• dorsia

Hård i magen/förstoppning, vad göra?

Hej,
    har börjat med ersättning (Nan 2) till min son för ca 2 v sedan. (han är 5 månader).
    Den första tiden bajsade han flera ggr om dagen och sen blev det en gång per dag och allt var bra! Men nu har han blivit hård i magen de senaste dagarna och häromdagen hade han riktigt ont men till slut släppte det. Hade då gett honom lite katrinplommonpuré dagen före som kanske hjälpte honom lite på traven.

Nu har han inte bajsat ordentligt sen i fredags morse. Har fortsatt att ge honom lite katrinplommon & päronpuré sen dess och även haft i en tsk rapsolja i ersättningen och igår kväll bajsade han ut en liten hård grå/grön plutt efter mycket tryckande Stackars liten! Imorse sa sambon att det hade kommit något liknande.
    Har ni några tips på hur jag kan få igång magen på honom? Och hur ofta är normalt att bajsa när man ger ersättning?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hård i magen/förstoppning, vad göra?
  • memlan

Det finns de som säger att messmör i ersättningen hjälper.

• Gravida

messmör i ersättningen
    massera magen
    hjälpa till med termometern

nåt som funkat på min bebis (efter ett tips här på FL) va att hålla henne som man håller ett barn när de kissar i "skogen", ta tag under knävecken så att benen far upp mot magen och rumpan putar ut.
    Jag va mycket skeptisk till de hela först men efter att ha prova en hel del, blir man lätt desperat. Å de funka på en gång! simpel grej som gjorde super effekt.
    Visserligen va min tjej bara kring två månader, men de ska nog inte spela nån roll.

Lycka till

• Gravida
    Gravida skrev 2009-01-12 08:24:45 följande:
    messmör i ersättningen massera magen hjälpa till med termometern nåt som funkat på min bebis (efter ett tips här på FL) va att hålla henne som man håller ett barn när de kissar i "skogen", ta tag under knävecken så att benen far upp mot magen och rumpan putar ut. Jag va mycket skeptisk till de hela först men efter att ha prova en hel del, blir man lätt desperat. Å de funka på en gång! simpel grej som gjorde super effekt. Visserligen va min tjej bara kring två månader, men de ska nog inte spela nån roll. Lycka till
     (blöjan måste va av, de va visst viktigt) Sen så håller man bebben ovanför antingen blöjan eller pottan, beror på vart man vill att bajset ska komma
  • AForsström

ger alltid messmör i välling eller gröten, har gjort så sedan vi började använda, ersättning/välling/gröt, håller avföringen lagom mjuk

Stolt mamma till Nhea 7 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • dorsia

Tack för era svar! Har oxå läst om messmör i ersättningen, men tanken har slagit mig att det är för salt? Eller har jag fel? Hur ofta kan man ge rapsolja i ersättningen om man väljer att köra på det?
    Det var lite roligt det där som du skrev gravida, för innan jag in hit och läste svaren så höll jag honom precis sådär när jag skulle bära honom naken från tv-rummet till badrummet för ett bad och vips så bajsade han ut en hård korv. Hoppas att det släpper lite nu så att det kommer igång ordentligt! Och att det blir lite mjukare...

• Gravida

Ja de funkar verkligen de där Hoppas de löser sig nu!

• dorsia

Kan det vara en idé att köpa semper bifidus kanske? Kan man byta ut ett mål nan 2 mot bifidus tro? Räcker det med ett mål eller måste man köra med endast bifidus tills man märker skillnad? Tänkte om man kanske kunde ha som standard att ge ett mål bifidus om dagen så man håller magen i trim, men så kanske man inte kan göra?
    Måånga frågor!!

• Liiii

Räcker det med att byta ut ett mål så kan man göra det. Prova först och se om det hjälper öka då på bifidus. Min son klarade sig på 90 ml bifidus för att hålla magen igång. Det kan oxå vara så att barnet är så pass förtoppad så att det behöver ett mikrolax för att lösa "proppen" och sedan använda bifidus för att "underhålla" magen.

Lukas 070530, bebben i magen BF 090626
Svar på tråden Hård i magen/förstoppning, vad göra?