• dream81

Bra eller dålig ??

Har sett en valp med blandningen mellan Labrador och tax, e det någon som har hört den blandningen innan ?? min mamma vill så gärna ha den.men är så osäker på om det är en bra blandning. Och dom sa att det inte ska bli så stor men e rädd att den ska bli som labradoren. e det någon som vet ???? Mamman e labrador och taxen är pappan....

• Svar på tråden Bra eller dålig ??
  • PrettyGirl

Det går ju aldrig att säga att si o så stor blir den här hunden, varken med renraser el blandraser, utan på ett ungefär bara. Det finns ett riktmärke för olika raser, o skillnaderna där kan vara stora. Jag tippar på att den hunden blir lite mindre än en normalstor labbe. Hanhundar brukar i regel bli lite större än tikar oxå.

Har aldrig hört talas om denna blandning. Är det en tjuvparning?
    kanske taxen var ute o jagade o smet när husse drack kaffe, o vips så blev det småttingar...?;)

• köttbullelydnad

Finns det egentligen något som kan klassas som "bra blandning"? Det är väl inte precis en blandning som har förutsättningarna för att kunna bli 'stora', men jag tänker mer på hur sjutton man kan komma på blandningen? dvs om det nu inte är tjuvnupp... Läste någonstans att blandningar mellan tunga raser och raser med långa ryggar + korta ben inte är den mest ultimata man kan välja pga alla led/rygg/höftproblem som kan uppstå, men det är naturligtvis upp till var och en vad man väljer.

• Tuttan af Goding

Just tax och labrador tror jag inte är en bra mix rent fysiskt. Saken är den att labradorer ofta har problem med artros i armbågslederna och de har stor del av sin kroppsvikt på armbågslederna.

Korsar man då in tax och får en kortbent labbe så är det ganska lätt hänt att den hunden får problem just med detta.

Psykiskt tror jag inte det blir några problme eftersom de är iaf någorlunda inom samma hundgrupp.

Har en renrasig kortbent labbe och hon har problem med de lederna, även om hon fungerar bra så länge hon inte blir tung.

• frecklefart90

Är föräldradjurer röntade med A-höfter? Både taxen och labradoren har problem med höfterna. Jag skulle inte köpa varken tax eller labrador med sämre höfter än A och definitivt inte den korsningen då det är en sån stor skillnad storleksmässigt.
    Det finns aldrig garantier på hur en blandning blir och det är grymt att ta risken att valparna får fel storlek på de inre organen.

Varför inte gå till en seriös kennel istället med folk som är utbildade och vet vad dom sysslar med?

• dream81

Har inte råd att köpa för dyr hund, privat personer brukar vara billigare

• köttbullelydnad

Om pengarna egentligen inte direkt finns för inköp av hund, hur görs då om hunden skulle råka drabbas av något oförutsägbart? Ett ormbett, ett benbrott, dåliga höfter, tumörer, 'bruten' klo, etc. En bra försäkring täcker mycket, men det kan fortfarande bli väldigt kostsamt.

• Hadjelina
    frecklefart90 skrev 2009-01-12 21:13:18 följande:
    Är föräldradjurer röntade med A-höfter? Både taxen och labradoren har problem med höfterna. Jag skulle inte köpa varken tax eller labrador med sämre höfter än A och definitivt inte den korsningen då det är en sån stor skillnad storleksmässigt. Det finns aldrig garantier på hur en blandning blir och det är grymt att ta risken att valparna får fel storlek på de inre organen.Varför inte gå till en seriös kennel istället med folk som är utbildade och vet vad dom sysslar med?
    Har aldrig hört att taxar skulle ha problem med höfterna???? Har haft kennel i släkten i över 25 år och inte en enda har haft höftproblem! Ögonproblem kan finnas, och några få med ryggproblem. Annars är de ju väldigt friska.

----

Kan eg. inte säga mer än vad som sagts i tråden... svårt att veta hur väl det faller ut fysiskt, men psykiskt är de som sagt åtminstone inom samma område, om än lite olika. Kunde varit värre, men har aldrig hört blandningen tidigare. Förhoppningsvis är det en tjuvparning det handlar om.
    Du är din egen lyckas smed
  • dream81

Det var igentligen inte meningen att de skulle få valpar, men det blev ändå. Men dom ska ju till läkare o allt sånt innan så går det igenom det så kan det väl inte vara så farligt att ta en.... Sen bara för att man inte har en massa pengar att lägga på en hund så kan man väl endå ha råd om det skulle hända hunden nåt....

• Lillafridaa

Valpar anpassar sej alltid efter mamman.
    Men det behöver inte betyda att dom blir stora men dom anpassar sej efter vad som ryms i magen.
    Så om det hade vart tvärt om att mamman hade vart tax hade valparna nästan med all säkerhet blivit små, Även om dom blev större än taxen sen.

Svar på tråden Bra eller dålig ??