• väntar i Kina kön

Någon som tvättar sin hund med Malaseb shampoo? Allergi

Jag har varit med min hund till vetrinären och hunden har fått ett shampo som jag tycker verkar vara livsfarligt. Som jag har förståt så måste hunden var helt torr innan den får börja slicka på pälsen, farligt för ögon m.m

Någon som testat shampot?

Fick även kortison till hudinflamationen som hon skulle äta hela livet, även kortison droppar till öronen skulle hon få äta hela tiden.

Vad har ni fått för medecin till er hund som lider av kvalster allergi?

• Svar på tråden Någon som tvättar sin hund med Malaseb shampoo? Allergi
  • Matanza

Jag badade min lille vovve MÅNGA gånger med Malaseb, det var lite läskigt i början men sen gick det av bara farten!

Hoppas det hjälper, allergi är ett jäkla bry!

• väntar i Kina kön

Matanza skrev 2009-01-10 22:33:53 följande:

Jag badade min lille vovve MÅNGA gånger med Malaseb, det var lite läskigt i början men sen gick det av bara farten!Hoppas det hjälper, allergi är ett jäkla bry!
    Det verkar ju vara jätte farligt. Livrädd att hunden skulle få det i ögonen samt råka slicka på pälsen. Jag har även använt det på insidan av öronlapparna. Har du det? tordes inte lägga det på huvudet....*ler Hade din hund ochså allergi? Blev det bättre? Konstigt att det inte står någonstans på svenska hur man gör. Visst kan jag engelska(lite) men det skulle underlätta. Hittar så lite informatin om schampot
  • väntar i Kina kön

Ingen annan som tvättar med detta schampo från vet.

• KickiÖ

Hej!

Jag tvättade min bullmastiff med detta schampo i flera år utan att det skulle vara något konstigt. Hon hade fruktansvärda eksem och blev faktiskt helt bra. Jag köpte även ett "vanligt" schampo för klåda utan recept hos vetrinären och alternerade med. Tyvärr är hon nu borta sedan knappt ett år. Lycka till!

• väntar i Kina kön

KickiÖ skrev 2009-01-11 13:37:06 följande:

Hej!Jag tvättade min bullmastiff med detta schampo i flera år utan att det skulle vara något konstigt. Hon hade fruktansvärda eksem och blev faktiskt helt bra. Jag köpte även ett "vanligt" schampo för klåda utan recept hos vetrinären och alternerade med. Tyvärr är hon nu borta sedan knappt ett år. Lycka till!
    Jag tyckte att det lät så himla farligt när jag läste på anvisningen men jag är inte så bra på engelska. Tyckte att det var så konstigt att hunden ska luft torka efteråt och fick inte slicka på pälsen förrän den var torr. Det är ju inte det lättaste att hålla reda på det. Tvättade du ofta hunden? Vad kul att det fungerade. Hoppas verkligen att det fungerar även för vår hund. Vad är det schampot mer för än allergi? Har du någon aning om? Hittar så lite information
  • Rottis77

Vi använder mycket Malaseb schampo på allergi hundarna på jobb och det är inte farligt att använda, hunden behöver ju dock inte slicka direkt på flaskan, men då är väl inget schampo okej.

Jag använder det själv på min bullmastiffs tassar, för han får jästsvamp då och då och då handdukstorkar jag honom bara.

Det du ska tänka på är att gärna använda ett mjukgörande balsam efteråt, typ Vetriderms (finns receptfritt på apoteket), för att inte hunden ska bli allt för torr.

• väntar i Kina kön

Rottis77 skrev 2009-01-11 16:25:51 följande:

Vi använder mycket Malaseb schampo på allergi hundarna på jobb och det är inte farligt att använda, hunden behöver ju dock inte slicka direkt på flaskan, men då är väl inget schampo okej.Jag använder det själv på min bullmastiffs tassar, för han får jästsvamp då och då och då handdukstorkar jag honom bara.Det du ska tänka på är att gärna använda ett mjukgörande balsam efteråt, typ Vetriderms (finns receptfritt på apoteket), för att inte hunden ska bli allt för torr.
    Det var ju så att de inte fick slicka på pälsen innan de torkat eller har jag missförståt min goooda engelska....*ler
  • cesseny

Vi har fått de utskrivit till vår hund som på grund av allergi får svamp på tassarna. Idag skulle vi hämta ut en ny flaska och gisses vad det har gått upp i pris! Över 350 kronor för en liten flaska.

• Annjen

Byt foder och se vad som händer. Min hund hade stora problem med mage och hud. Vi tog bort torrfoder helt. Istället äter hon rent kött iform av kross foder, lite ekologiskt nypon pulver och Nässel pulver. För inflammation lite gurkmeja. Hon mår toppen idag

• Betty Boop
    Annjen skrev 2015-12-23 12:23:14 följande:

Byt foder och se vad som händer. Min hund hade stora problem med mage och hud. Vi tog bort torrfoder helt. Istället äter hon rent kött iform av kross foder, lite ekologiskt nypon pulver och Nässel pulver. För inflammation lite gurkmeja. Hon mår toppen idag

Tråden är nästan SJU år gammal!
Svar på tråden Någon som tvättar sin hund med Malaseb shampoo? Allergi