• Anonym

Hur går en skilsmässa till om man har barn?

Man kanske kan läsa om det på nätet. Men lättare om någon förklarar på normal svenska.

Jag vill skilja mig och min man vill inte. Vi har barn tillsammans. Vi kommer antagligen komma överens själva om hur vi ska göra med bodelning och vårdnad om barnet (om han inte blir för arg av skilsmässan så att han vägrar samarbeta, finns en viss risk)

Någon som vill förklara lite, från början till slut?

• Svar på tråden Hur går en skilsmässa till om man har barn?
  • Snärtan76

Jag och min man lämnade in våra papper förra året...vi har ett gemensamt barn..vi beställde papper från tingsrätten om äktenskapsskillnad och även personbevis från skattemyndigheten...man bara kontaktar dom och säger att man vill ha personbevis för äktenskapsskillnad.......sen lämnar man in alla papper till tingsrätten och betalar en avgift på 450 kr tror jag de va.
    sen eftersom ni har barn så måste ni då ha en betänketid på 6 månader innan skilsmässan kan gå igenom

• Anonym

Kom på att jag har fler frågor.

När man ansökt om skilsmässa så har man 6 månaders betänketid (så mycket vet jag), men hur gör man de månaderna? Ska man fortfarande bo tillsammans då? Känns inte så mysigt, men man är ju fortfarande gift på pappret och bodelning gör man väl inte förrän skilsmässan är igenom?

Undrar förresten hur en bodelning går till också? Om man sköter den privat, ska man bara dela upp grejerna eller ska man skriva nån lista på vem som får vad? Kan man motsätta sig bodelningen efter den är klar?

• Anonym

Tack för ditt svar!

Vad händer efter betänketiden?

• Snärtan76

Vi flyttae i sär med en gång vi hade bestämt oss för en skilsmässa.

När dessa 6 månader har gått så kommer du få hem ytterliggare ett papper om äktenskapsskillnad som måste lämnas in ...de ser likadant ut som de första men är det slutgiltiga....men du behöver även denna gång personbevis.
    Efter man lämnat in dessa papper så brukar de gå fort tills skillsmässan ä klar

• Snärtan76

juag tycker att de va lättast att sköta all bodelning privat utan inblandning av advokat....men är man oense om en massa så är det kanske lättare att ta kontakt med en sådan

• Anonym

Tack för era svar. Känns som jag har en klarare bild av det nu.

Om mannen vägrar skriva under/lämna in det slutgiltiga pappret om äktenskapsskillnad, vad händer då? Skilsmässan kan väl ändå genomföras?

Är det bara under betänketiden som man har försörjnadsplikt för varandra eller gäller det tills skilsmässan är klar?

Hur går det till med vårdnaden? Om båda är överens om hur man vill ha det? Måste man gå igenom rättegång eller speciella samtal då?

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-11 21:35:29 följande:

Tack för era svar. Känns som jag har en klarare bild av det nu. Om mannen vägrar skriva under/lämna in det slutgiltiga pappret om äktenskapsskillnad, vad händer då? Skilsmässan kan väl ändå genomföras? Är det bara under betänketiden som man har försörjnadsplikt för varandra eller gäller det tills skilsmässan är klar? Hur går det till med vårdnaden? Om båda är överens om hur man vill ha det? Måste man gå igenom rättegång eller speciella samtal då?
    Om mannen vägrar skriva under så skickar du in ansökan själv. Då kommer tingsrätten till sist att skicka en delgivningsman med stämning hem till honom eller till hans arbetsplats. När han skrivit på räknas betänketiden från det datumet och minst 6 månader framåt.

Man har försörjningsplikt för varandra under betänketiden, dvs tills skilsmässan har skett.

Om ni har gemensam vårdnad idag och vill fortsätta ha det så behöver ni inte göra ett dugg för då kvarstår den gemensamma vårdnaden. Om någon av er vill ha ensam vårdnad mot den andres vilja så blir det en tvist som prövas av domstol. Om ni är överens om att en av er ska ha ensam vårdnad så kan ni skriva ett avtal med hjälp av familjerätten.
  • Snärtan76

ja just,,,glömde ju skriva de som föregående skrev om att man är försörjningsskyldiga mot varandra under denna tiden.....så var det mellan min man och mej...jag var arbetslös och han hade bra inkomst.....han fick betala min hyra den första tiden....tyckte dock inte om att han skulle göra de och gick till socialen.....fick tillslut hjälp där efter mycket krångel

• Anonym

Okej. För jag kommer vara den med jobb och min man utan. Men jag har ju ett barn att ta hand om också, ska jag dessutom försörja min man då? (har ett normalbetalt jobb)

Svar på tråden Hur går en skilsmässa till om man har barn?