Kostnad böcker???(ssk)
Hej!
Hur mycket lägger man ungefär i kostnad per månad på böcker och dylikt när man studerar till sjuksköterska???
funderar i hemlighet på att börja plugga men måste ju få ihop ekonomin!
Hej!
Hur mycket lägger man ungefär i kostnad per månad på böcker och dylikt när man studerar till sjuksköterska???
funderar i hemlighet på att börja plugga men måste ju få ihop ekonomin!
Varför är det en hemlighet, om jag får fråga?
Jag studerar till SSK och lägger cirka 200 kr i månaden, max!
Det finns alltid fler alternativ än att köpa. Böckerna finns på bibblan i många exemplar och många böcker finns på nätet. På så vis kan du skriva ut de sidor som du behöver.
hemlig, därför att jag inte är riktigt säker och inte vill att folk ska veta om de skulle råka titta in här.
ofta är det ju mellan 5-10 böcker i kurslitteraturen till varje kurs. Men i många kurser använder man samma bok igen, i andra behöver man aldrig köpa någon bok alls då man bara behöver ett kapitel eller så...
Vad litteraturen kostar varierar väldigt mycket beroende på vilka kurser man ska läsa, i vissa kurser krävs inte så många böcker medan det i andra kurser finns 5-15 olika böcker och artiklar på litteraturlistan. Dock är det sällan man använder alla böcker så därför ska man undvika att handla böcker innan man har haft första lektionen och man får kursinformationen, då framkommer det ofta att vissa böcker är referenslitteratur, alltså böcker man kan fördjupa sig i om man känner för det men som inte behövs för att klara kursen. Medan andra böcker kommer utgöra huvudböcker och ska användas mest.
Så ofta är det bara 1-3 böcker man kommer använda i någon större utsträckning medan de andra bara används i begränsad omfattning, sedan är det i regel inte hela böckerna man behöver utan bara några kapitel. Därför är det vanligt att folk kopierar av de sidor/kapitel som behövs vilket blir betydligt billigare än att köpa böckerna nya eller begagnade.