Kostnad böcker???(ssk)
Hej!
Hur mycket lägger man ungefär i kostnad per månad på böcker och dylikt när man studerar till sjuksköterska???
funderar i hemlighet på att börja plugga men måste ju få ihop ekonomin!
Hej!
Hur mycket lägger man ungefär i kostnad per månad på böcker och dylikt när man studerar till sjuksköterska???
funderar i hemlighet på att börja plugga men måste ju få ihop ekonomin!
Varför är det en hemlighet, om jag får fråga?
Jag studerar till SSK och lägger cirka 200 kr i månaden, max!
Det finns alltid fler alternativ än att köpa. Böckerna finns på bibblan i många exemplar och många böcker finns på nätet. På så vis kan du skriva ut de sidor som du behöver.
hemlig, därför att jag inte är riktigt säker och inte vill att folk ska veta om de skulle råka titta in här.
ofta är det ju mellan 5-10 böcker i kurslitteraturen till varje kurs. Men i många kurser använder man samma bok igen, i andra behöver man aldrig köpa någon bok alls då man bara behöver ett kapitel eller så...
Vad litteraturen kostar varierar väldigt mycket beroende på vilka kurser man ska läsa, i vissa kurser krävs inte så många böcker medan det i andra kurser finns 5-15 olika böcker och artiklar på litteraturlistan. Dock är det sällan man använder alla böcker så därför ska man undvika att handla böcker innan man har haft första lektionen och man får kursinformationen, då framkommer det ofta att vissa böcker är referenslitteratur, alltså böcker man kan fördjupa sig i om man känner för det men som inte behövs för att klara kursen. Medan andra böcker kommer utgöra huvudböcker och ska användas mest.
Så ofta är det bara 1-3 böcker man kommer använda i någon större utsträckning medan de andra bara används i begränsad omfattning, sedan är det i regel inte hela böckerna man behöver utan bara några kapitel. Därför är det vanligt att folk kopierar av de sidor/kapitel som behövs vilket blir betydligt billigare än att köpa böckerna nya eller begagnade.
För att få ner kostnaderna så lånar man böckerna på biblioteket och kopierar de kapitel som är av intresse, vet man att vissa böcker kommer användas i många kurser kan man köpa den/dem begagnade om man vill och i sista hand köpa dem nya.
När jag pluggade så lade jag i snitt 6-700kr/månad på böcker. En del månader mer, andra mindre. Jag köpte rätt mycket begagnat.
Jag/vi kopierade nästan all kurslitteratur, annars hade jag och mina barn hade fått svälta..Tråkigt men det fanns ingen annan lösning. Jag köpte bara de böckerna som var intressanta. De står på bokhyllan och samlar dam.
Jag köpte böcker det första året ungefär, sedan har jag slutat helt. Dels för att föreläsningarna räckt bra för mig och dels för att jag lånat på biblioteket någon gång. Det är många som går igenom utbildningen utan att köpa en enda bok.