• Ensamstånde LYCKLIG mamma

Haltande valp.

Har en 4 månader hund, en lite blandras jack russell typ.. Han har börjat halta på vänster ben efter han sovit. När han väl tagit ett par steg så verkar allt ok igen.

Jag har klämt och känt så gott det går men han gnyr inte något då. Någon som har varit med om liknande?

Ska iaf ringa vet imorgon.

• Svar på tråden Haltande valp.
  • meic

sover han på samma sida? jag skulle gissa på att han blir stel efter han sovit. Kanske har lite "växtvärk"? Med tanke på att det går över och att han inte är öm när du klämmer på honom.

• sallybuse

Benet kanske har somnat lite.Som våra kan göra när man sitter konstigt med foten.

Idag så haltande han fortfarande men långt ifrån lika mycket. Nu var det bara lite lite grann när han gick ibörjan. Jag är orolig ändå.

• Ancha

växtvärk, mycket vanligt vid den ¨åldern.
    Inget att oroa sig för så länge inte valpen skriker av smärta.

• Splach

Det finns inget som heter växt värk!!
    Den veterinär som säger det, säger det troligen för den ej hittar orsak.

För mej låter det mer som att din hund lider av artros. Eller liknande.
    Är det framben?

Tycker du borde röntga din vovve för att säkerhetställa.
    En hund ska inte bara "halta".
    Särskilt inte efter att den legat stilla och absolut inte en hund i den åldern.

Han lekte med en hund i samma ålder igår, ganska mycket också. Han gick och lade sig efter det och det var efter han vakna han började halta kopiöst. Han haltade mycket nu precis också såg jug och "stretchar" hela tiden.

Och ja, det är ett framben.

• Splach

aha..
    Jag trodde han haltat i flera dagar på det viset.
    Det kan ju vara så att han sträckt en muskel eller på något sätt skadat sej under leken?

• Birgitta2

Kan vara lite överansträngning. Benhinneinflammation är inte ovanligt på valpar, och det kan krävas antiinflammatorisk medicin så går det över. Känner väl igen symptom med hälta när de vaknat och sen är det bra. För vår rottis blev det värre än så och efter ett par veckor haltade hon jämt. Det blev medicinering i 14 dagar.

Valpar överanstränger sig lätt, det är inget farligt, men väl värt att kolla upp.

Jag såg faktiskt att han haltade lite på morgonen i söndags när jag vaknade och var ute med honom. Sedan på eftermiddagen lekte han med hunden och allt så normalt ut sedan gick han och la sig och sov. När han sedan vaknade så haltade han jättemycket. Idag så haltar han mer normalt om man så säger.

Fick vet.tid på onsdag. Kommer knappt orka vänta då detta suger musten ur mig.

• gaffsan

Vår buhund började halta då och då.Vi kollade hos vet. det var faktiskt bakterier i halsen. Streptokocker, ungarna hade halsfluss , smittade hunden. Streptokocker kan sätta sig i leder både på djur och människor. Titta i halsen på hunden,det blir klarrött även på hundar.

• Tuttan af Goding

Splach skrev 2009-01-12 10:51:24 följande:

Det finns inget som heter växt värk!! Den veterinär som säger det, säger det troligen för den ej hittar orsak. För mej låter det mer som att din hund lider av artros. Eller liknande. Är det framben? Tycker du borde röntga din vovve för att säkerhetställa. En hund ska inte bara "halta". Särskilt inte efter att den legat stilla och absolut inte en hund i den åldern.
    Håller med till 100%! Sånt här ska man kolla upp så fort man märker av det. Ju äldre hunden blir desto svårare blir det att fixa. TS, ta hunden till veterinär.
  • Dito

Ang. växtvärk (eller vad det nu kan kallas ). Fick den diagnosen på min hund som var ca 7 månader vid utlåtandet. Vet. kände på tillväxtzonerna i hennes ena framben och hunden reagerade. Ordinationen var vila, dvs. inte en massa hopp och skutt, några dagar tills dess att värken släppt.

• Calexico

Kräv att de röntgar (om de nu inte gör det av sig själva)! Jag känner igen symptomen från när min JRT var valp och jag fick höra att det var växtvärk, sträckning eller liknande. Sen när jag krävde röntgen vid ca 2 års ålder hittade de en skada som då var för gammal för att göra något åt. Givetvis vet jag inte om de hade kunnat göra något åt det från början heller, men jag hade kunnat planera motionen/träningen annorlunda i varje fall. Hoppas allt går bra för er del!

• Tuttan af Goding
    Svar på #15
    Calexico skrev 2009-01-12 22:10:31 följande:
    Kräv att de röntgar (om de nu inte gör det av sig själva)! Jag känner igen symptomen från när min JRT var valp och jag fick höra att det var växtvärk, sträckning eller liknande. Sen när jag krävde röntgen vid ca 2 års ålder hittade de en skada som då var för gammal för att göra något åt. Givetvis vet jag inte om de hade kunnat göra något åt det från början heller, men jag hade kunnat planera motionen/träningen annorlunda i varje fall. Hoppas allt går bra för er del!
    Precis samma hände oss. Första veterinärerna sa att det var växtvärk och att det skulle växa bort. Sen när vi tog kontakt med en expert så fnös han bara åt ordet. Det var nästan för sent att fixa vår hund, men vi hade tur. Väntar man för läge så kan det bli permanent hälta/smärta.
  • Splach

Man ska ALDRIG nöja sej med diagnosen växtvärk.

Säger en veterinär det, kontakta en annan!

• jeanettte

finns inget som heter växtvärk som sagt!!!! påhitt av oss människor!

min hund började hälta v fram när han var , hmm 4-5mån.. han haltade dock väldigt krafigt men det visade sig vara lös benbit så det var operation som gällde. han haltar fortfarande ytterst pyttelite nu efter 2 år men vet tror inte det påverkar honom då det inte blir värre efter bus eller promanad men de har tagit lång td att vänja honomav med smärtstillande och att klara att "vara" hund. nu behöver ju itne detta din hund har men kolla upp detta!! för hundens skulll.. lycka till!

Svar på tråden Haltande valp.