En fråga till om indisk mat:-)
Har fått för mig att jag ska börja laga lite mer indiskt, receptet på naan bröd har jag redan hittat....
Några tips på god kall indisk inspirerad sås???
Nån som har något recept??
Har fått för mig att jag ska börja laga lite mer indiskt, receptet på naan bröd har jag redan hittat....
Några tips på god kall indisk inspirerad sås???
Nån som har något recept??
Något som min kompis gjorde var att skära kycklingfilé i mindre bitar. Steka upp det på järnet och blanda i en kryddblandning som är från "Santa Maria" och heter Karala....... För varje påse Karala så ska man hälla i en burk cocos-mjölk och det är upp till var och en hur mycket mat som ska göras..........
Servera med kokt ris och en god sallad!!!!! Jätte-gott blev det iallafall!!!!!
hihi, min man e indier så vi äter baaara indiskt hemma. kan hur många recept som helst, det e bara å fråga.
dom äter massa lamm å kyckling, kossa e väldigt sällan å aldrig gris..
daal e populärt = grytor av olika sorters bönor å linser; gröna linser, gula, röda, kidneybönor, murgh-bönor, å kikärtor speciellt...
när man äter indiskt ska man äta basmati-ris till det är mkt viktigt, INTE jasminris eller "vanligt" ris..!
min favoriträtt ala indiskt e (förutom chicken tikka då) e rogan josh...
alltså jag kan skicka massa recept till dej om du vill när jag får tid höhö..
men det e en del basingredienser som man ALLTID måste ha hemma annars funkar det inte. glöm färdga kryddblandningar dom är värdelösa! en massa socker i, och indier har liksom aldrig socker i sin mat!
färsk ingefära, vitlök, spiskummin, chilipulver, garam masala, mynta, cayennepeppar, curry vindaloo å gurkmeja e basryddor.
sen e tomat, lök å grön chili bas-grönsaker. yogurt e i en massa rätter.
har man det, lamm å kycklingfiléer hemma då kan man trolla till vilken indisk rätt som helst nästan.
e nu har inte tid att skriva mer, pojken tjuter... men säg till om du vill ha nåt...
Fenomena83; Skriv gärna ner ditt absoluta favoritrecept här om du vill, tror nog att vi är många som är intressade! Jag är iallafall jättenyfiken!
jag älskar ckikken vindaloo den super starka finns det nån som har recept på det,har bara ätit det på indiska restaurangen skulle vilja prova att laga det hemma.
Kallsås (Inte indisk men inspirerad... )
En burk matlagningsyohurt
Spiskummin, salt och peppar efter smak
ev. tärnad gurka och el. tomat (utan kärnor)
*****INDISK RISOTTO (typ 3-4 pers, om man äter MYCKET)
5 kycklingfiléer
3 gröna chili
morötter
haricot verts
en gul lök
5 (stora) vitlöksklyftor
gröna ärtor
Blomkål
(Man kan också ta sån här fryst grönsaksmix, det finns nån som heter sommargrönsaker, det är ärtor, haricot verts, morötter och blomkål i den)
Jag vet inte riktigt hur mycket man ska ta av varje, det får man kolla lite själv. Vi går aldrig efter recept när vi lagar mat, vi bara slänger i lite i grytan så får det bli som det blir.
6 dl basmatiris som du kokar medans du steker det andra.
Finhacka löken och stek den i matolja tills den inte blir brun men inte vit längre. Skär kycklingen i tärningar och stek dom tillsammans med löken och vitlök (som ska va finhackad inte pressad). Tillsätt salt (vet ej hur mycket, man får väl ta på känn), gurkmeja och sen brukar vi ha i någon slags krydda som min man har importerat från indien, jag vet inte vad den heter, men den är grön-brun, den har ingen smak eller nåt utan vi har i den bara för att den är bra för matsmältningen. Likadant gurkmejan har ju ingen smak heller utan den är bara för färgen.
Ha sedan i chilin och stek med det.
Efter det kommer det roliga, att tillsätta kryddor. Man kan få helt olika maträtter beroende på vilka kryddor du har i. Det får man mixa och blanda lite som man själv vill! Men i den variationen av indisk risotto (eller chicken buryiani) som vi gör så har vi i chilipulver, paprikapulver, curry vindaloo, garam masala (liiite garam masala bara, annars smakar det pepparkakor) och spiskummin. Jag brukar alltid ha i mest curry vindaloo för den smakar mest ?indiskt?. Sen beror det på hur starkt man vill ha det, vill man ha det superhett så tar man i massa chilipulver och ännu mer curry. Garam masalan är mest bara för ?touchen? typ och spiskummin är för? nåt annat =)
Jaja sen fräser du det i alla fall på typ 2:an om du har en 1,2,3 spis eller 3an om du har 1-6. Typ bara tills du ser att det inte är ?rått? längre, kanske fem minuter eller nåt.
?Sommargrönsakerna? eller haricot vertsen, ärtorna, broccolin och morötterna ska kokas så dom blir halvmjuka och sen tillsätter du dom sist.
Sen sist av allt blandar du i riset och fräser så gott som det går (det är ju inte så lätt när det är så mycket i grytan) på svaag värme en liten liten stund.
Klart!
******CHICKEN TIKKA MASALA (för lika många personer som ovan, också om man äter MYCKET)
(dom säljer ju chicken tikka masala på indiska restauranger, det är INTE samma, vi har en egen liten variant av det hela)
5 kycklingfileer som ska skäras i tärningar
Tre tomater som ska hackas till så litet som möjligt
En gul lök
5-6 stora vitlöksklyftor som ska finhackas
ca 2 cm färsk ingefära som ska finfinfinhackas
2 röda & 2 gröna chili
1 grön paprika
2 dl naturell yougurt
Färsk koriander
6 dl basmatiris
Häll upp yogurten i en liten skål. Ha i vitlöken och ingefäran, samt paprikapulver, chilipulver, curry vindaloo, spiskummin, cayennepeppar, malen koriander och salt. Smaka på yogurten emellanåt och ha i så mkt krydda som ni tycker passar, om ni vill ha det hetare eller mildare. Tänk på att yougurten över huvud taget ger en ganska mild smak så om ni vill ha det SPICY så borde ni ha i mkt krydda.
Stek löken mellanljusbrun i matolja.
Stek kycklingen inte riktigt gyllenbrun men den ska i alla fall inte va rosa innuti (alltid när ni steker kyckling när ni lagar indiskt, stek den tillsammans med gurkmeja).
Tillsätt tomaterna och försök att krossa dom så att det blir som en slags tomatsås, det ska va så lite fast konsistens av tomaterna som möjligt.
Stek tillsammans med paprikan å chilin. Obs! Det är viktigt att inte paprikan är hård. Under lock typ fem minuter.
Ni får ha på ganska svag värme så det inte bränns vid, för det ska inte röras om så mycket.
När paprikan är genomstekt så tillsätter ni krydd-yougurten och låter det puttra i typ tio minuter, samtidigt ös i den färska koriandern, så kan ni stänga av plattan och låta det stå på eftervärme. Ni får smaka er fram emellanåt för det är verkligen en smaksak?
Det är så alltid med indisk mat att man måste prova sig fram, det är därför det är ganska svårt att skriva recept egentligen. För jag å min man i alla fall när vi lagar mat så gör vi aldrig samma sak, vi provar nya grejer att ha i varje gång.
Denna rätt kan man äta med ris eller så kan man äta den bara med Naan-bröd, som tortillas typ. Det är egentligen godare!
*******CHANTI
(jätte-enkel liten rätt som man har som sido-rätt, man ska inte äta så mycket av den utan bara som en liten extra piff tillsammans med nåt annat, typ om man har buffé eller nåt. Den är rätt bra också att äta bara med Naan eller Chapati)
Kycklingfileer (igen, haha) som ska skäras i tärningar och stekas med gurkmeja, finhackad ingefära å finhackad vitlök)
4 tomater, 2 gula lökar, som ska finhackas och ?mosas ner? tillsammans med det andra. OBS, löken ska stekas innan det andra.
Stek allting tillsammans på ganska låg värme sen tillsätter ni en kryddmix (jag är anti-kryddmixar men den här är jättebra) som heter Chicken Tandoori (Santa Maria), MASSA, mer än en påse brukar vi ha, men det är också en smaksak. Samt chilipulver, paprikapulver, salt å cayennepeppar. Stek det tillsammans ett tag så kryddorna går in i det andra sen är det klart.
Den här rätten är VÄLDIGT spicy, det är därför man inte äter så mycket av den aldrig som huvudrätt?
Nu va det jättelänge sen vi åt den så jag minns egentligen inte hur man gör, men som sagt var så är ju allting en smaksak och ni får prova er fram själva.
********Mums-mums ROGAN JOSH (4 pers)
Min favvo, fast jag har snott receptet från en Indisk Kokbok, bara ändrat liiite. Om man inte gillar lamm så kan man ha grytbitar av nötkött också, det gör inget, fast det passar bäst med lamm.
700-800 g lammkött, från en stek eller vad som helst, som ska va skuret i tärningar
1,5 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 cm färsk ingefära
4-5 lagerblad
2 gröna chilipeppar
3 msk tomatpuré
1 hel (liten) tomat
vatten
färsk koriander
Salt, spiskummin, malen chilipeppar.
Fräs köttet tillsammans med spiskummin (så mkt du önskar, egentligen ska den va hel, men det går bra med malen också, om den är hel så ska det va en tsk) tills du ser att köttet är nästan färdigt. Tillsätt sedan den hackade löken och fortsätt fräsa dom ihop på låg värme. Tillsätt lagerblad, grön chili och malen chilipeppar, tomatpuren, vitlök, ingefära (som båda ju ska va finhackade), salt och vatten sist av allt.
OBS! Efter att haft i vatten så ska du ALDRIG tillsätta mer kryddor!
Låt det puttra typ 15 minuter.
Ha i ?klyftad? färsk tomat och färsk hackad koriander och låt stå på eftervärme.
Servera med basmatiris?. Eller chapati eller Naan.
*********LAMMCURRY MED POTATIS OCH YOUGURT
(massa)
1 kg lammstek (även här går det att ha grytbitar av nöt)
3 gula lökar
1,5 tsk pressad färsk ingefära
2 tsk pressad vitlök
Chilipulver, 3 svartpepparkorn, 3 gröna kardemummakärnor, 1 tsk svarta spiskumminfrön (eller mald spiskummin), 2 kanelstänger, paprikapulver, salt, garam masala.
2,5 dl naturell yougurt
3 medelstora potatisar
Hacka löken och stek den medelbrun.
Skär lammet (eller oxet) i tärningar och stek det ihop med ca 2 tsk garam masala tillsammans med löken ca 6-7 minuter eller tills du ser att köttet blir brunt men inte bränt.
Ta bort grytan från värmen.
Blanda yougurten i en skål med kryddorna, vitlöken och ingefäran utom garam masalan (som ju redan är i).
Ha i yougurten och fräs runt det i typ 5 minuter.
Skär potatisen i klyftor (INTE färskpotatis, det smakar inte bra) ganska små, lägg i dom i grytan, tillsätt vatten efter behag och koka i typ 20 minuter? eller det är jättesvårt det där med koktiden. Ibland har jag kokat i typ 30 minuter ibland bara i 10. Det beror på kvaliteten på potatisen och lammet.
Om du vill kan du också ha i grön chilipeppar, men då steker du den tillsammans med det andra innan du har i yougurten.
Detta är ganska svårt att göra om man e lite flummig i köket? tog jättelång tid innan jag lärde mig?
Observera att denna rätt är VÄLDIGT spicy?
(akta er för svartpepparkornen)
Serveras också med ris, som vanligt.
*******CHICKEN TANDOORI
Detta kan man göra på en massa olika sätt. Om man vill ha en lite trevligare variant och har en massa tid så kan man marinera, annars om man inte har så mkt tid och är sugen och inte är rädd för spicy saker då behöver man inte marinera.
Kycklinglår, stora, beror på hur många man vill ha per person, eller hela kycklingfiléer, om man tycker det är godare.
Om man vill fuska så kan man köpa Santa Marias kryddmix Chicken Tandoori, annars har jag det äkta receptet någonstans, dock inte i huvudet.
Yougurt om man vill marinera, annars var det bara det.
Om man inte vill marinera:
Koka kycklingen inte så den blir ?färdig? men så att den inte är knallrosa längre. Koka den tillsammans med salt gurkmeja och ev nån annan trevlig indisk krydda.
Ta upp kycklingen, lägg den någonstans så vattnet rinner av. Skär små snitt lite varstans över den.
Kör ner hela handen i kryddorna (typ) och ös på så mycket som möjligt över hela kycklingen, ner i snitten och överallt där du kan komma på.
Lägg på ett grillgaller och in i ugnen på ?grill?.
Grilla tills du tycker det ser bra ut.
Ät tillsammans med ris, raita och en tomat&lök sallad. Eller med pommes, eller klyftpotatis, eller vad som helst som du tycker är trevligt.
Allra godast är om du grillar ute på en ?riktig? grill! *mums*
Om man vill marinera:
Så blir den ju saftigare och så. Men då måste man ha i kryddblandningen i lite yougurt, jag tror tom det står på påsen hur man gör. Sen lägger man i den tinade kycklingen och marinaden i en skål och in i kylen i typ 24 timmar (ju längre desto bättre).
Sen gör man som ovan.
Observera att denna varianten inte blir lika het?
Och observera att om man vill äta världens godaste (äkta) tandoori-kyckling, då ska man åka till hotellet Shiv Dev i New Dehli och beställa det på room service. Oj oj oj vaaa gott? *längtar*
Nu hinner jag inte skriva fler? men det va nån som ville att jag skulle skriva nåra vegetariska också och det här är ju bara ett axplock?
Så jag kanske återkommer?
Smaklig måltid!
(själv blev jag så himla sugen på rogan josh så det ska jag äta ikväll)
Skippy ----- >
jag ska fundera på det, jag tror jag vet vilken du menar, kanske vet jag hur man gör den, jag kan experimentera sen kan jag ju skriva det till dig!!!
Jag använder Indiskas egen kokbok. Det blir jättebra. Smakar som det ska
Kolla på Indiskas hemsida
www.indiska.se
Välj Aptit och sedan Recept
Där finns en del av recepten utlagda
Det finns även en del "svenska" indiska recept (jag tror att det är Lotta Voltair som gjort dem) men du känner igen de från kokboken på att bilderna är enklare och sitter lite "på sidan".
De andra är säkert också bra men dem har jag inte provat.
ja jag glömde skriva det att indiskas egna kokbok e jättebra, fast den e lite okmplicerad emelllanåt, flera av rätterna som det står 1-2 timmar på går att laga på en halvtimme.
en annan kokbok som e jättebra är "Smått å gott på kökshyllan - Indiskt" av Shehzad Husain. den e åxå ganska krånglig iofs men sååååååå gott!!!