• SarahA

Gravidförsäkring

Har börjat fundera på det här med gravidförsäkring.. hittade även en hemsida där man kunde jämföra de olika bolagen, men då tyckte jag det blev ännu svårare att välja då de är för- och nackdelar med alla jag jämförde med.

Så kan inte ni som är försäkrade berätta lite om vad era försäkringar täcker/kostar?

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Emmie24

Visst är det svårt?! Har lite samma dilemma själv. Det ena erbjuder något som den andre inte erbjuder osv. Så de bolag som det nu står mellan, som jag tyckte verkade bäst, är If och Trygg hansa.

• Linda Maria

Jag valde Länsförsäkringar och då den stora försäkringen Graviditet Bas +. Den kostade mig ca 600kr. Av den har jag redan fått ut väldigt mycket pengar då mina barn kom för tidigt. Den ligger även kvar hela livet då förlossningsskador mm kan visa sig mycket senare i livet. Barnet/barnen har även 6 månaders fullförsäkrade efter de kommit. Ska även söka för mitt opsår/snittet om något år då det är väldigt långt och snett. Försäkringar är till för att utnyttjas . Denna försäkring täcker det mesta med mamma+barn och kan varmt rekomendera den!

• Miss Kim

jag tycker trygghansa är bäst, för dom täcker det mesta... dom täcker även när du ligge på bb så får du som mamma 400kr dagen av dom, även vid vanlig förlossning.
    Dom täcker även valiga akutbesök m.m. sen när barnet är ute :) oxå 400:- per natt och dom har högst på alla andra saker med... men det är ju smaksak....

• systersandra

Linda Maria skrev 2009-01-27 16:09:25 följande:

Jag valde Länsförsäkringar och då den stora försäkringen Graviditet Bas +. Den kostade mig ca 600kr. Av den har jag redan fått ut väldigt mycket pengar då mina barn kom för tidigt. Den ligger även kvar hela livet då förlossningsskador mm kan visa sig mycket senare i livet. Barnet/barnen har även 6 månaders fullförsäkrade efter de kommit. Ska även söka för mitt opsår/snittet om något år då det är väldigt långt och snett. Försäkringar är till för att utnyttjas . Denna försäkring täcker det mesta med mamma+barn och kan varmt rekomendera den!
    Kan du söka för fult ärr på länsförsäkringar?
    På trygghansas står det nämligen klart och tydligt att den inte täcker för fula ärr efter kejsarsnitt?

Men det är ju olika för olika försäkringsbolag.
  • Linda Maria
    systersandra skrev 2009-01-27 17:46:54 följande:
    Linda Maria skrev 2009-01-27 16:09:25 följande: Kan du söka för fult ärr på länsförsäkringar?På trygghansas står det nämligen klart och tydligt att den inte täcker för fula ärr efter kejsarsnitt?Men det är ju olika för olika försäkringsbolag.
    Ja, ansökte om det för ett par månader sedan men de vill att det ska läka helt och fullt innan man söker. Så mellan 1-1,5 år ska ärret vara innan de kan bedömma.
  • systersandra

Miss Kim skrev 2009-01-27 16:52:10 följande:

jag tycker trygghansa är bäst, för dom täcker det mesta... dom täcker även när du ligge på bb så får du som mamma 400kr dagen av dom, även vid vanlig förlossning.Dom täcker även valiga akutbesök m.m. sen när barnet är ute :) oxå 400:- per natt och dom har högst på alla andra saker med... men det är ju smaksak....
    Gravidförsäkringen ger väl inte mamman ersättning när hon ligger på BB?
    Eller menar du trygghansas sjukförsäkring?
    Jag läste att de ersätter med 100 kr per natt på sjukhus,400 kr om ditt barn ligger på sjukhus,har du en gravidförsäkring är det 200 kr om ditt nyfödda barn ligger på sjukhus,då gäller inte BB.
  • hanna1988

rekomenderar försäkring, om man spricker illa te sfinkter ruptur får man ersättning iaf av trygg hansa! hoppas dock att ni inte behöver nyttja den!

• systersandra

Av trygghansa får man inte ersättning för akutsnitt vilket man får hos tex folksam med 1000 kr,däremot får man mer pengar i ersättningav trygghansa om man får stor blödning/bristning än vad man får hos en del andra
    Det är så olika vad man får och inte får.

Själv valde jag trygghansas vänta barn.
    Jag tycker den verkar bäst efter att ha lusläst villkoren på alla gravförsäkringar.

Svar på tråden Gravidförsäkring