• clavis

Endometrios och hormonspiral?

Jag fick en hormonspiral insatt för två månader sen för att minska mina kraftiga blödningar och smärtan. Jag hade blödningar i 6 veckor efter insättningen och nu har jag varit blödningsfri i 2,5 veckor. När kommer smärtorna att avta? Jag börjar bli smått irriterad och vill ha resultat nu!!! Jag förstår att det inte gått lång tid men det tar på humöret att ständigt gå och ha ont. Någon som har erfarenhet av detta? Har varit ute lite på nätet och läst och där står det att hormonspiral sätts in för att minska eller stoppa blödningarna inte för att minska smärtan. Har jag missuppfattat detta?

• Svar på tråden Endometrios och hormonspiral?
  • maddelojne

Hej,

nej av samma orsak fick ja inopererat hormonspiral. Det skulle göra sin verkan mer lokalt mot livmodern. Det tog ett bra tag innan jag märkte av det. Fungerade väl sådär bra för min del. Fick sätta in hormonbehandlingar också för att få någorlunda bukt med smärta och blödningarna. Hoppas det hjälper dig !!

Mvh Madeleine

(¯`°?.¸ ♥ kärlek är livets ingrediens ♥ ¸.?°´¯)
  • A S K

Hej!
    Jag har hormonspiralen (3 år i augusti)men den hjälper inte mig med smärtorna och jag blir inte helt blödningsfri heller, så sedan 6,5 månader får jag även p-sprutan och de två tillsammans funkar bra.
    Mvh /Agneta

• clavis

Ok! Enligt läkaren skulle detta nästan vara ett undermedel. Igår fick jag ett anfall så att jag inte kunde gå. Ska man behöva må så här? Har läst här om bla. hormonbehandlingar. Det har jag aldrig hört talas om.

• maddelojne
    Svar på #3

Hej,

va ?!

Har du aldrig hört talas om det. Ta upp detta med din läkare snarast så att ni kan testa någon annan behandling, tex. hormonbehandling. För många som inte känner att Hormonspiralen inte hjälper och då får man testa något annat tills man hittar det som passar just dig och din kropp. För det är så himla olika på olika personer.

Lycka till !!

(¯`°?.¸ ♥ kärlek är livets ingrediens ♥ ¸.?°´¯)
  • clavis
    Svar på #4
    Blir man satt i klimakteriet av hormonsprutan? Påverkar det chansen att få barn i senare skede? Jag är så bebissugen så jag vill ju inte riskera något, men jag har inte planerat att bli gravid det närmaste året. Jag ska ta och prata med bm nästa vecka. Har tid för att kolla spiralen då.
    ha de gött
  • A S K

lindalou: hur har det gått för dig?

• clavis
    Svar på #6
    Jag har tagit ut spiralen och jag mår faktiskt bättre. Den sista tiden hade jag ont varje dag. Barnmorskan trodde att det kunde bero på att jag blödde hela tiden. Aldrig mer att jag sätter in en spiral igen. Nu äter jag minipiller igen och det funkar ok tycker jag. Fick ju inte det utskrivet helt plötsligt för att jag rökte (ny barnmorska) men nu är jag rökfri sedan den 1 januari.
Svar på tråden Endometrios och hormonspiral?