• Isprinzessan

Falsk krupp eller astma? eller båda?

Jag har en dotter på 3 1/2 år, som återkommande får svår hosta, ofta i samband med förkylning. Blir som värst på natten. Som nu har jag vart hemma med henne flera dagar. Så länge hon tar det lugnt och stannar innomhus så hostar hon inte så farligt, är inte snuvig inte feber eller nåt. Men sen när hon lagt sig och sovit ca 4-5 timmar vaknar hon är snuvig och är jätte slemmig i halsen och hostar mycket och intensivt. händer ofta att hon hostar tills hon spyr. Detta scenario är återkommande. Jag har vart hos läkare med henne tidigare. De säger att "det är så med små barn, finns inte så mycket de kan göra" . Men jag tycker inte detta känns normalt. Känner ingen annan med samma symtom. Hon har haft det såhär sen hon var liten bebis. Men det är något bättre på sommaren. Hon är ofta väldigt trött också har ett stort sömnbehov, samtidigt som hon är "överaktiv" . Det är svårt att få henne att ta det lugnt. Under "hostperioderna" så räcker det att jag går utanför dörren en dag, dvs låter henne vara ute en stund, och jag VET att det kommer bli ett helvete på kvällen /natten. slår aldrig fel. Det blir att hålla henne innomhus, vilket hon tycker är jätte tråkigt, hon ber mig om att få gå ut. Ska göra ett nytt försök imorgon bitti med läkare, ska ringa till barnmedicin. HUr ska jag få dem att lyssna/ ta mig på allvar?

• Svar på tråden Falsk krupp eller astma? eller båda?
  • 3mamman

Astma hos små barn yttrar sig oftast som långdragen hosta ofta nattetid. Man hör inte alltid pip vid utandning.
    Om rökning i hemmet = större risk för infektionsastma.
    Om allergi i familjen = större risk för infektionsastma och även allergisk astma.
    Diagnosen ställs på sjukdomshistorien, finns inga direkta tester för små barn.
    Det är nog bra om ni får komma till en barnläkare.
    Lycka till!

• Isprinzessan

3mamman skrev 2009-01-11 23:46:09 följande:

Astma hos små barn yttrar sig oftast som långdragen hosta ofta nattetid. Man hör inte alltid pip vid utandning. Om rökning i hemmet = större risk för infektionsastma. Om allergi i familjen = större risk för infektionsastma och även allergisk astma. Diagnosen ställs på sjukdomshistorien, finns inga direkta tester för små barn. Det är nog bra om ni får komma till en barnläkare. Lycka till!
    Man måste väl kunna få någon sorts hjälp? Hostmedicinen, den receptfria, hjälper inte..? känner mig så maktlös...nu ligger hon o hostar så hemskt igen...
  • 3mamman

Ibland kan de gamla huskurerna med varmt honungsvatten osv vara lika bra som receptfri hostmed.
    Man kan ju prova receptbelagd hostmedicin om det är tillfällig hosta, men:
    Ett barn som får långdragen hosta i samband med förkylningar ska man misstänka kan ha infektionsastma. Då bör hon få Airomir (luftrörsvidgande) utskrivet och det ändå fortsätter med mycket hosta går man in med Pulmicort (kortison)¨
    Båda ges i inhalationsform.
    Som sagt, bra om ni får komma til en barnläkare eller en barnintresserad husläkare.

• Jemmifer

Känns ju märkligt att läkaren avfärdar problemet med att säja -att det är så med små barn?

Piper det och rosslar när hon andas? Min son låter som en hel blåsorkester när det är som värst. Dessutom har jag lite som tumregel att när huden i halsgropen dras in vid inåtandningen (svårt att förklara) så brukar jag iaf ringa in till sjukhuset och prata med dem.

Min son har förkylningsastma och det blev konstaterat redan när han var fem månader. Hostandet blir alltid värre på natten då han ligger ner och han har kräkts vid ett par tillfällen också. (Sista gången kräktes han i mitt knä precis när vi skulle kliva ur taxin vid KS barnakut)

Kontakta barnläkarmottagningen där du bor, bor du i Stockholm så ta kontakt med BUMM som samarbetar med KS, jag har alltid fått jättebra respons från dem.

Lycka till med lilltjejen nu.

• Dr Snuggles07

låter inte som pseudokrupp utan mer som en övreluftvägsinfektion, kanske inte behöver inhalera ibland kan man börja med att prova flytande bricanyl/ventolin.

Tycker du ska kontakta läkare så att du har hemma, inte kul att behöva åka in akut.

Lycka till!

• Isprinzessan
    Svar på #5
    Vad finns det för olika mediciner, vilka e bra/dåliga? Nånting måste hon ju ha, såhär kan det inte fortsätta
  • Isprinzessan

Gjorde så nu att jag öppnade fönstret på vid gavel till sovrummet. Verkar faktiskt som om det hjälpte lite.

Om det mu skulle vara övreluftvägsinfektion , är det något som brukar återkomma väldigt ofta? ibland varannan vecka? Jag tycker jag är hemma för vab oftare än jag jobbar nuförtiden.. :S

• Aurora

låter som min dotter...hon har astma,tog många läkare innan en barnläkare upptäckte vad vi redan anat sen länge...ger inte mkt för vårdcentralens läkare när det gäller barn!

• Max mamma

Be att få en nebunette (inhalator) utskriven får se om det hjälper att inhalera astmamedicin.
    Hjälper det så är det ju antagligen astma.
    Min Max har både astma & krupp,men det är 2 skilda saker.
    Kruppen har ju en skällande hosta,astman är en mera slemmig hosta.

www.maxmammas.blogg.se

• Isprinzessan

Fick tid på Barnmedicin idag. ÄNTLIGEN lyssnade de på mig . blev så glad. De lyssnade på hennes lungor och upptäckte pipljud. De tror att det är Astma. Ska tillbaka om en månad o se om medicinerna hjälpt, även göra pricktest.

Hon fick inhalator med
    Airomir (luftrörsvidgande) och Pulmicort (kortison)

Hoppas nu att det ska hjälpa =)

• Jemmifer

Grattis! Vad skönt för både dig och lilltjejen. Fick du en Nebunette också?

• 3mamman

Det låter bra.Ffa Pulmicort är viktig att ta hela kuren eftersom det tar bort inflammationen i luftrören.

Svar på tråden Falsk krupp eller astma? eller båda?