• Mimer

Låter ni barnen sova hur länge som helst på dagen när de är sjuka?

Om ert barn låt säga är förkylda, har feber, hosta etc låter ni dom sova hur länge de vill då om de sover middag på dagen då, även om ni normalt sett brukar väcka dom efter en viss tid?
    Funkar sömnen på natten ändå i såfall om de får sova mycket på dagen när de är sjuka?

• Svar på tråden Låter ni barnen sova hur länge som helst på dagen när de är sjuka?
  • Cia o krabaten

Ja de får sova som de vill då.
    Räknar ju iaf med att vabban så jag inte har ngn tid att passa.
    Brukar ju bli senare på kvällen då

• VulgusProfanum

Nu är ju mina så pass stora så att de bestämmer själva hur mycket de vill sova.
    Men jag minns hur det var när de var små.
    Vi gjorde så att de fick sova om de behövde det. Kikade givetvis till dem så att de mådde bra och inte blev sämre.
    Vi gjorde så eftersom att de oftast sov väldigt dåligt som sjuka och när de väl somnat så fick de sova.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • korven72

Har de feber låter jag dem sova längre... är det förkylning eller liknande så väcker jag dem så dygnsrytmen inte störs så mycket...

• Flickan och kråkan

Har en ettåring som nyligen var riktigt dålig i tredagarsfeber. Han fick sova när han ville och hur länge han ville. Samma sak vid en lindrigare förkylning tidigare med lite feber. Det tycker jag är en självklarhet när man (vuxen eller barn) är sjuk. De sover för att de behöver....så ser jag på saken. Nätterna har enbart strulat på grund av täppt näsa eller liknande, inte pga att han varit för "pigg".

• Miss Lau

Vi låter alltid barnen sova så mycket de vill när de inte är helt friska. Helt enkelt för att jag tror de frisknar till snabbare då. Att dygnsrytmen blir lite rubbad kan jag leva med.

• Miss Lau

Vi låter alltid barnen sova så mycket de vill när de inte är helt friska. Helt enkelt för att jag tror de frisknar till snabbare då. Att dygnsrytmen blir lite rubbad kan jag leva med.

• Mirakel händer

Låter sonen sova, han blir 14 år i mars. Det är det ända rätta. Men väcker honom lite för att se till att han får i sig vätska. Men han somnar om igen ganska fort. Just nu har han influensa, han insjuknade i onsdags. Å jag vart sjuk i fredags. Å nu börjar det även på maken.

• EXPOSED

Hon får sova hur länge, och hur mkt hon vill. Hon sover t ex nu, hon har 39,0 i temp (är 5,5 år).

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • logg81

Japps... fria sovtider här vid sjukdom... Men jag är inte så knusslig med sovandet i vanliga fall heller. Hon är bara 14 månader än så hon styr dom själv än så länge...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • JoKo

Japp, vår tjej får sova så länge o ofta hon vill när hon är sjuk med feber. Är hon feberfri låter jag det vara lite beroende på hur kraftig förkylning hon har o hur allmäntillståndet är. Är hon pigg o "med" när hon är vaken får hon inte sova jättelänge, är hon däremot seg o hängig pga snor/hosta osv så får hon styra själv

• Annica med A 03 och L 05

Ja, jag försöker ofta "medvetet" söva mina barn på dagen när de är sjuka. L är sjuk nu (förkyld och har sovit dåligt i natt), och även om hon i normala fall inte sover på dagen så packade jag ner henne för en vagnspromenad på eftermiddagen, och hon somnade på 30 sekunder. Hemma skulle hon säkert ha däckat i soffan kl 17 och då tycker jag det är bättre att hon fick sova 1,5 timme kl 13 (hon får sova så länge hon vill).

• gryning2

Ja han får sova hur mycket som helst förutsatt att det är en lite "svårare" sjukdom med feber eller magsjuka. Inte vid lättare snuvighet. Han brukar ofta sova på natten ändå om han är riktigt sjuk. Min son är 15 månader.

• Lillatroll

Sonen får sova när och hur mycket han vill när han är sjuk. Utgår bara ifrån mig själv. När jag är sjuk brukar det vara jätteskönt att få sova och det känns som om kroppen läker lite fortare då. Visst kan det hända att sonen vaknar lite tidigare någon morgon när han börjar bli bättre men det rättar snabbt till sig igen.

Svar på tråden Låter ni barnen sova hur länge som helst på dagen när de är sjuka?