• knasmaija

baka till diabetiker

Vi ska ha ett större kalas och en hel del i min släkt har diabetes. Nu har dom frågat om vi kan baka någon/några kakor som är anpassade just för dom, alltså inget socker. Är det någon som har recept på goda kakor utan socker?

Tacksam för svar

• Svar på tråden baka till diabetiker
  • Chivasreal

gå in på diabetssidan där brukar finnas bra tips

• knasmaija

Heleri skrev 2009-01-10 21:00:41 följande:

Man kan ju ersätta sockret med sötningsmedel, finns flera olika.
    Jo jag har också tänkt på det men sötninsmedel är ju 10ggr sötare så man kan ju inte ha samma mängd som vanligt socker.
  • knasmaija

Chivasreal skrev 2009-01-10 20:58:36 följande:

gå in på diabetssidan där brukar finnas bra tips
    Vad är det för adress? www.diabetessidan.se eller?
    Tack
  • Chivasreal

knasmaija skrev 2009-01-10 21:08:36 följande:

Chivasreal skrev 2009-01-10 20:58:36 följande:
    Vad är det för adress? www.diabetessidan.se eller?Tack
    Ja där är många bra tips på goda kakor å annat man kan äta som diabetiker. Ja adressen stämmer
  • Heleri
    knasmaija skrev 2009-01-10 21:07:48 följande:
    Heleri skrev 2009-01-10 21:00:41 följande: Jo jag har också tänkt på det men sötninsmedel är ju 10ggr sötare så man kan ju inte ha samma mängd som vanligt socker.
    Nej, man kan inte ha samma mängd såklart, men på t.ex. www.canderel.se hittar du recept som är anpassade efter sötningsmedlet.
  • knasmaija

Chivasreal skrev 2009-01-10 21:11:21 följande:

knasmaija skrev 2009-01-10 21:08:36 följande:
    Ja där är många bra tips på goda kakor å annat man kan äta som diabetiker. Ja adressen stämmer
    Tack så mycket
  • Chivasreal

knasmaija skrev 2009-01-10 21:16:06 följande:

Chivasreal skrev 2009-01-10 21:11:21 följande:
    Tack så mycket
    Lycka till det är nog lättare om man ser vad diabetiker gillar å har för recept.
  • Jambosana

Pannacotta (som alla kan äta)
    5 dl mellangrädde
    1 vaniljstång (ger smak och sötma utan att höja blodsockret)
    1 blad gelatin
    1 msk hermesetas el likn.

Lägg gelatinet i blöt i 5 min.
    Koka upp grädden och sjud med vaniljstång.
    Dela stången längs med och skrapa ur vaniljprickarna. Rör ner i grädden.
    Rör ner sötningsmedlet, mängd efter smak.
    Lägg ner gelatinet och låt svalna.
    Häll upp i glas, ca 1 dl, och ställ in i kylen.
    Servera med ex blåbär (som är blodsockersänkande).

Min son åt 2 portioner sist och det hade noll effekt på blodsockret.

Jag tar alltid mycket mindre sötningsmedel än vad det står, det blir för sött annars.

• Chivasreal

Jambosana skrev 2009-01-11 09:14:27 följande:

Pannacotta (som alla kan äta)5 dl mellangrädde1 vaniljstång (ger smak och sötma utan att höja blodsockret)1 blad gelatin1 msk hermesetas el likn.Lägg gelatinet i blöt i 5 min. Koka upp grädden och sjud med vaniljstång. Dela stången längs med och skrapa ur vaniljprickarna. Rör ner i grädden. Rör ner sötningsmedlet, mängd efter smak.Lägg ner gelatinet och låt svalna.Häll upp i glas, ca 1 dl, och ställ in i kylen.Servera med ex blåbär (som är blodsockersänkande).Min son åt 2 portioner sist och det hade noll effekt på blodsockret.Jag tar alltid mycket mindre sötningsmedel än vad det står, det blir för sött annars.
    Kanonbra tips. Visste inte att blåbär e sänkande det va jättebra
  • Jambosana

Man kan göra glass också, på mellangrädde, kesella och vispad äggvita. Man vispar allt var för sig, sen rör ihop, för då blir det fluffigare att äta fryst och inte så kompakt. Jag rör ner krossad mörk choklad, blåbär, hallon, ja lite allt möjligt. Sötar med hermesetas och smakar av innan jag fryser in, så mängden blir rätt.

• Chivasreal

Jambosana skrev 2009-01-11 15:12:01 följande:

Man kan göra glass också, på mellangrädde, kesella och vispad äggvita. Man vispar allt var för sig, sen rör ihop, för då blir det fluffigare att äta fryst och inte så kompakt. Jag rör ner krossad mörk choklad, blåbär, hallon, ja lite allt möjligt. Sötar med hermesetas och smakar av innan jag fryser in, så mängden blir rätt.
    Härligt vilka bra tips de ska jag prova ikväll faktiskt. Jätte tack snällt å dela med dig till oss här inne
  • Jambosana

Jag experimenterar vilt, för sonens skull.

• Jambosana

Inte nyttigt, men lite bättre än vanliga muffins är att baka dem på fullkornsmjöl och vetekross. Kakao (typ 1 dl) brukar dölja smaken. Att bara ha i sötningsmedel gör att de inte jäser så bra, så ös i med bakpulver eller en msk vanligt socker + bakpulver. Vetekrossen gör att GI-värdet höjs.

• Jambosana

Biscotti kan du också baka utifrån vanliga receptet, men byta ut till fullkornsmjöl, i med nötter och sockerfri choklad i bitar, så smkara de helt okej.

• Jambosana

hermesetas.se har många recept, liksom diabetesförbundets hemsida i finland (finns svensk version).

• Chivasreal

Haha ja så jättehäftigt å kunna fantisera ihop så mycket jag har själv dålig fantasi. Blev inget igår kväll men ska pröva idag.

• knasmaija

Tack snälla för alla tips, ska prova med pannacotta

Svar på tråden baka till diabetiker