Synkontroll...?
En fråga.., jag har glasögon och linser och har alltid haft super dålig syn. Fick dock inte glasögon förren jag gick i lågstadiet (6:an).. Hur vet jag om min son har dålig syn? Tecken som kan visa det?
En fråga.., jag har glasögon och linser och har alltid haft super dålig syn. Fick dock inte glasögon förren jag gick i lågstadiet (6:an).. Hur vet jag om min son har dålig syn? Tecken som kan visa det?
Dålig syn kan sätta sig på balansen.. Men ring och be om en tid och kolla upp de behöver du inte oroa dig
Det du ska vara uppmärksam är om du tycker att han skelar, eller om du tittar på fotografier ser att reflexen från blixten inte hamnar på samma ställe i båda ögonen (Typ mitt i pupillen på ena ögat och i kanten av pupillen på andra ögat) Du kan också vara lite uppmärksam på hur avståndsbedömningen verkar, ex när han tar upp saker från bordet, tar ett glas eller liknande.
Det som är viktigt att korrigera hos barn är skelningar eller en större översynthet, eftersom det annars kan bli en sämre synutveckling och man kan få sämre syn som inte går att korrigera när man blir äldre. För en normal synutveckling krävs att man får en tydlig bild på näthinnan och på så sätt "tränas" ögat till att se bra, och det är påverkbart till ca 8 års ålder.
Jag antar att du är närsynt (ser bra på tillräckligt nära håll, men suddigt på lite längre) och om din son är det så påverkar inte det synutvecklingen, han får en tydlig bild när han ritar, läser eller tittar på nära håll. Att det sen är suddigt på långt håll är ingen fara för synutvecklingen.
I sverige har vi otroligt liten del barn som får bestående synnedsättning för att de haft synfel som barn, i princip alla upptäcks på 4-års kontrollen då man testar synen ordentligt, om man inte upptäckt dem tidigare pga tex en synlig skelning.
Är man orolig ska man alltid prata med BVC, så kan de skicka en remiss till ögonläkare/ortoptist om de tycker att det behövs. Det är alltid bättre att kolla upp något än att gå och vara orolig som förälder.