Recept med kassler, Viktväktarna...
Jag tänkte laga något med kassler i morgon, och har precis gått med i viktväktarna. Finns det något bra recept? Gärna med färdigräknade points tack
Jag tänkte laga något med kassler i morgon, och har precis gått med i viktväktarna. Finns det något bra recept? Gärna med färdigräknade points tack
å vänta jag springer o hämtar receptet på kassler o broccoli paj som jag gjorde i helgen....
Tackar
Förresten, vet du eller någon annan om det finns en Viktväktar-tråden finns kvar? Hittar bara de gamla när jag söker...
Spagettilåda med skinka, 4 portioner, 6 points/portion
4 1/2 dl kokt pasta, 2 gula lökar, 1 tsk margarin, 200 g rökt skinka, 4 ägg, 4 dl lättmjölk, 1 dl riven ost (max 17 %), 1/2 dl hackad persilja, salt, svartpeppar
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnssäker form. Fördela den kokta, kalla pastan i botten av formen. SKala och hacka löken. Fräs i en fettsnål panna. Strimla den rökta skinkan och låt den fräsa med en stund. Fördela det över pastan. Vispa ihop ägg och mjölk. Tillsätt salt, svartpeppar och riven ost. Häll blandningen över pastan. Grädda i ca 30 minuter. Strö över hackad persilja och servera med en god sallad.
Har inte kollat, men kassler och skinka borde ha liknande points.
kassler o broccoli paj 4 portioner/ 7 points st.
1 1/3 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
125g kesella lätt
25g flytande margarin
2-3 msk vatten
1 krm salt
blanda till en smidig deg. Låt vila i kylskåp 30 min. Förgrädda i 7-10 min i 225 grader
350 g kassler
broccoli
2 ägg
2dl lättmjölk
salt o peppar
2-3 msk riven ost
vispa ägg mjölk salt o peppar. Lägg brocccoli i pajskalet o sen kasslern. Häll äggstanningen över o strö över osten. grädda i 225 grader i ca 20 min.
Servera med sallad.
( Jag hade vitlök i äggstanningen o nästa gång ska jag ha i lite purjolök med men det är ju inget som ändrar pointsen:)
Tack!! Det lät ju jättesmaskigt båda recepten Jag tror jag har knappt 1 kg kassler så jag kan göra båda i veckan!
Kasslerlåda
400 g kassler
400 g broccoli
1 liten purjo
1 tsk flytande marg
2dl fraiche (max8%)
2 dl lättmjölk
1 dl riven ost (max17%)
paprikapulver
salt o svartpeppar
Dela broccolin i mindre buketter o förväll i lättsaltat vatten, ca 5 min. Skär purjo i strimlor o fräs mjuk i margarin.
SKär kasslern i små tärningar. Blanda samman purjo, kassler o broccoli, lägg i en smord ugnsform. Blanda fraiche, mjölk riven ost o kryddor, häll över kasslern.
Gratinera i ugn i 200 grader i ca 20 min.
Servera med nykokt potatis o grönsallad:)
Glömde pointsen på kasslerlådan..
Receptet är för 4 portioner med ett pointsvärde av 4 points.
Kassler Hawaii.
Skivad kassler, varva i gratängform med ananasskivor. Häll på stark salsa som du blandat med krossade tomater.
Ställ i ugn (200grader typ) tills det är klart och servera med potatis eller ris.
Hur gott som helst!