• Annika79

Behöver tips på välkända vackra psalmer till bröllop!

Jag ska gifta mig i september, och ska snart träffa prästen för att gå igenom vilka psalmer som ska sjungas i kyrkan. Det står helt stilla i mitt huvud, någon som har lite tips! Tack!

• Svar på tråden Behöver tips på välkända vackra psalmer till bröllop!
  • Petra i Kattland

Vad kul att du ska gifta dej! Dom här psalmerna hade vi på vårt bröllop i maj: Jag hittade en annan text till "Den blomstertid nu kommer". Den var omskriven till en vigselpsalm. Tror det var på Bröllopsforumet jag såg den. "På bröllopsdagen ber vi till Dig som kärlek är..." börjar den. Psalm 834b "Se, livet vill blomma i Skaparens hand...". Psalm 21 "Måne och sol, vatten och vind". Lycka till! Kram Petra

• Pepsie

Hej!
    Ett tips är att du blir medlem på FL systersida bröllopstorget! Jag gifter mig nästa år och har fått massor av tips o hjälp där. www.brollopstorget.se

• Ihlse

Psalm 411, Gud har omsorg om vårt släkte hade vi bland annat, texten är jättevacker och den är relativt lättsjungen.

Gud har omsorg om vårt släkte,
    han har sett vår ensamhet.
    Han har skapat man och kvinna,
    han har styrt i hemlighet,
    deras vägar till ett möte
    där de livets källa fann.
    Kärlek ger han oss att räcka
    som en blomma åt varann.
    Gud är gränslös i sin kärlek,
    i sin skaparfantasi.
    Fågelns dun och solens kärna,
    är hans verk och så är vi.
    När det mörknar över jorden
    när det skymmer i vårt hem,
    skaparkraft vill herren ge oss,
    mod och lust att tända ljus.

Kolla på svenska kyrkan.se, klicka dig vidare till märsta kyrka (tror jag..) där kan du lyssna till vissa psalmer.
    Otroligt dålig inspelning och dom sjunger lite falskt.. men man får ändå en uppfattning om melodin.

• Ihlse

Vi hade en till på vårt bröllop men jag kan inte komma på vad den heter, något med Blommningstid tror jag. Ingela Pling-Forsman har skrivit den.

Lycka till!

• JessicaåIda

Biblioteken har CD skivor med bröllopsmusik. Har själv fått tipset om bla Anthem från Chess, Brudmarsch från väddö av Hans Röjås, Ballade pour adeline, Inledningen till Forrest Gump, Det vackraste - Cecilia wennersten, the secret wedding från Braveheart.

• Jonna i stormen

Ta INTE den som vi tog. Vi var väldigt osäkra på psalmer då vi gifte oss mitt i vintern och vi frågade därför prästen om råd. Han föreslog en psalm som han lade fram sin tolkning av det lät så vackert om att man nu är två och går vidare i livet tillsammans etc etc. Vi föll för hans smöriga tolkning och tog den. Några dagar efter bröllopet insåg vi att det är en superreligös psalm som vi hade "Det finns underbar förlossning i det blod som göts en gång, det finns glädje bortom bergen och en framtid full av sång." *Suck* Vi skrattar i alla fall åt det såhär i efterhand som tur är.

• Annika79

Tack alla för bra förslag! Ska genast botanisera i psalmdjungeln!

Svar på tråden Behöver tips på välkända vackra psalmer till bröllop!