• W E M där

Kan man spara iordningjord välling några timmar?

Vi försöker få vår son på 6 månader att ta nappflaskan med välling i. Han ammas några ggr/dag och äter gröt och lite burkmat. Han biter mest på flaskan då vi provat ge honom välling ur den. För ca 30 minuter sedan (22:20) skulle vi prova ge honom ca 100 ml välling, men han var för trött för att ens orka försöka få i sig den. Så, jag undrar nu om vi kan spara den vällingen tills kl 00:00-00:30 ungefär då vi går o lägger oss, o försöka ge honom den då???

• Svar på tråden Kan man spara iordningjord välling några timmar?
  • TrasDockanLer

Ja de tycker jag att du kan..
    Har du ett lock och ställer in de i kylen så går de...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • TipTop86

Nej det tycker jag inte.. Skulle du själv dricka uppvärmd mjölk (välling är mest mjölk) som stått framme en stund å sen stått i kylen en stund å sen blivit uppvärmd igen? Ganska äckligt.. Plus att det bildas fort bakterier i välling (som med ersättning) .. Välling ska vara nygjord och stå framme 1 timme bara typ..

• HannahC

Så här står det på sempers sida, i frågor och svar:

Mitt barn ville inte äta upp sin välling. Kan jag värma vällingen igen?

Välling ska inte värmas om. Om vällingen får stå och sedan värmas upp igen kan det finnas bakterier i muggen/flaskan som barnet kan bli sjukt av.

Kan välling stå i kylen?

Om du blandar vällingen i kallt vatten, går det att ha den i kylen i 6-8 timmar. Efter det kan du värma den i vattenbad, mikrovågsugn eller i en kastrull. Om pulvret blandas med varmt vatten, skall du servera vällingen direkt.

Kan välling stå framme i rumstemperatur?

Det är alltid bäst att servera vällingen när den är nygjord. När du lagat vällingen och haft den uppvärmd, skall den serveras direkt. När vällingen är ljummen trivs bakterier bra och om de får växa länge och blir många finns det risk för att ditt barn blir sjukt.

Svar på tråden Kan man spara iordningjord välling några timmar?