• brokenheart87

pco hjälper p-piller mot det D SNÄLLLLLLA SVARA

tänkte bara höra har nån mått bättre av att ta p piller

• Svar på tråden pco hjälper p-piller mot det D SNÄLLLLLLA SVARA
  • Nyfiken gul

finns många som blivit hjälpta av P-piller. Särskilt Yasmin och Diane .

Jag har själv PCO men tyvärr tål inte jag p-piller av andra orsaker så jag kan inte äta det..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • brokenheart87

vad har ni blivit hjälpt med, saken e jag mådde mycket bättre under graviditeten så min läkare tyckte att p piller kommer hjälpa mig men jag är osäker

• Nyfiken gul
    brokenheart87 skrev 2009-01-11 12:13:59 följande:
    vad har ni blivit hjälpt med, saken e jag mådde mycket bättre under graviditeten så min läkare tyckte att p piller kommer hjälpa mig men jag är osäker
    det viktiga är att det är p-piller med östrogen eftersom det är brist på det för oss med PCO.  Så minipiller och sånt är inte att rekommendera...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • brokenheart87

ni som har tagit p piller har ni gått upp i vikt av det

• Moonstone

jag tycker att jag mått betydligt bättre när jag ätit p-piller. kan vara rent psykosomatiskt, men iaf!

känns som att hormonerna stabiliseras. hyn blir bättre och jag tycker att det blir lättare att hålla vikten. men som nyfiken gul säger är det viktigt att det är p-piller som passar vid pco. själv har jag mest använt yasmine.

dessutom är det ju bra för kroppen att få det stadiga flödet av hormoner som vi ofta saknar och ha regelbundna blödningar. utan hormonpåslaget (som "vanliga" kvinnor har) ökar t.ex. risken för benskörhet och utan mens ökar risken för livmodercancer.
    (jag har inga egna blödningar alls, så när jag inte försöker bli gravid ser jag p-piller som ett måste!)

• brokenheart87

tack så hemskt mycket letar efter fler liknande svar kan inte avgöra om jag ska prova p - piller eller inte

• Cedonia

Jag slutade med p-piller (Neovletta) för ca ett år sedan, inte egentligen pga konkreta planer på att bli gravid utan mest för att jag ville ge kroppen tid att återhämta sig innan jag verkligen ville försöka. Vi har kört med säkra perioder och "det händer om det händer"-attityd sedan dess, och jag har inte blivit gravid. Sakta men säkert har jag däremot fått väldigt ökad behåring på hakan samt runt bröstvårtorna, fått mer finnar och större mage. Var överviktig innan också och har inte gått upp, men kilona har verkligen omfördelat sig och jag har fått smalare ben och större mage. Ingen tvekan alltså om att det är PCO... :)

Min plan nu är att börja med p-pillren igen, vidta aktiva åtgärder för att gå ner 10-15 kg i vikt under våren och sedan börja planera aktivt för graviditet till hösten.

Hur låter det, ni som har lite mer koll än mig?

• brokenheart87

hur mådde du när du tog p piller alltså jag e så himla trött jämnt och undrar nu om jag kanske mår bättre med hormoner i mig???

Själv skulle jag nog inte börja med p piller om jag var inne på att bli gravid d e bäst att prata med en läkare om d...

• LiselottePCOS

Det är inte östrogenbrist vid PCOS framgår vid Jan Holtes föreläsning i web -tv. Östrogen har vi tillräckligt av men avsaknaden av ägglossning gör att gulkoppshormon inte kan bildas iom gulkroppen bilds som en rest av ägglossningen i äggstocken. gulkroppshomon heter progesteron på läkarspråk. Gulkroppshormon regelerar blödningens längd.

Vid PCOS kan blödningarna utebli eller komma orgelbudnet med långa uppehåll vilket är ett etcken på att ÄL inte sker. Att man blöder utan ÄL beror just på att östrogent bygger upp slemhinnan som tillsut blir så tjick och tung att den bister av egen tyngd. Kallas tekninskblödning på gynekolog språk.

Endel av oss med PCOS kan blöda rikligt flera veckor vilket beror på avsaknaden av gulkoppshormon . Läkaren kan då ge gulkroppshormon (gestapruan eller primolut nor) som dels bygger upp en slemhinna om man inte har blött på länge eller gör att kroppen förstår att nu ska den sluta blöda när halten gulkoppshomon sjunker.

Halten gulkorppshormon är som högts just efter äl och ligger högt ca 1 vecka efter äl, fäster inget befruktat ägg så dimper halten på dag . Det är då PMS kan komma pga gulkroppshormoenet sjunker. Blir man garvid kommer moderkakan forsätta tillverka gulkroppshormon.

• LiselottePCOS

P.S jag mådde bättre av p-pille. Gick inte ner ellr upp i vikt men hurmöret vart bättre. Fick mens och migrän av dem. Tog desolett i 3 år,sedan fick jag sluta pga högt blodtryck.

• LiselottePCOS

P.S P.S PCOS kvinnor har oft extra starkt skelett och minskad risk för bensköhet har jag hört Angelica Hirsberg säga. Pga den höga halten manligt hormon.

• Cedonia
    Svar på #8
    Förtydligande: Har inte planer på att bli gravid nu, vill inte utsätta mig eller ett presumtivt barn för en sådan högriskgraviditet som det skulle bli med alla mina kilon (BMI 35). Därför tänker jag att jag ju lika bra kan ta pillren och iom de slippa mina fula och tråkiga PCO-symtom? Eftersom jag inte har haft dem under tiden jag åt p-piller.

För övrigt märker jag ingen direkt skillnad på hur jag mår eller energinivå eller så, jag mår nog ganska mycket likadant. Möjligen skulle jag väl kunna säga att jag var gladare och piggare när jag åt p-piller, men det kan ju faktiskt också bero på att jag inte bekymrade mig för hår på hakan och putmage. :D
  • Moonstone

LiselottePCOS skrev 2009-01-11 21:24:47 följande:

P.S P.S PCOS kvinnor har oft extra starkt skelett och minskad risk för bensköhet har jag hört Angelica Hirsberg säga. Pga den höga halten manligt hormon.
    [/citat]

va bra! den läkare som förklarade för mig så mer rent allmänt något om att skelettet behöver hormonpåslagningen som en vanlig cykel ger, något med kalciumet...
    Cedonia skrev 2009-01-11 17:06:34 följande:
    [citat]
    Jag slutade med p-piller (Neovletta) för ca ett år sedan, inte egentligen pga konkreta planer på att bli gravid utan mest för att jag ville ge kroppen tid att återhämta sig innan jag verkligen ville försöka. Vi har kört med säkra perioder och "det händer om det händer"-attityd sedan dess, och jag har inte blivit gravid. Sakta men säkert har jag däremot fått väldigt ökad behåring på hakan samt runt bröstvårtorna, fått mer finnar och större mage. Var överviktig innan också och har inte gått upp, men kilona har verkligen omfördelat sig och jag har fått smalare ben och större mage. Ingen tvekan alltså om att det är PCO... :)Min plan nu är att börja med p-pillren igen, vidta aktiva åtgärder för att gå ner 10-15 kg i vikt under våren och sedan börja planera aktivt för graviditet till hösten. Hur låter det, ni som har lite mer koll än mig?
    kan tillägga att jag nog inte heller direkt går ner i vikt av p-piller, men däremot uppfattar jag att kroppsformen blir mer "normal" och att allt inte sätter sig på magen... (jag var rätt underviktig ett tag då jag mådde dåligt - men hade fortfarande en stor klump på magen, såg helt sjukt ut...)
  • brokenheart87

tack så hemskt mycket här ska ta o börja med p piller får se om jag blir gladare o piggare orkar inte med mig själv längre:(
    hoppas att allt blir bra

• Moonstone

lycka till! tänk på att det kan ta ett tag innan kroppen vänjer sig vid piller och ställer in sig rätt, men sen tror jag definitivt det kan hjälpa!

p.s. sen FÅR man va trött och less ibland när man e småbarnsmamma - eller hur? d.s.

• brokenheart87

jag mår som jag har pms hela tiden samt är jag helt orkelöst så var jag innan graviditetn också men konstig nog mådde mycket bättree under graviditeten trots illamående...

Kan man må illa av p piller????
    är bara orolig har alltid trott att p piller är farligt samt gör att en ökar i vikt och blir på dåligt humör...

• brokenheart87

tack för alla svar de hjälper verkligen

• Ullis69

Jag blev bättre av p-piller, behåringen avtog något, blodtrycket sjönk, kilona o finnarna försvann sakta men säkert...

Har allvarliga funderingar på att byta ut hormonspiralen mot piller igen (har inte ätit piller sen 1a barnet o trivs utmärkt med spiral för övrigt) men mår så enormt dåligt under mens att jag inte riktigt vet om det är värt det. Med spiralen har jag bara en lätt flytning o mensvärk. Pco-Sen blev mkt bättre efter 1a barnet o då valde jag spiralen ist för piller. Efter 2a barnet har det blivit värre igen om än inte fullt så illa som det var i 20årsåldern.

Håller för full på att överväga om övervikt eller 7-9dagars hvete/mån är "bäst". Man kanske kan köra dubbelt

Tror det är väldigt personligt hur man reagerar på p-piller men det verkar som om fördelarna överväger för Pco-sare iaf.

Älskade lillasysters bröllopsbilder i bildgalleriet
  • LillaFlingan
    Cedonia skrev 2009-01-11 17:06:34 följande:
    Jag slutade med p-piller (Neovletta) för ca ett år sedan, inte egentligen pga konkreta planer på att bli gravid utan mest för att jag ville ge kroppen tid att återhämta sig innan jag verkligen ville försöka. Vi har kört med säkra perioder och "det händer om det händer"-attityd sedan dess, och jag har inte blivit gravid. Sakta men säkert har jag däremot fått väldigt ökad behåring på hakan samt runt bröstvårtorna, fått mer finnar och större mage. Var överviktig innan också och har inte gått upp, men kilona har verkligen omfördelat sig och jag har fått smalare ben och större mage. Ingen tvekan alltså om att det är PCO... :)Min plan nu är att börja med p-pillren igen, vidta aktiva åtgärder för att gå ner 10-15 kg i vikt under våren och sedan börja planera aktivt för graviditet till hösten. Hur låter det, ni som har lite mer koll än mig?
    jag tycker att du ska ta dig till en gyn för att få det konstaterat, inget vidare att sitta och självdiagnosticera sig..

Jag har misstänkt att jag har pco, och fick det bekräftat i höstas!
    Har någorlunda regelbunden mens ändå, och äl.. - är gravid helt på egen hand!:)

jag gick ner närmare 20kg när jag började med yasmin, fick mindre behåring överallt där jag har överskott sas.. mindre finnar och ja jag mådde Mycket bättre!
    slutade med ppillrena jan 06.. och i april samma år hade de 20kg kommit tillbaka lika snabbt som de försvann.. :(

så här sitter jag.. gravid i v27 och överviktig.. hade bmi på 32 när jag blev gravid..

målet är att när jag sen slutar amma så ska jag konsultera med min bm /lr gyn.. och kanske t.o.m ta prover för att se vad för sorts ppiller som kan hjälpa Just mig.. :)

i början när jag äter ppiller så blir jag rent ut sagt deprimerad..:( det är väl den stora nackdelen, men det brukar ljusna när kroppen vant sig efter sisådär 3mån någonting.. :)

så jag ser enbart fördelar med ppiller när jag har pco relaterad övervikt..
Svar på tråden pco hjälper p-piller mot det D SNÄLLLLLLA SVARA