Någon som bor på Kreta, Grekland?
Jag och min sambo har länge funderat över att flytta till Kreta, Grekland. Hur är det med dagis/skolor? Hur funkar det med graviditet och undersökningar o allt? Är det som här?
Jag och min sambo har länge funderat över att flytta till Kreta, Grekland. Hur är det med dagis/skolor? Hur funkar det med graviditet och undersökningar o allt? Är det som här?
Jag bor i Paleohora på Kreta och älskar det. Det är inte alls lika lätt som det vore att bo i Sverige, men jag får ju hjälp av min man och hans familj. Undersökningarna inför födseln är fler än i Sverige men själva förlossningsalternativen är mer begränsade. Men det är inget som bör avgöra er flytt tycker jag. Min dotter är bara 1,5 och barnen börjar inte dagis här förrän de är blöjfria så dagis och skolor vet jag inte så mycket om. De säger dock att skolorna inte är lika bra som i Sverige. Lycka till mer flytten om det nu blir Kreta - det är en ljuvlig ö!
johannagullberg.blogg.se
puffar....
Sorry att det dröjde så länge, kollar inte fl varje dag...
För mig var det en oplanerad flytt. Hela livet vändes upp och ner och jag ville komma bort, så jag åkte hit, till Paleohora, dom många av mina familjemedlemmar semestrat i under ganska många år. De hade en kontakt med en barägare som gav mig jobb direkt. Skulle egentligen bara stanna över sommaren, och eventuellt efterföljande höst. Men så träffade jag Aris, blev gravid och då blev det liksom som det blev. Jag valde att behålla barnet och stanna i Paleohora. Flyttade in hos honom och har hämtat fler grejer efter varje gång jag varit och hälsat på i Sverige, men hade liksom inget hus eller så att behöva tömma. Sålde några grejer nä jag insåg att jag inte skulle komma tillbaka.
Jobb är svårare. Kan man inte grekiska är bar- hotell- och restaurangjobb det enda man kan räkna med. Kanske som reseledare också, jag vet inte riktigt. Själv är jag frilansande skribent och får min akunder från Sverige. Jobbar alltså från min dator. Har jobbat i olika barer och lönen är ju dålig med svenska mått, ca 5 ? i timmen. Dagarna kan vara långa och ofta räknar de med att man jobbar 7 dar i veckan under högsäsong. Dessutom är cheferna ofta ganska dryga.
Vill inte avskräcka dig alls, men man får vara lite hårdhudad och väldigt positivt inställd här nere till en början. Språket är svårt också, det tar lång tid att lära sig. Går man nån kurs är det lättare förstås, och det kan vara ett trevligt tidsfördriv tror jag, har aldrig gått nån själv och kan nu, efter tre, år föra enkla konversationer om vardagliga saker. Inte mer.
Lycka till med flytten, Kreta är enligt min mening paradiset på jorden. Jobb och sånt är detaljer.