Hur lång bostadskö i Malmö?
Om man står i kö hos MKB i Malmö, hur lång tid kan man räkna med att det tar tills man blir erbjuden lägenheter?
Kan man ev. läsa om köerna någonstans?
Om man står i kö hos MKB i Malmö, hur lång tid kan man räkna med att det tar tills man blir erbjuden lägenheter?
Kan man ev. läsa om köerna någonstans?
puff
hej! MKB har inte direkt något kösystem utan du får söka läg gång på gån och tyvärr kan det ta ÅR!
kolla istället på blocket om nån vill byta
Tack för ditt svar
Ojdå, så det spelar alltså ingen roll hur länge man varit anmäld som sökande? Jag söker lägenheter där hela tiden, men ingen tur än så länge.
Får väl kolla Blocket, hoppas att där fins några förstahands lägenheter.
har för mig att dem går mest på hur många läg du sökt
okej då får jag väl söka fler då. fast man kan bara söka 5 åt gången.
Mig veterligen är malmö en av de städer som inte har någon bostadskö. De väljer lite som de vill bland intressenter verkar det som...
MKB har ett helt galet system där det inte spelar någon roll hur länge man stått i kö. De väljer ut dem som de tycker "passar in" i ett område och då handlar det inte bara om ekonomi. Jag har flera vänner och gamla arbetskamrater som väldigt gärna skulle bo någon annanstans än Rosengård och Augustenborg men det spelar tydligen ingen roll att de har jobb och ordnad ekonomi för de blir aldrig utvalda att ens få komma och titta på lägenheter i "finare" områden. Då återstår bara diverse privatvärdar som tex den fantastiska Heimstaden... som förra året utsågs till Sveriges sämsta värd. Och guess what? Årets sämsta värd finns också i Malmö - Acta. Så blir det när det KOMMUNALA bolaget bara vill plocka russinen ur kakan.
Haha, jo jag läste om det i en tidning från Hyresgästföreningen. Har bott i Malmö förut men då endast i bostadsrätt och det är ju något annat.
Vart kan jag annars söka (hyresrätt) förutom hos MKB?
vad sjukt. O sen undrar folk varför "bara" invandrare bor i rosengård?
Jag letade också som en idiot... Jag har ett prestigefyllt arbete, talar klockren svenska och kan pga mitt arbete föra mig om så vore på nobelmiddagar.
Dock har jag ett utländskt efternamn, och fick ofta frågan när jag ringde hyresvärdar "var det kom ifrån", och "det var väl inte svenskt".....
Och här kan du leta om du vill...
www.jagvillhabostad.nu/index.php&pid=85
Hmm ojdå, visste inte att det var så tydlig diskriminering... Jag har ett svenskt efternamn men vet inte om det gör nån skillnad.
Får kolla runt lite i alla fall, verkar ju som om mina 2 år i kön är onödiga.
www.stenafastigheter.se de har typ inget kö systen, tjata funkar.och först till kvarn typ=)