• Zingo2

Sikrom. Snälla ge mig ett svar, är så sugen!!

Visst borde det vara ok att äta sikrom?? Det står ju att det är ok att äta sik om man hettar upp den till minst 70 grader o sen står det ju att stenbitsrom (förpackad) är ok att äta. Vad är det som gör att "förpackad" stenbitsrom är ok. Den sikrom jag vill äta är inte inhandlad på affär men den säljs ju även på affär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-04 18:39:36:
    Glömde skriva att jag tänkte använda den på toasts o därmed inte värma den.

• Svar på tråden Sikrom. Snälla ge mig ett svar, är så sugen!!
  • lata kocken Johanna

den är rejält saltad så bakteriemässigt är det inga problem

och den har varit frusen så ev binnekemask och andra parasiter ska vara döda

det som kan vara är om siken är från smutsiga vatten och att romen därmed innehåller miljögifter

så äter du inga mängder så är det lugnt - det kan inte skada ditt barn i första taget iallafall

• Zingo2

tack så hemskt mkt för svaret. Jag beslöt mig helt enkelt för att mumsa igår. Den har varit fryst o inte från farliga vatten. Det var hur gott som helst!!

• Mamma 80

Får man alltså äta vanligt rom?? Gud vad gott med rostad macka med gräddfil, rödlök o rom...mums!!!

• lata kocken Johanna

det är en sån sak som ligger i gråzonen

såndär röd eller svart kaviar är helt OK men sik och löjrom är lite i gråzonen - pga miljögifter

men precis som med surströmming mm så om man bara äter litegrann och sällan så är det inga problem

Svar på tråden Sikrom. Snälla ge mig ett svar, är så sugen!!