• ALR

Hur räknar man ut sin ersättning/lönebortfall?

Någon som har ett svar?

Jag hade tänkt vara ledig varje fredag detta år (2009)
    Jag skulle vilja veta hur jag räknar ut vad en dag är värd.
    (bortsett från att man bara får 80% av lönen o.s.v)
    Räknar jag 32 000:- genom 30 dagar eller genom 20 dagar?
    Skillnaden blir ju ganska stor.

Samma sak gällande min arbetsgivare.
    Ska han dra av 32 000:-/30m dagar som blir 1 066:- per dag eller 32 000:-/20 dagar som blir 1 600:- per dag?

Sen en till fråga.
    OM min arbetsgivare VILL ge mig full lön trots att jag är pappaledig.
    (jag kommer att driva vissa projekt fast jag är ledig via telefonen)
    Får han göra det då eller kräver FK att jag tjänar mindre varje månad?

• Svar på tråden Hur räknar man ut sin ersättning/lönebortfall?
  • CeeJay

Det är omöjligt att veta hur varje arbetsgivare drar avdrag för en dags föräldraledighet per vecka. Det ska du vända dig till ditt lönekontor för att få info om vad som gäller just på din arbetsplats.

Ang din föräldrapenning per dag gäller följande uträkning: (jag är inte helt säker på 0,98%-satsen som räknas men det kan du själv hitta info och även göra uträkningar på www.forsakringskassan.se

32.000x12= 384000x80%x0,98= 301.056/365= 824 kr före skatt per dag i föräldrapenning

På FKs hemsida fick jag fram 816 kr per dag före skatt:
    Ersättningen uppgår till 3264 kr per månad före skatt om du begär i genomsnitt 4 dagar per utbetalningsperiod.

Ang din arbetsgivare och lönen du får ska ju naturligtvis vara baserad på att du är tjänstledig en dag per vecka. Föräldrapenningen är ju inte bara en ersättning för att du är hemma med barnet utan också en kompensation för lön du går miste om

• ALR
    Svar på #1
    Tackar så jättemycket för ett snabbt och konkret svar!

Jag jobbar på ett fåmansföretag där vi inte riktigt har koll på hur sånt här går till.

Finns det företag där man får dela upp lönen i sk 30dagarslön?
    Bra sätt att påpeka för min chef i så fall.

Jag förstår att ersättningen är en kompensation för förlorad inkomst. Men kan jag t.e.x. jobba på lördagar och få lön för det istället så jag lyfter samma lön ändå?
  • CeeJay

ALR skrev 2009-01-11 18:31:03 följande:

Svar på #1Tackar så jättemycket för ett snabbt och konkret svar!Jag jobbar på ett fåmansföretag där vi inte riktigt har koll på hur sånt här går till.Finns det företag där man får dela upp lönen i sk 30dagarslön?Bra sätt att påpeka för min chef i så fall.Jag förstår att ersättningen är en kompensation för förlorad inkomst. Men kan jag t.e.x. jobba på lördagar och få lön för det istället så jag lyfter samma lön ändå?
    Ja du kan arbeta alla dagar i veckan, utom den dagen du är tjänstledig/föräldraledig. Om kontroll görs bör även lönespecen visa avdrag för tjänstledighet. Men om du sen arbetar lördag och söndag och får lön för de dagarna är det inga problem.
  • ALR
    Svar på #3
    Återigen tack för ett bra svar!

Finns det någon som har koll på OM det finns sk 30dagarslön?
  • Billabong

ALR skrev 2009-01-11 19:20:51 följande:

Svar på #3Återigen tack för ett bra svar!Finns det någon som har koll på OM det finns sk 30dagarslön?
    Din arbetsgivare är kanske ansluten till en arbetsgivarorganisation?

Vilken ledighetskoefficient man använder sig av ser du även på gamla lönespecifikationer för månader när du har varit sjuk t.ex. för där görs ett avdrag... Är man sedan ledig en dag/vecka så brukar den koefficienten stiga.
  • ALR
    Svar på #5
    Vi är med i Sveriges Byggindustrier men det finns inget avtal där som täcker annat än våra montörer.
    Jag får aldrig avdrag för sjukdom heller så jag kan inte se det.
    Återigen tack för bra ideer.
  • Anne69

Livet som småföretagare skiljer sig verkligen radikalt från de större företagarnas o deras anställdas. Intressant att läsa faktiskt! O tankeväckande för oss som jobbar i stora företag o personalavdelningar!

Kravet för att få föräldrapenning är att du avstår från arbete och vårdar ditt barn. Att du sen samtidigt får lön går bra. Det är många som har det så - antingen vanlig lön för att administrationen av avdraget är för bökigt eller föräldralön. Visst kan det säkert hända att försäkringskassan vill kolla upp att du har avstått från arbete, men det är ju bättre att du o chefen i såfall är beredda att svara på. Vore jag i dina kläder skulle jag behålla lönen o notera när jag är föräldraledig för framtida ev. frågor.

• ALR
    Svar på #7
    Tack för tipset :)
Svar på tråden Hur räknar man ut sin ersättning/lönebortfall?