vill lägga mig i debatten om mineraloljors vara eller icke vara i hudvård. detta är mina egna slutsatser i frågan, baserat på empiriska fakta, skolning o logik efter eget huvud... Mineralolja är i grunden naturligt förekommande i form av råolja o hittas i ingredienslistor under följande namn: mineral oil, petrolatum, vaselin, paraffinum liquidum mfl. Det är ett smöjmedel som används både inom industri o hudvård, men där behöver man inte dra några paralleller - det finns olika renhetsgrader o det du krämar på huden är inte farligt -tvärtom så är det få som reagerar pådenna ingr då det är så stora molekyler att det inte penetrerar genom huden alls, det är även helt fritt från näringsämnen då det är död materia vi talar om -liten risk för allergi, alltså -därför antar jag att det är därför det återfinns som smörjmedel i de flesta läkemedel som används topiskt - o alla andra krämer som säljs på apotek o i barnprodukter. Det tillför ju liksom ingenting. Det kan dock ha en positiv verkan på torr o hyperkänslig "barriärskadad" hud som är reaktiv, just för dess skyddande o tätande egenskaper -det förhindrar fuktförlust från huden. Det negativa här är att den är svårlöslig o rester kan finnas kvar på huden efter rengöring - det leder till tilltäpptheter, eller att man väljer för stark rengöring för att lösa upp o man hamnar i en dålig cirkel -man får torrare hud m mer tilltäpptheter.
Så, mineralolja i sig är inte farligt, men effekterna av den är sällan önskvärda. Det finns ju fräshare alternativ som dessutom har positiva effekter på vävnaden i form av vitaminer o näring, växtoljor. Mineralolja är oxå en billig ingrediens, därför står den ofta som första ingrediens i billigare krämer...
Nej, jag väljer bort mineraloljor.
Men även parfymer o färgämnen, lanolin, o starkt allergena doftämnen som linalool, geraniol, farnesol mfl, som ofta faktiskt, går att återfinna i många "naturliga hudvårdsserier" utan "farliga kemikalier" o produkter för barn!
Men det får jag nog lämna till en annan uppsats... =) PUHH