• mamlan

Vilken är den BÄSTA boken du läst?

Om du får välja en och bara EN bok, vilken är då den bästa du läst, eller den som fastnat mest hos dig, eller om du fortsättningsvis bara fick läsa en enda bok om och om igen vilken och varför?
    Jag har jätte svårt att välja en bok själv..måste jag välja EN så får det bli...nä jag måste fundera på saken, återkommer med ett svar...

• Svar på tråden Vilken är den BÄSTA boken du läst?
  • fruis

Nämen usch vad svårt! Det är ju som om man var tvungen att välja ett och endast ett av sina barn ungefär.

Min starkaste fysiska läsupplevelse någonsin var när jag läste Brott och straff under en helg. Jag kallade det för litterär orgasm efteråt och min svensklärare höll på att skratta ihjäl sig Jag väljer väl den då även om jag läst många, många böcker som har berört mig starkt på flera sätt.

• Sugar Rush

Utvandrarna av Wilhelm Moberg.
    Min favoritbok alla kategorier och som gjort störst intryck på mig, böckerna med fortsättningen är också väldigt bra men nu var det en bok man skulle välja *ler*.

• sallybuse

Min bästa bok.

Heter Tusen bitar och är skriven av James Frey.
    Helt enorm bok kommer nög aldrig att glömma den.Så många tårar som rann på mina kinder.

• maximum

"Rivet skinn" av Peter Jansson.

En självbiografi. När han skrev boken så satt han i fängelse för bankrån.
    Mycket intressant läsning om hur en människas liv kan bli så fel från början och vilket inflytande familjen har.

Ex: Hans storebror odlar hacsh på rummmet hemma. Deras mamma fattar aldrig vad det är och är bara glad över att han har ett intresse, så hon hjälper honom att sköta växterna när han inte är hemma.
    Pappan bor ensam i en liten lägenhet på en madrass på golvet och är gravt alkholiserad, så han uppmuntrar Peter och hans vänner till att stjäla saker och göra inbrott i kiosken mm.

• linalia

Triologin av Stieg Larsson. Helt utan tvekan. Tusan att han skulle dö så ung.

• ALO

"Godnatt mister Tom", kommer tyvärr inte ihåg vad författaren heter.. Men har aldrig läst en annan bok som har berört mig så.

Det växer en liten Ella i min mage!
  • Odile

ALO skrev 2009-01-12 13:13:38 följande:

"Godnatt mister Tom", kommer tyvärr inte ihåg vad författaren heter.. Men har aldrig läst en annan bok som har berört mig så.
    Michelle Magorian! Godnatt Mister Tom är en jättebra bok.
  • ALO
    Svar på #9
    Tack så mycket :)
    Det växer en liten Ella i min mage!
Svar på tråden Vilken är den BÄSTA boken du läst?