobb.

Jobba är inget jag vill göra men jag har tänkt som så att det kanske är smart att börja jobba lite snart för att kanske spara lite föräldradagar osv som så väl kommer att behövas om sonen inte kommer in på det dagis vi vill.

Grejen är den att jag känner en fruktansvärd separationsångest. Bara jag tänker på att vara borta från min son ens en halvdag så blir jag nästan gråtfärdig. Inte för att jag tror att han inte klarar sig utan mig eller har det bra med sin pappa (som är arbetslös) utan för att jag själv kommer sakna honom så förtvivlat. Jag vet ärligt talat inte om jag skulle klara av att jobba nu. På något vis känns det så onödigt att både jag och pappan är hemma (han arbetslös och jag föräldraledig). Detta tär lite på mig. Det är helt underbart att vara 2 stycken men ngt slags moraltant inom mig säger att jag borde jobba när ändå pappan kan vara hemma. Men mitt hjärta vill inte :(

Detta är kanske helt normalt, han är ju så liten och de flesta jobbar ju faktiskt inte förräns barnet är tidigast 1 år. Men då slog det mig: Kommer jag att känna så då också? Eller känns det bara så här nu och kommer denna separationsångest att avta senare så att man kommer kunna gå till jobbet utan att bli ledsen?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Mamma med separationsångest
  • Skorpan12

Min flicka är 5 månader och jag skulle aldrig komma på tanken att gå o jobba nu. Nä henne vill jag ha nära mig ett tag till....

• Anubisa

Jag ger ersättning. Jag kan inte direkt kalla mig delammande även om jag erbjuder bröstet före ersättning varje måltid. Han tar det inte och produktionen börjar sina. Kommer nog inte att bli ngt bättre med den.

• AAEV

Min son är två månader och första gången jag lämnade honom en hel dag var han 5 veckor. Det var skitjobbigt rent ut sagt! Mn andra gången var bättre. Han har sovit hos sin mormor en natt, då han var 8 veckor, det gick också kanon även om det var lite jobbigt när vi skulle lägga oss. Tror det är lika bra man vänjer sig, för förr eller senare måste du ju vara ifrån honom..

• Rulltrappa

jag började jobba 1 dag i veckan när min yngste son var 2 veckor. det var hur skönt som helst att få fokusera på något annat än modersmjölk, spädbarnsbajs och kolikskrik även om det bara rörde sig om 7 timmar i veckan. jag bor dessutom nära jobbet och kan komma hem när jag har rast vid 19-tiden och hjälpa till att natta barnen.

rekommenderas varmt, även om man är lite nojig de första timmarna.

• Gladabarnensmamma

säg åt moraltanten i ditt huvudet att dra ngt gammalt över sig och lyssna på ditt hjärta istället. I dagsläget ska vi vara så himla duktiga jämt... vi ska ha minst 2 perfekta, glada ungar som vi burit i sjal & ammat tills dom fyllde 12, äta nyttig, kravmärkt hemlagad mat, ha jättemycket trevliga vänner och en karriär, bostad och standard utan like. Sen ska vi vara glada, moderna, sexiga och LYCKLIGA också... du fattar vad jag menar?

Om du känner att du vill vara hemma med den lille så VAR det. Du har turen att bo i Sverige (?) och där KAN ni vara hemma länge och se efter barnet - till och med båda föräldrarna. Känner du att du VILL jobba så gör det - men för guds skull inte för att du ska vara duktig (bebisar & samvetet betalar inte lön till "duktiga flickor" som just fått barn serru )

• Anubisa

Ja det är svårt det här :)

Jag skulle nog kunna lämna bort min dag en dag eller så till farmor eller ngn jag litade på. Det är nog inte det som är problemet. Jag skulle ju längta efter honom men det är ju bara naturligt. Det skulle gå bra, det är jag övertygad om.

Det är just det det här med jobb som känns lite illa. Jobba kontinuerligt istället för att vara med den jag tycker mest om i hela världen, det skär i lilla mammahjärtat :) Samtidigt är det ju rätt nödvändigt tillslut iaf och då hoppas jag att den värsta separationsångesten har gått över.

Den stora frågan för mig är ju om jag ska börja jobba tidigt (kanske då han är 6 månader) då ändå pappan är hemma (om han är arbetslös fortfarande då vill säga). Det är ju det bästa ekonomiskt det vet jag ju, men jag vet som sagt inte om jag klarar av att vara borta från mitt barn. Det är ju en viktig period i hans lilla liv nu i början och man vill ju finnas där!

Så man kanske ska göra så att man bara ska njuta istället. Vara tacksam att man är 2 personer som sköter barnet, och glädjas åt det istället för att tänka ekonomiskt, jag vet inte, det tål att tänkas på!

• petronellakvist

Varför inte starta en egen verksamhet med något så slipper du känna ångest över jobbet.
    Kanske skriva, sy, måla, sälja nåt på nätet eller något, renovera hemma, starta mammagrupp. Baka, skriva kokbok, så mycket man kan göra, eller gå med en förening för miljö, eller politik.

Så kan du samtidigt vara med din son.

• Anubisa

petronellakvist skrev 2009-01-11 13:28:29 följande:

Varför inte starta en egen verksamhet med något så slipper du känna ångest över jobbet. Kanske skriva, sy, måla, sälja nåt på nätet eller något, renovera hemma, starta mammagrupp. Baka, skriva kokbok, så mycket man kan göra, eller gå med en förening för miljö, eller politik. Så kan du samtidigt vara med din son.
    Det är ett mycket bra förslag! Det gäller bara att ta sig i kragen då ;) Fast problemet är nog inte att jag är göralös utan att jag funderar på att jobba för att det är bäst ekonomiskt. Det är svårt att ha en hemmaverksamhet som ger inkomst även om det såklart är tusen gånger roligare :)
  • Rulltrappa

Anubisa skrev 2009-01-11 12:37:20 följande:

Ja det är svårt det här :)Jag skulle nog kunna lämna bort min dag en dag eller så till farmor eller ngn jag litade på. Det är nog inte det som är problemet. Jag skulle ju längta efter honom men det är ju bara naturligt. Det skulle gå bra, det är jag övertygad om.Det är just det det här med jobb som känns lite illa. Jobba kontinuerligt istället för att vara med den jag tycker mest om i hela världen, det skär i lilla mammahjärtat :) Samtidigt är det ju rätt nödvändigt tillslut iaf och då hoppas jag att den värsta separationsångesten har gått över.Den stora frågan för mig är ju om jag ska börja jobba tidigt (kanske då han är 6 månader) då ändå pappan är hemma (om han är arbetslös fortfarande då vill säga). Det är ju det bästa ekonomiskt det vet jag ju, men jag vet som sagt inte om jag klarar av att vara borta från mitt barn. Det är ju en viktig period i hans lilla liv nu i början och man vill ju finnas där!Så man kanske ska göra så att man bara ska njuta istället. Vara tacksam att man är 2 personer som sköter barnet, och glädjas åt det istället för att tänka ekonomiskt, jag vet inte, det tål att tänkas på!
    om du ska jobba behöver du ju inte dyka in på 100%, 25% skulle ju fortfarande innebär väldigt mycket hemmatid samtidigt som ni sparar föräldradagar.
  • hallooj

Varför i hela friden ska du jobba?
    Pappan kan väl också göra nått eller?

Svar på tråden Mamma med separationsångest