• Mindy3

spjälsäng/vagga/babykorg/säng på hjul?

vad ska ni använda eller har använt er av den första tiden med bebisen?

-spjälsäng
    -spjälsäng med vaggfötter
    -vagga
    -babykorg (sån med ställning och hjul)
    -säng på hjul (typ troll bedside crib)
    -eller annat..

Extrafråga: bärsele el bärsjal ?

• Svar på tråden spjälsäng/vagga/babykorg/säng på hjul?
  • emmsan123

En ärvd antik vagga, hade den förra gången, kommer ha den igen, sen byter vi till spjälsäng. Förra gången hade vi en Babybjörn bärsele första tre månaderna. Helt värdelös, vi bytte sen till en Ergo bärsele, helt fantastisk, vi använder den än. Denna gång kommer jag skaffa en bärsjal, och en spädbarnsinsats till Ergon till mannen.

Min finaste, Oskar 060329, syskon väntas juni 2009
  • TrasDockanLer

Själsäg har vi...
    Tycker de är så onödigt med nått mindre, och sen köpa en spjälsäng.

Bärsjal tycker jag.. toppen för mig...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • Hanna36

Spjälsäng med vyssan-lull-tassar... 
    Sjal när de är nyfödda, sedan ergonomisk bärsele..

• Miss E

Vi har en jättefin babykorg som vi kommer använda först och sen en spjälsäng självklart.

Och vi har både en bärsjal (tri-cotti) och en bärsele.

(¯`°?.¸ ღ♥ 7 dagar till BF..♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mindy3

åå kulkul att höra. fortsätt skriv alla andra, så ska ja bestämma mig för något snart;D

• emmsan123

Kan tillägga att jag nog inte hade köpt en vagga om vi inte haft en. Hade jag köpt nu, så hade jag köpt en spjälsäng som man kan ta bort sidan på och med fritt reglerbar botten, så att man kan ha den mot sin egen säng i samma höjd. (Förklarar lite snurrigt kanske.)

Min finaste, Oskar 060329, syskon väntas juni 2009
  • Felicia78

Vi kommer göra som vi gjorde me dottern. Först i ca 6 månader hade vi en gammaldags spjälsäng som är smalare, kortare o inte så höga kanter på. Sen när risken finns att bebisen lär sig ta sig upp genom o hålla i kanterna så byter vi till spjälsäng.
    Börjar me den mindre för att de ska va lite mysigare o mer ombonat för lillen o ligga där.

• Dinkanesh

Hemmagjord takvagga. Helt underbar! Kan varmt rekommendera något hängande istället för stående.

Bärsjal, aldrig mer sele.

• lisarädisa

Vår dotter sov mellan oss i sängen tills hon var cirka fem månader, sedan dess sover hon gott i vanlig spjälsäng från ikea. Vi hade också en takvagga som vi fått av ett par kompisar, men det blev inte av att hon vilade där många gånger, inte... Däremot gillade hon skarpt att ligga i storsängen och kika på vaggan när den gungade stilla fram och tillbaka i taket. Verkade en smula hypnotiserad!

Vi hade fått låna både babybjörn och bärsjal, men använde inget av det - bar henne i famnen när hon ville, och det var inte oftare än att det gick bra utan sele/sjal. Nu när tvåan kommer tror jag dock att jag kommer använda sele eller sjal ibland, eftersom stortjejen inte är så värst stor när lillasyster/lillebror föds.

• Dinturiel

Vi kommer ha en korg på ställning med hjul till att börja med. Dels så man kan ta överdelen med sig runt i lägenheten, och sen dra med hela ställningen ner i tvättstuga osv.

Sjal kommer också införskaffas. Hade sån till vårt andra barn och den var helt suverän.

• pp08

Vi ska ha vårt första barn i vår och vi ska ha en babykorg först (familjearv, 40 år gammal), sedan spjälsäng.
    Har fått låna bärsele, tänkte prova först om vi och bebisen gillar den innan vi köper något annat.

• ÅsaGåsaC

Hej,

är gravid m 3e barnet och tänker använda en babykorg första tiden.
    Använde den även till de andra 2 barnen. Helt underbart toppen! Dels kan man köra runt den lite i bostaden beroende på var man är och under natten kan man byta sida om dubbelsängen  Helgerna när pappa va ledig ville han alltid ha dom på sin sida medan jag fick ha dom oftare i veckorna, men visst passa han på att norpa åt sig korgen då oxå ibland
    Inför denna bebis ha jag fräschat upp den med att sy nytt tyg (bilder finns i mitt galleri) 
    Tycker det är betydligt mer ombonat och mysigt med en korg (eller vagga) mot spjälsäng som är hur stor som helst mot den lilla beisen Vårt andra barn är född prematur och under hennes neo-vistelse fick vi "lära" oss av all personal hur viktigt/tryggt det va för bebisar att sova i som i livmodern, alltså lite trångt Vet inte om det spelat roll med just korganvändningen men vi har aldrig haft några problem med något av barnen än att de sovit hela nätterna m undantag för lite amning förståss.

Svar på tråden spjälsäng/vagga/babykorg/säng på hjul?