• Anonym (Mår pyton)

Sjukskrivning halvtid och föräldrapenning halvtid?

Är det möjligt att vara halvtidssjukskriven och få föräldrapenning på halvtid? Jag mår fruktansvärt dåligt pga en separation och känner att jag har svårt att sköta mitt arbete på ett bra sätt nu. Reglerna för sjukpenning har ju skärpts,men jag måste ju leva av något. Det bästa vore att vara föräldraledig på heltid, men det kan jag inte för pappan tar ut två föräldradagar i veckan och då kan inte jag göra det samma dagar också.

Tacksam för svar från någon som vet och/eller har erfarenhet av detta.

• Svar på tråden Sjukskrivning halvtid och föräldrapenning halvtid?
  • kaksmulan

ja, det kan du få göra. Är du föräldraledig 50% så kan du vara sjukskriven resten. Jag har under hösten varit sjukskriven 25% och tagit ut föräldraledigt 25% och sen bara jobbat förmiddagar.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (Mår pyton)

Kaksmulan: Av vilken anledning var du sjuksskriven? Samma som jag? Vet inte ens om jag kan få bli sjukskriven pga det här.

• kaksmulan

Jag blev sjukskriven då jag inte orkade med livet i den takt jag lever och behövde en chans att få tagga ned helt enkelt. Jag går hos en psykolog och det var en psykriatiker som sjukskrev mig. Försäkringskassan ska ju sedan bedömma om DE godkänner sjukskrivningen och de har godkänt den för mig till och med 31/1 i år...

Nog kan du få ett sjukintyg från en läkare och därmed bli sjukskriven men sen om försäkringskassan godkänner det efter dag 14 är en annan sak.
    7 dagar får du sjukskriva dig själv utan läkarintyg (förutom karensdagar betalar arbetsgivaren din lön)
    14 dagar kan du vara sjukskriven med läkarintyg (fk betalar ut sjukpenning from dag 8)
    Efter denna tiden så är det lite nya regler som jag inte har koll på så här på rak arm. Men det kanske räcker att få bli sjukskriven i 14 dagar för att få samla lite kraft?! Men ta det med din läkare på vårdcentralen.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym

För kännedom så är det inte säkert att fk låter få fp och sjukpenning samtidigt då de kan anse att om du är för sjuk för att jobba så är du för sjuk för att ta hand om barn.

• Anonym (Mår pyton)

Tack så mycket för ditt svar, kaksmulan. Två veckors respit skulle vara värt en hel del för mig i den här situationen.

Svar på tråden Sjukskrivning halvtid och föräldrapenning halvtid?