• kehe

Spädbarnsmassage-ni som gått-dela med er!

Jag jobbar på BVC och ska starta spädbarnsmassage-kurs snart i kombination med föräldragruppen. Ni som gått-vad var bra, vad var dåligt, vad kunde man vara utan, vad vara jättebra att instruktören visade/tog upp mm.Fick ni olja+ kompendium exempelvis? Vad låg barnen på under tiden?
    Tacksam för svar så jag vet lite hur jag ska förhålla mig.

• Svar på tråden Spädbarnsmassage-ni som gått-dela med er!
  • lucki

Tycker det mesta var toppen. Bäst av allt tycker jag var att vi fick ett kompendium med allt vi gjort.
    Ena barnet jag gick med fick vi olja andra fick vi veta vad vi skulle köpa med oss. Hugget som stucket tyckte jag.

Det jag hade mest användning av hemma var kolikmassagen har jag för mig dom kallade det för det kunde jag använda hemma när barnen blev gasiga imagen.

Där jag gick hade de en stor mata först, men sedan hade man med sig eget underlägg ochh eller handduk till barnen.

• kehe

lucki: Stort tack-var precis sånt jag behövde få veta!

• CarlHerman

Vi gick på babymassage med föräldragruppen. Det var jättemysigt ordnat, med lugn musik och värmeljus. Barnen låg i ring på skötbäddar. Vi fick ha med egna handdukar. Vi fick små flaskor med olja och kompendium så vi kunde fortsätta med massagen hemma när kursen var slut. Vi gick tre ggr, knappt en halvtimme var gång. Gick igenom några kroppsdelar per gång,sista gången blev det en helkroppsmassage. Tycker det var bra ordnat, har nog inget dåligt att säga.

• FruP

Jag har gått en kurs med min dotter. Kursen var jättebra men min dotter tyckte inte att det var lika mysigt som mamma hade tänkt. Hon sprallade mest runt och verkade inte tycka det var rogivande :). Men de andra barnen njöt...
    Vi fick kompendie (toppen) och olja (vår kurs kostade 150 kr) och var i en sal som var ordentligt uppvärmd. Kursledaren hade med underlägg (som mindre liggunderlag, sannolikt träningsmattor) och vi hade med oss handduk själva som vi la på (de kissade ju en hel del).
    Hon gjorde små namnskyltar också (små nallar i papper som hon hade skrivit barnets namn på) rätt gulligt (men onödigt kanske).

Själva kursen var jättebra upplagd, 4 tillfällen. Minns inte exakt men tror att det var ben första gången, mage-armar andra gången (+ rep från gången innan), ansikte (och ngt mer) gång 3 (+ rep) och 4.e gången "allt". Hon hade en docka som hon masserade på.

• supersemlan

Kan tillägga att när jag gick babymassage hade instruktören "undervisning" med oss då vi fick sitta och spåna om fördelar med att ge massage... och det är väl inte helt fel men jag känner mig lite obekväm i rollen som "elev" i gissa-vad-läraren-tänker-på-leken. Men det är självklart bra att på ett eller annat sätt ta upp varför man ska hålla på med babymassage. Första träffen när kursdeltagarna presenterade sig för varandra berättade vi också varför vi ville gå kursen.

Annars fanns det kortare liggunderlag som vi fick låna, för att lägga egna handdukar eller skötbäddar ovanpå. Det fanns också ett extra element i rummet för att det skulle vara tillräckligt varmt.

Håller med om att kompendium + kolikmassage är den största behållningen av kursen.

• supersemlan

Oj, det låter som om FruP har gått samma kurs som jag...

• FruP

supersemlan skrev 2009-01-11 21:23:28 följande:

Oj, det låter som om FruP har gått samma kurs som jag...
    Hi hi, kanske hade kursledarna gått samma utbildning...jag gick i Skåne ( i mitt fall var kursledaren en bvc-sköterska. Kursen hölls dock via babycafé (som är ett samarbete mellan kommunen och svenska kyrkan där vi bor)
  • supersemlan

FruP skrev 2009-01-11 21:34:46 följande:

supersemlan skrev 2009-01-11 21:23:28 följande:
    Hi hi, kanske hade kursledarna gått samma utbildning...jag gick i Skåne ( i mitt fall var kursledaren en bvc-sköterska. Kursen hölls dock via babycafé (som är ett samarbete mellan kommunen och svenska kyrkan där vi bor)
    Jag gick i Västerbotten, så där föll i alla fall teorin om att det var samma kurs.
Svar på tråden Spädbarnsmassage-ni som gått-dela med er!