• LondonCat

Jatte mkt torsk i munnen pa 6 v gammal bebis

Min son ar 6 veckor gammal och jag har nyss upptackt att hela hans tunga, ovre gummen samt insidan pa lapparna ar alldeles vita. Jag har hort att bebisar kan far torsk och formodar att det ar det han har. Maste jag ga till doktorn eller gar det bort av sig sjalv? Hur stor e risken att det sprids till mina brostvartor? Jatte tacksam for tips fran andra som ocksa gatt igenom samma.

• Svar på tråden Jatte mkt torsk i munnen pa 6 v gammal bebis
  • Gabriella83

Detta hjälpte på mina barn:(om det är lite:)Avslaget ramlösa/vichyvatten på tops som man baddar tungan,och resten i munnen som är drabbat och bröstvårtorna med(tänk på att byta tops då det smittar...) stor risk att du snart får problem med brösten-det gjorde skitont enligt mej!så badda vårtorna med!
    Annars kan du lösa upp någon tesked bikarbonat i vatten och göra så med...Det är egentligen bikarbonatet man är ute efter i ramlösan/vichyvatten...men det verkar bättre med bikarbonatet tycker jag.

Stackars liten..det gör sket-ont!Jag minns hur jag kämpade med min äldste pojk..han hade ett jättetjockt lager på tungan och det var så mkt att det var gult..

Lycka till!

• Redlip

Om det funkar inte med vichyvatten så kan man få annat som bvc ger nån blå pensel.. Min son hade det förut men det försvinner själv till sist, jag tvättar hans tunga varje dag med vichyvatten.. Det funkar :)

• Maxbox

Det kan vara en idé att kontakta sköterska/läkare för att få medicin utskriven. För min son hjälpte inte vichyvatten, för han hade så pass mkt.

• salamanca
    Svar på #2
    En svamp infektion. Detta kan smittas från mor till barn vid födseln men även efter ( särskillt om du har mycket problem med svamp i underlivet ) Det är som jag förstått inte farligt men är obehagligt. får man det på bröst vårtan kan det tex sticka långt in i bröstet
  • LondonCat

Tack snalla for era svar! Vichyvatten finns inte har i London men jag testade nyss med bikarbonat sa far jag se hur det ser ut i morgon bitti. Kram och gonatt!

• Vangelia

Nelly hade också jättebesvär, vi provade med vichy först, hjälpte inte, sen fick vi penslat på BVC och med oss hem, blev bättre just då men kom tillbaks, fick då mycostatin utskrivet på recept, 315 kr, ska penslas fyra gånger om dagen i 1 månad!!! Nelly kräktes varje gång, gav upp, ställde ett glad med vatten och bikarbonat (1dl vatten 1 tsk bikarbonat) brevid skötbordet, tog en sån där stor örontops och baddade runt varje gång jag bytte blöja, vips, bättre efter två dagar men fortsatte för säkerhets skull i sammanlagt 1 vecka, så bikarbonat funkade bäst för oss!

• Squeezetoy

Har han så mycket skulle iaf jag kontakta någon i vården för någon "tuffare" behandling än bikarbonat.

Risken är om det sprids ner mot svalget så kan det göra jätteont på barnet, förutom då risken att du också smittas och får i brösten.

Bikarbonat är jättebra när det inte är så mycket torsk.

• Krumzan

Man ska undvika att äta mycket sött, de sa min bvc sköterska!!
    Trökigt, men de hjälper!! =)

• mars dotter

om det har spridit sig så mkt så kan dom bli sjuka. Det sa dom på¨barnavdelningen till mig. Du ska uppsöka läkare, hade i alla fall jag gjort.

• LiljaM

Förlåt att jag snor tråden lite TS. Men jag har haft ganska ont i brösten när lillan suger tag. känns som det gjorde i början. det har lixom aldrig lagt sig. och hon har rätt tag. Kan det vara svamp? Det syns iaf ingenting i hennes mun.

• smiles84

Min lilla dotter hade svamp i munnen, och slutade tillslut att äta pga att hon fick ont i munne. Vi blev inlagda på sjukhuset i 3 dygn och hon fick sond i näsa för att kunna få mat i sig. Tycker verkligen att du ska kontakta en läkare så att du kan få mycostantin utskrivet.

• Lucky76

Hej,
    be BVC att behandla honom med det där lila läkemedlet dom har. Min var också kritvit i munnen o blommade upp på bara 2dar o han kunde inte äta.
    Det hjälper inte med Wichy när det är så mkt. Har inte bVC tid så hjälper barnakuten dig!

• Cesi

Min har också torsk som spred sig till mina bröstvårtor. Gjorde ont som satan och kliade. Försökte med vichy på tops i 3 veckor och det hjälpte ingenting. Nu har jag penslat med filmjölk, funkar så mycket bättre så det är nästan är borta nu! Hjälper bröstvårtorna med!

• pussgurkan86

vet någon hur man gör när svampen har spridit sig till kinderna??

min tös hade svamp i 3 veckor och jag penslade med vichyvatten och tills slut gick all svamp på tungan bort men nu efter 1 vecka såg jag lite vit på tungan igen. tror hon har på kinderna. tar lite vichyvatten om dagen på tungan så hon inte får mer där.

• kaffemedmjölk

Bikarbonat i vatten är grymt mot torsk, man kan pensla på tuttisarna med om det svider. Man bör göra det iofs- för annars får ju barnet tillbaka det av dig.

• Lady1nblack

BVC!!! gensiana violett och hjälper inte det få utskrivet mycostatin, torsk kan sprida sig till magen och då är det inte kul.

• Lucky76

Håller med ovanstående. Svamp är mkt besvärande för barnet så se till att få riktig medicin så att det går bort helt o lägg ner wichy vattnet. Tänk på barnets bästa. Samma medicin anv man till sina bröstvårtor om man ammar o så.

• pussgurkan86

en fråga bara, vem är det som skriver ut detta mycostatin?? är det någon läkare eller bvc??

• Lucky76

gensiana violett heter det du ska behandla m i första hand som någon skrev ovan :) där jag bor behandlade min Bvc sköterska mitt barn men annars ringer man Vårdcentral o får tid samma dag o då skriver dom ut eller behandlar. Är osäker på om dom skriver ut det här hursom helst. Är rätt strikt hur mkt o ofta barnet ska behandlas. Men är det jättemkt kan man gå till barnakuten så behandlar dom direkt!

Svar på tråden Jatte mkt torsk i munnen pa 6 v gammal bebis