• SWEA08

ja har ett barn på 4 mån. får hon bada bubbelpool??

• Svar på tråden ja har ett barn på 4 mån. får hon bada bubbelpool??
  • burnisen

Vet inte säkert, men jag tror inte det. Små barn har svårt att reglera sin kroppstemp och i en bubbelpool är det ju i regel väldigt varmt. Dessutom så tror jag inte att bubblorna gör saken bättre ;)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Alvin 060922 - Noah 080607 ♥¸.?°´¯) ♥
  • JAG är BÄST

Vad har ett barn på 4mån för njutning av ett bubbelbad?

Brukar ju bubbla kanska hårt dessutom så jag skulle nog inte sätta ett barn på 4mån i en bubbelpol.

• livet leker

vad har hon för glädje av det? Är det för hennes skull eller din..? Det är massvis med klour i en bubbelpool om det inte är en sån man har hemma. En vanligt bad tror jag hon tycker är skönare..

• TBS

Jag håller med, mest för att jag tycker att ljudnivån ofta är för hög i en bubbelpool. Temperaturen är nog ingen fara den brukar vara inställd på 38 grader.
    Du kan ju testa, tycker bebisen att det är obekvämt så märker du det, då är det ju inte värre än att ni kan kliva upp.

Ang. kloret, så är det ju klor i varmbassängerna (för babysim) också, och där är dom ju tom under vattnet..

• sofiiin

Min son har badat bubbelpool hemma sen han va ett par månader gammal, han tycker att det är jätteskönt med "massagen" som blir av vattnet :) Why not liksom? tycker dom om det så är det nog ingen fara :)

• Pelargonen

Trycket för magen anses vara för stort fram tills de fyller ett år. Så väl insatta BM och badvakter avråder bubbelpool fram till ett års ålder. Så länge den inte bubblar går det dock bra och värmen är ju skön.

• NorasMamma

Har en kompis som går på babysim med sin 4-månaders och de brukar sitta en stund i bubblet efteråt och hon säger att han ÄLSKAR det....

• NorasMamma
    Pelargonen skrev 2009-01-11 18:39:46 följande:
    Trycket för magen anses vara för stort fram tills de fyller ett år. Så väl insatta BM och badvakter avråder bubbelpool fram till ett års ålder. Så länge den inte bubblar går det dock bra och värmen är ju skön.
    Oj, det ska jag nog informera min vännina om...Konstigt att de inte sagt nåt till henne på babysimmet...?
  • sofiiin
    Det har jag aldrig hört talas om. Har många vänner som bubblar med sina små på badhuset och dom har aldrig blivit tillsagda att det ska/kan vara farligt!? :S
  • Pelargonen
    sofiiin skrev 2009-01-11 18:42:15 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om. Har många vänner som bubblar med sina små på badhuset och dom har aldrig blivit tillsagda att det ska/kan vara farligt!? :SNej, vilket ju visar att personalen på det badhuset inte är nog välinformerade om så små barn och bubbelpool.
  • Pelargonen

NorasMamma skrev 2009-01-11 18:41:37 följande:

Oj, det ska jag nog informera min vännina om...Konstigt att de inte sagt nåt till henne på babysimmet...?
    Ja, jättetrist när simlärarna inte är informerade på den punkten.
  • TBS
    Man håller ju inte barnet framför jetstrålen. H*n sitter ju i någons knä, på sin höjd lite vattenvirvlar
  • Pelargonen
    TBS skrev 2009-01-11 18:44:33 följande:
    Man håller ju inte barnet framför jetstrålen. H*n sitter ju i någons knä, på sin höjd lite vattenvirvlarJa, information får man ju tolka som man vill. Jag litar till de råd jag fått av utbildad personal vilket är "barn under ett år rekommenderas inte att bada bubbelpool".
  • Mosaik

Min dotter var med mig på en lugn möhippa hemma hos en kompis när hon var fyra månader. Vi satt alla i bubbelbadet hemma hos kompisen, vilken inte var klourad. Tror jag inte hon tog nån som helst skada av, dessutom satt hon ju bara i ett par minuter.
    Och vad jag har hört så ska man vara lite försiktig med hur länge man sitter eftersom det kan ge träningsvärk.
    En annan femma är ju att vara på badhus där massvis med bakterier cirkulerar+ mycke klour.

*stolt mamma*
  • MuminMy

Man måste skilja på bubbelbad hemma och på badhus. På badhuset är temperaturen ofta över 37 grader vilket gör att barnet kan bli överhettat, de kan inte reglera kroppstemperaturen så bra. Dessutom är vattnet klorerat ganska hårt eftersom temperaturen gör att mikrobakterier och sånt växer väldigt bra. När klor träffar smuts bildas trikloraminer, dessa stannar vid ytan (där barnet har sitt hvuud) och kan ge bland annat andningsbesvär.

Så. Nej. Bada inte i offentliga bubbelpooler med små barn.

Bredda forumdelen! Protestera här: www.familjeliv.se/Forum-5-91/m40122925.html
Svar på tråden ja har ett barn på 4 mån. får hon bada bubbelpool??