• Baby

För mycket apelsin?

Har aldrig vart speciellt förtjust i apelsiner men nu när jag är gravid så är jag sugen på apelsin nästan jämt. Så min fråga är nu, kan det bli för mycket apelsin? Jag har inga problem att äta typ 5 apelsiner per dag.

• Svar på tråden För mycket apelsin?
  • Lena

Du kan äta nästan hur mycket som helst, flera kilo kan dock bli laxerande.

• Winglur

Det är inget som är direkt farligt, däremot kan för mkt frukt skada tänderna.
    Och dom är ju redan skapligt kassa av just graviditeten.
    Men fy sjutton vad gott det är med apelsiner. :P

• Baby

Okej, tack! Min hjärna tänker liksom inte på nåt annat! =) Då ska jag köpa mera imorgon för nu är det slut på apelsin hemma ^^

• Gravid2008

Jag äter också massa apelsiner, nyttigt. Däremot kan man beroende på magen märka när man äter för mycket om magen inte tål det. När jag har haft magkatarr t ex har jag spytt när jag ätit apelsiner som då varit för sura för magen.

• Baby

Jaha, min mage har inte klagat ännu. Det är bara min hjärna som sa mig att det kanske blev lite för mycket apelsiner. =)

• hejo79

Gamla sägner säger att man väntar en flicka om man har sug efter apelsiner.... :)

• Hedi

känner igen det där! men jag at clementiner. Kunde äta 10 st i rad ha ha. Fick en flicka

• Solskensmor

hejo79 skrev 2009-01-11 18:04:43 följande:

Gamla sägner säger att man väntar en flicka om man har sug efter apelsiner.... :)
    Jag hade också ett jättesug av apelsiner när jag var gravid med min äldsta, det blev så klart en tjej...
  • Fru LB

Intressant det med apelsiner och flicka. Har aldrig varit särskilt förtjust i apelsinsaft/festis men sen jag blev gravid har jag druckigt massor... Och nu blev jag sugen på vanliga apelsiner också.

• Majsan70

OH! Jag åt minst ett kilo apelsiner varje dag när jag väntade min minsta. Sen i slutet av graviditeten år jag hallon o jordgubbar varje dag istället.

• viiinter

Jag vet en som blev känslig/allergisk mot apelsiner under båda graviditeterna, och var därför tvungen att avstå just under graviditeten från apelsiner. Det blev tjejer bådatvå.

• Idril Altariel

Majsan70 skrev 2009-01-11 18:47:05 följande:

OH! Jag åt minst ett kilo apelsiner varje dag när jag väntade min minsta. Sen i slutet av graviditeten år jag hallon o jordgubbar varje dag istället.
    Vad fick du för nåt då?
    Börjar ju låta som man får flicka om man har apelsinsug.
    Jag har ett jättesug på apelsiner.
    Var helt övertygad om att jag väntar en pojk men jag kanske får tänka om då
  • Majsan70

Idril Altariel skrev 2009-01-11 18:53:37 följande:

Majsan70 skrev 2009-01-11 18:47:05 följande:
    Vad fick du för nåt då?Börjar ju låta som man får flicka om man har apelsinsug.Jag har ett jättesug på apelsiner.Var helt övertygad om att jag väntar en pojk men jag kanske får tänka om då
    Jag fick en flicka. Fast å andra sidan har jag en pojk o en flcika sen innan o där hade jag inga cravings alls.
  • Idril Altariel

Majsan70 skrev 2009-01-11 18:55:22 följande:

Idril Altariel skrev 2009-01-11 18:53:37 följande:
    Jag fick en flicka. Fast å andra sidan har jag en pojk o en flcika sen innan o där hade jag inga cravings alls.
    Nej det där är så olika.Tror inte riiiiktigt på allt det där.
    Men vi får väl se då kanske.
    Tror på pojk iaf tills motsatsen är bevisad då
  • Baby

Jasså, apelsinsug=flicka? Låter bra för oss. Vi vill gärna ha en liten flicka =)

• tosse9

Det är ju mkt järn i apelsiner och dyl oxå, vilket är utmärkt för gravidas dimpande blodvärde :) Jag äter oxå massor av apelsiner å clementiner, å juicer osv..

• Vi Wa

Jag har varit sugen på apelsiner, Brämhults apelsinjuice och ananas. På ultraljudet förra veckan sa barnmorskan att hon trodde med ganska stor säkerhet att det är en liten tjej. Mina andra två barn är killar och jag var inte sugen på apelsiner då. Säger inte att det stämmer generellt men det verkar stämma på mig.

• hopee

Äter apelsiner minst en gång om dagen och väntar en pojk!

• Mamma till Nicole och Alayha

Med första barnet livnärde jag mej på apelsiner och clementiner. Det blev en flicka.
    Andra gånger var jag oxå galen i apelsiner och clementiner. Även då blev det en flicka.
    Tredje gången ville jag bara ha godis. Var inte alls sugen på apelsiner. Då blev det en kille.
    Nu, när jag väntar 4:an, måste jag ha en stor påse apelsiner hemma varje kväll så jag kan burra ner mej i soffan med mina oranga vänner. Tror det blir en tjej till...

Svar på tråden För mycket apelsin?