• Mamma 80

Ang. byxor till nyfödda...

Har någon gång läst att man inte ska ha vanliga byxor (alltså med vanlig midja) till nufödda då linningen kan skava på naveln som måste få läka. Det finns ju hur mycket underbara söta byxor att köpa till nyfödda och jag vill veta om det är ok att ha vanliga byxor också, inte bara hängselbyxor?

Jag har lite smått börjat handla sånt jag hittar på shoppingturerna och vill ju inte köpa fel så att säga.

mamma80/v.15

• Svar på tråden Ang. byxor till nyfödda...
  • Medly

Men brukar inte mjuka trikåbyxor till bebisar gå nästan ända upp under armhålorna? Det tycker jag att jag ser ofta iaf, och där sitter ju inte naveln.

• Kejsarinna

hmm jag vet inte något om detta...men jag använde tunna mjuka vanliga byxor till våran lille och det fungerade perfekt.. man har ju redan blöjan som sitter där och skaver i sådana fall.. det var den som irriterade på våran son i alla fall...

köp byxor du.... men köp mjukt och relativt tunnt.... lager på lager om det behövs...(gissar på att du vet allt det där *ler*)

• Mamma 80

Kejsarinnan--jag kan inte ett smack...hihihi..tur att ni finns..Vi köper det vi tycker är fint och verkar någorlunda praktiskt att sätta på:) Det kommer nog att bli H&M's barnkläder för hela slanten, iallafall sådär i början...

tack för hjälpen!

• Kejsarinna

tänk på att inte köpa såååå många byxor.... när man väl lärt sig sätta på blöjan så den inte läcker så hamnar byxor mer sällan i tvätten än vad tröjor gör...

Och dom växer fort som f*n... jag har överflödigt med kläder som man kanske bara har hunnit använda nån gång.

Köp lite i storlek 50 och lite mer i storlek 56. det är mitt råd.

+ köp mjukt och lent... dom har så känslig hud...

Hoppas att allt går bra.

• Mamma 80

Kejsarinna--tack för tipsen...de är väldigt värdefulla för oss. Jag, min (maken överlåter sånt här till mig..hihi) är att köpa ett par tre uppsättningar i strl 50 och sedan fler i strl 56...sen blir det nog mysigt att åka o shoppa med bebben istället:)

Det verkar som att de flesta bebiskläder är i 100% bomull med tvätt i 60 grader, o det verkar ju vara bra...är väldigt kritisk i mitt inhandlande.

• Kejsarinna

ta med till bb.. kläder och lakan och sånt... det som tvättas där är så starka medel i... lenare och mjukare för barnet. jag behövde inte mer kläder i 56 än kanske tre byxor och flera body´s tröjor...han växte så fort... i mitt kryp in kan du se hur han växte i början... där kan du se när han växte ur kläderna (strax innan längden blir större än storlekarna). 62 började han använda när han var trax innan 4 mån gammal... idag e han snart 6 mån och vi använder 68 oftast men i vissa kläder 74. han väger 7,5 kilo och är 65 lång....

• MGn

TIPS!
    Köp inte t-shirtar till nyfödd! de kastar bara upp! Body´s e den bästa uppfinningen som finns! speciellt omlott body´s

• jtoao

Jag skulle tipsa om bodies med omlotthalsringning så att man inte behöver knäppa knappar och så att huvudet har jättestor plats... jag gillade iaf dom bäst. Byxorna ska ha mjuk linning men det går bra med midjebyxor vi hade nästan bara sådana, hängselbyxorna blir mkt fortare nerkräkta m.m

• Anne79

Vill tipsa om mjuka superb byxor. Lindex har en serie "newborn" med en byxa som har en jätte mjuk bred mudd. Jätte goa och mjuka byxor. Mudden åker upp ganska lätt då man håller bebben, men det störde inte mig speciellt mycket. (såg lite roligt ut med byxorna i armhålorna ibland )

• Mamma2001

jo byxorna på en nyfödd sitter LÖST och LÅNGT UPP så det är inga problem

• Annica Saga

Jättesöt med små midjebyxor och dresser. Vet inte om vi är de enda som hade problemet att midjebyxorna på Saga när hon var nyfödd var på tok för stora i midjan satt inte kvar och hon sparkade ibland av sig byxorna så det blev mest hängselbyxor.

• Melonen76

Vilken storlek skulle ni köpa på overall ni tänkt använda 0-4mån gammal bebis?

• Annica Saga

Vi köpte 56 på overall till Saga den hade hon hela vintern från 2 månader-7 månader.

• mammacatta

vi köpte nån tröja i 50, den använde vi inte alls! overall rekommenderar jag 68, eftersom barnet växer jättefort upp till dit...

men byxor: jag har inte hittat nån byxa som har resår på naveln - de har sån mjukismudd som är jättestor å bara glider runt! sen navlen, den trillar bort på mindre än en vecka - då hinner man inte använda mer än kanske två par brallor! efter d så ska den vara läkt.

jag tänker inte köpa NÅT mindre än 56 denna gång - det mesta i 68 eftersom d bara är slöseri med pengar... wille var iofs stor, men de flesta andra växte åxå fort.

• Mamma 80

Tack Melonen76--jag har också funderat på det här med overall o strl så bra att du kom på att fråga om det. Tror att jag köper en i strl 56 och sen ev. en större. Vår bebbe kommer i slutet av januari och förhoppningsvis klarar vi oss med en 56.a fram till våren...

Man måste ju nästan köpa en nu för sen finns det inte snygga kvar. Såg att H&M fått in jättefina höst/vinteroveraller nu i veckan.

• vilsen

Tycker också att "Newborn" är bra! Framför allt sparkbyxorna! Sockor och småbejbisar är liksom inte riktigt kompatibla. Fast sedan beror det ju på årstiden om man överhuvudtaget behöver sockar. Ja, tycker att Åhlens "björnserie" fungerar bra också. De har sparkbyxor utan hängslen, bl.a.

Svar på tråden Ang. byxor till nyfödda...