• tjorvmaja

Hur får man bort bläckpenna från tapeter?

Min kära lille son tyckte det skulle vara fint att pynta kökstapeterna med lite fin färg.
    Tycker dock inte vi föräldrar och efterlyser bra tips på hur man kan få bort det utan att föstöra tapeten. Har redan provat med diskmedel och vatten men det gick inte alls! Bor i hyresrätt och är inte alltför sugen på att betala en omtapetsering.
    Hjälp!!

• Svar på tråden Hur får man bort bläckpenna från tapeter?
  • Dezzie

Tror tyvärr ni får göra en omtapetsering...bläck är omöjligt att få bort

• lovemyboys

Finns det inte ett speciellt sudd för bläck...eller måste det vara speciellt bläck för suddet...Hm...

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Pallas

Prova Viledas mirakelsvamp, den tar bort det mesta utan att förstöra underlaget. Dock måste man nog ta det i omgångar, så att tapeten inte blir för blöt och löses upp.

www.helmer-nilsson.se/BUTIK/Article.aspx

Här i stan finns den bland annat på Citygross.

• Solskensmor

Pröva tandkräm, det har jag sett tips om nånstans...

• eli1

Som solskensmor sa, tandkräm.
    Men det funkar inte lika bra med alla. Jag har fått bort bläckpenna på tapeten med det.

• mimmi 1

det finns bläcksudd... fråga i välsorterad pappershandel...
    handsprit är ett annat tips....

• tjorvmaja

Tack för alla tipsen...allt skall testas!
    Utvärderar sen om det var något som fungerade

• alvanova

sprit brukar lösa upp bläck, men om inte tapeten är avtorkningsbar är det nog kört för i så fall kan den suga in spriten också och bara sprida ut fläcken

• Majsan71

Har också tagit bort bläck från tapet med tandkräm. Man får gnugga försiktigt men det fungerade faktiskt.

• tjorvmaja

Har testat med "bläcksudd" nu och det fungerade sådär...den blå färgen gick bort men det är kvar en biegeaktig färg på tapeten.
    Ska försöka sudda försiktigt i några omgångar till så ej tapeten stryker med också...kanske blir det bättre då?
    Annars så får jag ta till någon annan metod

• Cecci78

vi suddade med vanligt sudd på ljus tapet, det lossnade lite tapet också men inte så att det syns om man inte fingranskar det

• samma

Vanligt suddigum brukar funka här hemma när barnen varit framme (läs min treåring).

Svar på tråden Hur får man bort bläckpenna från tapeter?