• Becka81

B12-brist och Gravid

Någon som har erfarenhet av detta? Har ni fått ändra er dos eller tagit spruta eller dylikt? Känner mig rätt så yr och matt och nästan så att jag ibland glömmer bort småsaker, undrar om det kan ha att göra med min B12-brist. Ska ringa BM i morgon om jag får tid, men tänkte att det kanske finns någon här som har erfarenhet.

• Svar på tråden B12-brist och Gravid
  • flips

Hur vet du att du har b12-brist?

• Stor mamma

Hejsan

Har konstant B12 brist.

Vid graviditeten fick jag kolla B12 i vecka 20 en gång och då justerades dosen. Äter Behepan mot detta.

Mina symptom var yrsel, dåligt hår/naglar och trötthet
    Dessa symptom förvärrades under grav vilket var naturligt sa dom.

• Becka81

Stor mamma: äter också Behepan. Okay, ja så länge man inte blir alltför snurrig kanske det är något man får stå ut med. Får de vad BM säger när jag ringer i morgon. Tack för svaret :)

Flips: jag har fått det konstaterat av läkare efter otaliga prover och ätit medicin för det i några år, har fått det ärftligt, så det var lätt för mig att övertyga läkaren att testa det efter att jag börjat få symptom som trötthet och yrsel framför allt.

• flips

Ok, brukar det bli värre under graviditeter?

• Stor mamma

Det är olika hur det blir under grav.

Min första grav fick jag det värre, min andra grav behövde jag inte ta behepan alls.

Nu äter jag det igen men hoppas det skall rätta tills sig även under denna grav.

Svar på tråden B12-brist och Gravid