• Håll min hand

Tar runda matbord mindre plats?

Har ett rätt trångt kök och har nu ett avlångt bord som är 70x125 cm. Blir rätt trångt på långsidan när det sticker ut 125 cm från väggen.

Skulle det gå att trixxa och sätta in ett mindre runt bord och få större plats eller lurar jag mig själv?

• Svar på tråden Tar runda matbord mindre plats?
  • Tecken

Jag tycker runda tar mer plats. Hade ett runt matbord förut, kändes som att rummet blev mycket mindre.

• Sara Li

Runda tar såklart mer plats än fyrkantiga. Fyrkantiga kan man ju mer passa in i rummets form.

• Håll min hand

Tecken skrev 2009-01-11 18:50:28 följande:

Jag tycker runda tar mer plats. Hade ett runt matbord förut, kändes som att rummet blev mycket mindre.
    hmm okej.. Nu varande bordet är bara såå fel.. vet inte vad jag ska ta mig till.
  • Sara Li

Ni kan väl köpa ett mer kvadratiskt bord i stället då? eller i alla fall ett kortare än det ni har nu.
    Håll min hand skrev 2009-01-11 18:54:49 följande:

Tecken skrev 2009-01-11 18:50:28 följande:
    hmm okej.. Nu varande bordet är bara såå fel.. vet inte vad jag ska ta mig till.
  • Tecken

Eller ett kvadratisk bord som går att göra större? T ex m sån därn uppfällbar skiva?

• Tecken

Nu kom jag på vad det heter: SLAGBORD! Tar ju liten plats, men kan göras större.

• Håll min hand

Tecken skrev 2009-01-11 19:05:29 följande:

Nu kom jag på vad det heter: SLAGBORD! Tar ju liten plats, men kan göras större.
    Ja ett sånt hade ju funkat.. men hade det inte varit bästa att ha typ stapelbara stolar då så man kan ställa ihop två på sidan då under tiden?
  • ullis79

Runda bord tar nog mer plats men ett ovalt bord funkar kanon!!!
    Vi köpte ett på ikea som är ovalt. tar mindre plats utåt liksom

• Håll min hand

ullis79 skrev 2009-01-12 10:19:31 följande:

Runda bord tar nog mer plats men ett ovalt bord funkar kanon!!!Vi köpte ett på ikea som är ovalt. tar mindre plats utåt liksom
    det var ju som det jag ville åstadkomma också.. alltså attdet ska ta mindre plats utåt.. nu sticker det ju ut 125 cm..

Att det tar plats "på sidorna" gör inget.. snarare bättre om det gör det. Det var därför jag funderade på det runda bordet.. ifall det skulle bli bättre plats utåt.
  • ullis79

Ja vi har ett normalstort kök. och bordet står vid fönstret och ut mot kyl, frys typ. så med ovalt bord får alla plats utan problem och bordet ser mindre ut utåt sett.
    Vårt bord är 165cm långt men eftersom det ser ut som ett ek"ägg" tar ändarna mindre plats.

Svar på tråden Tar runda matbord mindre plats?