Du har mycket kloka ord sasssyy, jag förstår att du själv gått igenom det och då har man även kunskap och erfarenhet inom ämnet. Ja fy...det är hårt och jobbigt!
Tyvärr är det som du säger, man har svårt att vilja ta till sig sina egna brister
men helt klart båda är lika skyldiga och startar bråk om ofta småsaker.
Sen är det ju lätt att då hamna i en negativ spiral som inte leder till annat än att man sårar varandra!
Har alltid sett det som så svårt att se mig som "skild" och fruktar för det, men som du säger, mår man inte bra i förhållandet och det gör ingen av oss som det är nu, så måste man på ett eller annat sätt göra något åt det.
Steg ett är att gå till familjerådgivning eller/och i kombination med annan terapi, det är ett mönster som måste brytas,.
Jag vill för allt i världen inte att mina barn ska fara illa, när jag var liten så vet jag att "jag tyckte" att mina föräldrar bråkade, nu vet jag att det var inte alls till närmelse vis ¨så mycket som vi...men jag mådde dåligt. Men ännu värre än att höra de fåtalet gånger de höjde rösten mot varandra vore att de skulle skiljas.
Minns en gång de diskuterade det med mig och min bror att de funderade på att skiljas, jag trodde hjärtat skulle stanna, min mamma och pappa skilda, NEJ det fick inte ske!
På något vis redde de ut det och är fortfarande gifta och bor ihop så...sen är det väl så har man gifta föräldrar själv, "sätter det liksom ramen" för hur det "ska" vara...
Och om då dessutom partnerns föräldrar är det...gör det "ramen" ännu snävare...
Usch vad svårt det är, men viktigast är barnen, själv (det brukar jag allt säga till vänner) går man alltid på ett eller annat sätt vidare, men barnen måste må och ha det bra!
Vi får försöka komma iväg ett tag själva bara vi två en helg och försöka att reda ut det, det vore verkligen skönt!