Potatis och kasslergratäng
Hur gör ni eran? Jag lyckas aldrig, den blir rinnig och inte alls krämig som jag vill ha den =(
Hur gör ni eran? Jag lyckas aldrig, den blir rinnig och inte alls krämig som jag vill ha den =(
Använd mjölig potatis (istället för fast) så gottar den till sig. Samt om man använder vispgrädde istället för lightversioner.
Jag brukar koka en vit sås m mjöl, mjölk/grädde och kryddor och sen hälla den över grönsakerna och kasslern strö över lite ost och sen in i ugnen.
Om du vill göra lightversion, så koka potatisen i mjölk innan du lägger det i gratängformen. Fast jag skulle ändå rekommendera att använda riktig grädde som svart tulpan skrev,
Mums, det lät så gott så jag måste nog ta och svänga ihop en sån imorrn!
Använder alltid vanlig grädde, precis som när gör gör potatisgratäng, men blir rinnig ändå =(
Mjölig potatis är det bästa.
Du kanske har för svag värme och för kort tid?
De godaste gratängerna hos oss är när vi gör dem ena dagen och värmer upp dem dagen efter så de riktigt gottat till sig =)
Smart om man ska ha gäster en fredag och inte vill stå och skala potatis och stressa ihjäl sig när gästerna kommer...
Kan man få era recept då? =)
Jag brukar varva potatis (mjölig ), kassler och ibland broccoli, och ost ( alt. smaksatt creme fraiche) och salt kryddor, lök och vitlök.
Sedan täcker jag med vanlig grädde och in i ugnen - på ca 200- 225 grader.
Ca 1 timme.
Jag brukar köpa findus eller e det felix?! sån mixpåse för fransk potatisgratäng som man blandar med mjölk, men har jag i lite xtra svartpeppar och vitlök i den, sen potatis och kassler såklart Blir super god!
Okej idag ska jag göra gratängen och undrar, ska man steka kasslern före för mer smak eller lägga den "rå" med potatisen?
Jag brukar skära potatisen i 1 cm tjocka strimlor, koka den nästan klar i 2 delar mjölk och 1 del matlagningsgrädde. Sen häller jag ut det i en ugnsfast form. Sen strimlar jag och steker kassler tillsammans med lök och burkchampinjoner, häller upp det i en djup tallrik och häller 4 msk sweet chilisås över och blandar ordentligt. Sen häller jag kasslern över potatisen, skivar 3 tomater och lägger som ett täcke och strör över riven ost. Sen får det stå i ugnen på 220 grader i 30 minuter.