• Anonym (vad göra)

Håller på o tröttna på min sambo, men vågar inte säga nåt....

Efter 7 år, har bott ihop i ca ett och ett halv år, så börjar jag tröttna.

Vågar faktiskt inte säga nåt, för han skulle bli helt förstörd. Han är inte dum mot mej eller nåt sånt, bara så otroligt tråkig.

Aldrig att han skulle bli positivt överaskad för något man säger, kan aldrig planera nåt spontant, bara sitter i soffan när man kommer från jobbet,

tar en hel dag innan han svarar om man frågar nåt, har tagit otroligt mycket hänsyn till honom när vi flytta ihop, jag som alltid lyssna på radion eller titta på tv eller läste en bok innan jag somnade,

när jag bodde själv, inget av det gör jag nu, för han är van att bara gå o lägga sig o somna... Får tjöta på mina barn att ta hänsyn på kvällarna(man ska ta hänsyn, jag vet)

när han ska sova. Han kan aldrig ta ansvar när nåt ska bestämmas, det gäller allt från semester till vilken midda man ska ha.... Allt hänger alltid på mej.

Min högsta önskan nu är att få bo själv... Någon annan som har samma problem??

Ps, skriv nu inte att jag bara ska dra, utan jag vill gärna veta av er som har samma problem, hur ni gör..

• Svar på tråden Håller på o tröttna på min sambo, men vågar inte säga nåt....
  • Anonym

Jag tycker att det är konstigt att ni varit ett par i 7 år och du vågar inte ens berätta för honom att du tröttnat?

• Anonym

Prata med honom,om hur du känner så att han får en chans att ändra sig.Älskar han dig och vill fortsätta,ändrar han nog sig.
    Det är ju inte meningen att du ska leva med nån resten av ditt liv om du inte vill det.

• Anonym (vad göra)

Anonym skrev 2009-01-12 08:35:43 följande:

Jag tycker att det är konstigt att ni varit ett par i 7 år och du vågar inte ens berätta för honom att du tröttnat?
    Jag tycker om honom o vill inte såra honom, jag vet att han inte vill görs slut.
  • Anonym (bollen)

Jag tror jag förstår hur du har det men det hjälper ju inte. Jag älskar min fru men hon är likadan som din man. Jag kan tänka mig att du precis som jag inte kan kritisera. I mitt fall så vet jag att utrymmet för kritik från min sida är nästan noll. Jag är en stark människa så jag är inte direkt nedtryckt men om jag står upp och kritiserar så är det farligt för förhållandet känner jag. Vem vill drabba sig själv och barnen med detta liksom "just då".
    Både du och jag borde ju dra iväg, det vet vi nog...
    Dock kan ett råd vara att du försöker göra annat som inte har med honom att göra. Helt enkelt skaffa ett liv.
    Om du lyckas med detta så kan effekten antingen bli att han skärper sig, eller att du finner dig stark nog att inte vara kvar trots allt. Det är svårt, jag vet, men små steg i denna riktning kan ge mycket effekt om man har tur.

• Anonym (vad göra)

Anonym skrev 2009-01-12 08:39:18 följande:

Prata med honom,om hur du känner så att han får en chans att ändra sig.Älskar han dig och vill fortsätta,ändrar han nog sig.Det är ju inte meningen att du ska leva med nån resten av ditt liv om du inte vill det.
    Jag pratar med honom och försöker få honom förstå, men det är inte så lätt. Tänker oxå på det, ska vi leva ihop resten av livet?? Vet inte om jag vill det som det är nu.
  • Anonym (vad göra)

Anonym skrev 2009-01-12 08:42:10 följande:

Varför flyttade ni ihop?
    För vi ville det efter sex år. Det har blivit såhär när vi flyttade ihop. Jag är en utåtriktad människa som vill göra saker utan att tänka ett par veckor först.

Han gör ingenting utan bara jobbar och är hemma, sen när jag säger att vi kan ju hitta på saker tillsammans (han tycker aldrig vi gör nåt ihop) så händer det ingenting.

Visst jag kan göra saker själv, och det gör jag, med barnen eller andra kompisar, men just han o jag kan ju göra saker ihop, men han får ju aldrig tummen ur.

Det är otroligt frustrerande.
  • Anonym

Jag funderar på hur du känner för övrigt med ditt samboliv och mot din sambo. Tycker du om honom? Visst att sambolivet kan vara tråkigt och hamna i slentrian men du kan ju fortfarande återinföra dina vanliga rutiner i er vardag. Eller känner du att det är något annat exv att du inte älskar/är kär i honom längre som gör att du vill bo själv? Ransaka dig själv om varför.
    Jag är i den situationen nu, jag har separerat efter att vilja vara självständig men då kom vi ändå rätt bra överrens i vårt samboförhållande men känslor förändrades på vägen.

• Anonym (vad göra)

Anonym (bollen) skrev 2009-01-12 08:52:36 följande:

Jag tror jag förstår hur du har det men det hjälper ju inte. Jag älskar min fru men hon är likadan som din man. Jag kan tänka mig att du precis som jag inte kan kritisera. I mitt fall så vet jag att utrymmet för kritik från min sida är nästan noll. Jag är en stark människa så jag är inte direkt nedtryckt men om jag står upp och kritiserar så är det farligt för förhållandet känner jag. Vem vill drabba sig själv och barnen med detta liksom "just då".Både du och jag borde ju dra iväg, det vet vi nog...Dock kan ett råd vara att du försöker göra annat som inte har med honom att göra. Helt enkelt skaffa ett liv.Om du lyckas med detta så kan effekten antingen bli att han skärper sig, eller att du finner dig stark nog att inte vara kvar trots allt. Det är svårt, jag vet, men små steg i denna riktning kan ge mycket effekt om man har tur.
    Jag kan kritisera men det känns som om jag sänker honom ännu mer då. Jag undrar om han håller på o bli deprimerad...

Jag har sagt att vi inte kan sitta ihop och jag har inget problem att sysselsätta mej, men då blir han lixom "över" och sitter o tycker lite synd om sig själv...

Vi har inga barn ihop men han har två töser (16 och 18) och jag har oxå två töser på 19 och 20, så vi behöver ju inte "tänka" på dom på samma sätt som om man haft yngre barn.

Det här med effekten du skrev om är ju helt sann, man kanske får chansa lite där och se hur effekten blir... Ibland gör jag saker utan honom, men då märker jag att han är lite putt, när jag

kommer hem. Jag tror han är avundsjuk på min relation med barnen, dom tar en del plats men det vill jag att det gör. Problemet är att jag började göra saker när vi flyttade ihop,

för då vet man ju att man ändå bor ihop och träffas ju endå varje dag, men han lever kvar i det gamla. Alltså han har eg inga kompisar... Han spelade badminton när vi inte bodde ihop,

men det slutade han med för det blev för långt att åka. Men jag sa att det kunde vara värt att åka den biten en gång i veckan, men nej...
  • Anonym (bollen)

Lite låter det som om han är deprimerad men det är svårt att säga såhär ju. Att leva med en människa som har psykiska problem är rent ut sagt skitsvårt. Om du känner att du gör ner honom vid kritik så är han ju i dina ögon redan "nerflyttad". Det är farligt för relationen för då börjar det här med att man arbetar för att vara sin partner till hjälp i många situationer, man objektiserar typ. Den som behöver kritik, pushas, extra förståelse och hänsyn blir mentalt lägre och det hela blir värre. Min fru har problem som jag visste om innan, alltså menade jag rakt ut att hon var ett projekt och hur smart var det när man vill upphöja? Kärlek kan ta sig många, många snedvridna uttryck. Jag kan ju egentligen inte ge råd men det låter som om du skall försöka vara mer till för dig själv/barnen och därmed inte stödja att han sjunker längre ner. Samtidigt verkar det som om han är nöjdare om du sitter kvar vid honom vilket gör det svårt. Om han är deprimerad så kan jag bara säga att det spelar ingen roll vad du gör så blir det fel enligt honom och då är det annan hjälp han behöver. Kanske han är svartsjuk på barnen? Äktenskapsrådgivning?

• Anonym (vad göra)

Anonym skrev 2009-01-12 09:01:51 följande:

Jag funderar på hur du känner för övrigt med ditt samboliv och mot din sambo. Tycker du om honom? Visst att sambolivet kan vara tråkigt och hamna i slentrian men du kan ju fortfarande återinföra dina vanliga rutiner i er vardag. Eller känner du att det är något annat exv att du inte älskar/är kär i honom längre som gör att du vill bo själv? Ransaka dig själv om varför.Jag är i den situationen nu, jag har separerat efter att vilja vara självständig men då kom vi ändå rätt bra överrens i vårt samboförhållande men känslor förändrades på vägen.
    Ja jag tycker om honom. Det har blivit vissa förändringar i våra liv, jag har börjat jobba 4 skift på mitt jobb, så denna vecka som var jobbade jag tex 3 kvällar i rad, slutar 23 o då sover han när jag kommer hem,

och jag sover när han går upp. Så det bli inte så många "sova tillsammans nätter" mer. Han jobbar dagtid. Nu var han ledig den 5 och6 jan, inte jag, så jag "blev lite förkyld" dom gagarna,

så jag kunde vara henna med honom, det var jätte mysigt. Men igår kväll säger han, nu blir det ju inte så mycket" sova ihop" på ett tag nu då... Ska jobba hela helgen. Men detta att jag tog detta skift, var han ju med på, det blev väl bara jobbigare för honom ,än för mej.

Känns som om han aldrig är nöjd, han vill hela tiden ha mer. Jag har sagt till honom att han måste börja göra något, inte bara sitta o vänta på mej hela tiden. Känns som om man måste skynda sig hem, för att sätta sig i soffan med honom. Missförstå mej inte nu,

det är mysigt att sitta i soffan med honom men inte jämt. Sen har man märkt att det är andra "småsaker" som man inte tänkte på när man inte bodde ihop som kommer fram mer o mer nu.

Det hade varit bra om vi var tillsammans men inte bodde ihop.Jag försöker rannsaka mej själv ofta och vet väl inte innerst inne vad jag vill, men ändå känner jag att det hade varit så skönt att få komma hem till ett tomt hem (låter konstigt , jag vet)

O bara få vara...
  • Anonym (vad göra)

Anonym (bollen) skrev 2009-01-12 09:22:10 följande:

Lite låter det som om han är deprimerad men det är svårt att säga såhär ju. Att leva med en människa som har psykiska problem är rent ut sagt skitsvårt. Om du känner att du gör ner honom vid kritik så är han ju i dina ögon redan "nerflyttad". Det är farligt för relationen för då börjar det här med att man arbetar för att vara sin partner till hjälp i många situationer, man objektiserar typ. Den som behöver kritik, pushas, extra förståelse och hänsyn blir mentalt lägre och det hela blir värre. Min fru har problem som jag visste om innan, alltså menade jag rakt ut att hon var ett projekt och hur smart var det när man vill upphöja? Kärlek kan ta sig många, många snedvridna uttryck. Jag kan ju egentligen inte ge råd men det låter som om du skall försöka vara mer till för dig själv/barnen och därmed inte stödja att han sjunker längre ner. Samtidigt verkar det som om han är nöjdare om du sitter kvar vid honom vilket gör det svårt. Om han är deprimerad så kan jag bara säga att det spelar ingen roll vad du gör så blir det fel enligt honom och då är det annan hjälp han behöver. Kanske han är svartsjuk på barnen? Äktenskapsrådgivning?
    Alltså barnen är stora så dom klarar sig, men det är givande o kul för mej att umgås mycket med dom nu, just för att dom är (nästan) vuxna, och man kan diskutera med dom på ett helt annan plan nu.

Saken är bara att jag släpper i princip allt om dom ringer o vill bli hämtade tex. Jag tror inte han känner sig prioiterad alls. Känns som om jag skulle behöva klona mej.

Nu ska min äldsta dotter flytta hemifrån och jag kommer väl bli ännu mer paranoid hur det ska gå, om hom kommer hem ordentligt på kvällarna...

Fast jag vill ju hjälpa honom att inte må dåligt, vill ju att han ska må bra. Han tycker själv han är en dålig pappa och innerst inne tycker väl jag att han kunde ge mer för sin papparoll,

men han är ju snäll, och alla är ju olika. Men om jag, som du skrev, skulle ge tid till mej o barnen så känns det som om det skulle bli sämre. Han har sagt att han känner sig utanför här hemma, när ungarna o jag pratar och bestämmer saker.

Och han känner sig som en gäst i sitt eget hem... Alltså, jag vet inte vad jag ska säg när han säger såna saker. Men jag tycker , när han har sina barn här, så måste dom ju kunna göra nånting nångång,

men dom sitter i princip i soffan, ungarna framför datorn och sambon.... bara e.... Jag blir såå rastlös när dom bara e. Känns riktigt skönt när jag jobbar dom helger som hans ungar är här.
  • Anonym (liknande)

Jag drar mig lite för att skriva det här för det känns så jobbigt att faktiskt erkänna för mig själv hur mycket jag längtar efter att få bo själv med barnen. Jag har varit tillsammans med min man i 11 år och tvekat under flera av dessa år. Nu har han för första gången varit bortrest under en vecka och jag har varit själv med barnen, jag känner igen det där med att önska att det faktiskt vore tomt i huset när jag kommer hem. I alla fall så har det varit så skönt, jag har kännt mig lugn och glad och har fått hitta på vad jag vill med barnen. Han kommer hem på onsdag och jag känner att det skulle vara skönt om han var borta en vecka till så att jag hann känna efter ännu mer. Men samtidigt känner jag det där att jag har väl känslor för honom, men det som jag kommit fram till när han varit borta är att jag på något sätt har kompromissat och tagit hänsyn till vad han känner och vad han vill lite för mycket så att jag någonstans på vägen gett mig själv för lite utrymme. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att ge mig själv utrymme i relationen men samtidigt vara kvar. Vill hitta på mer på egen hand och känna vad jag vill, när han är här så blir det att han sitter vid datorn och barnen bara är runtomkring, när jag är själv så hittar jag på mer saker med barnen. När han är hemma så går mycket av min energi till att var irriterad på honom. Men samtidigt så älskar jag väl min man, men jag blir så kvävd av hans stillasittande och att han inte vill hitta på något.Förlåt om jag babblar på, men det är svårt för jag har hållt detta inom mig så länge nu. Har inga konkreta råd, men jag känner absolut igen de känslor du beskriver.

• Anonym (w)

Jag slår ett slag för särbolivet tror många skulle bli lyckligare av det och speciellt ts. Min mor har blivit mkt lyckligare sedan hon förstod att hon ville bo själv. Jag har också försökt att bli det, skaffade en annan lägenhet och allt men då ångrade jag mig! Kände mig helt plötsligt kär i karln igen... men minns frihetskänslan och lyckan jag kände när jag bestämt att flytta. Hoppas ni vågar!

• Anonym

Flytta ifrån honom,är man inte lycklig och nöjd,så separera.DU kommer att må så mkt bättre när allt har lagt sig,han med förmodligen/Du lever bara en gång,den gången är nu...

• Anonym (piggare)

jag känner också igen allt. har en sambo som aldrig velat göra lika mycket som jag, och aldrig gillat de saker jag gillar. i hennes fall har orsaken åtminstone delvis varit att hon mått psykiskt dåligt. haft dålig självkänsla och inte kunnat njuta av att göra trevliga saker.

din kille borde söka hjälp hos en psykolog eller så. han verkar ju vara lite under isen.

• Anonym (vad göra)

Anonym (liknande) skrev 2009-01-12 10:10:59 följande:

Jag drar mig lite för att skriva det här för det känns så jobbigt att faktiskt erkänna för mig själv hur mycket jag längtar efter att få bo själv med barnen. Jag har varit tillsammans med min man i 11 år och tvekat under flera av dessa år. Nu har han för första gången varit bortrest under en vecka och jag har varit själv med barnen, jag känner igen det där med att önska att det faktiskt vore tomt i huset när jag kommer hem. I alla fall så har det varit så skönt, jag har kännt mig lugn och glad och har fått hitta på vad jag vill med barnen. Han kommer hem på onsdag och jag känner att det skulle vara skönt om han var borta en vecka till så att jag hann känna efter ännu mer. Men samtidigt känner jag det där att jag har väl känslor för honom, men det som jag kommit fram till när han varit borta är att jag på något sätt har kompromissat och tagit hänsyn till vad han känner och vad han vill lite för mycket så att jag någonstans på vägen gett mig själv för lite utrymme. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att ge mig själv utrymme i relationen men samtidigt vara kvar. Vill hitta på mer på egen hand och känna vad jag vill, när han är här så blir det att han sitter vid datorn och barnen bara är runtomkring, när jag är själv så hittar jag på mer saker med barnen. När han är hemma så går mycket av min energi till att var irriterad på honom. Men samtidigt så älskar jag väl min man, men jag blir så kvävd av hans stillasittande och att han inte vill hitta på något.Förlåt om jag babblar på, men det är svårt för jag har hållt detta inom mig så länge nu. Har inga konkreta råd, men jag känner absolut igen de känslor du beskriver.
    Javisst känner man sig kvävd, att hela tiden behöva tänka på att ingen få störa eller för oljud,

mim sambo fick ett erbjudande att följa med till fjällen nu i vår, och dels kände jag; va skönt för mej, men faktiskt det viktigaste för honom,

han behöver verkligen följa med och åka nån annanstans, vara borta, hemifrån med gamla kompisar. Jag tror o hoppas han tar med sig sina barn oxå, så kan dom umgås på et annat plan oxå.

Får så dåligt samvete att känna o tänka såhär, ska inte vara så. Som tex nu så ringde han o bad om ett telefonnr som han har uppskrivet,

gud han låter så nere, dämpad och allmänt sur, det är så tråkigt att prata med honom då. Det är det som oxå är jobbigt, denna nedstämdhet, icke poistiva tänkande osv osv..

Alltså jag vill ställa upp, men frågan är om det går...
  • Anonym (vad göra)

Anonym (piggare) skrev 2009-01-12 11:47:37 följande:

jag känner också igen allt. har en sambo som aldrig velat göra lika mycket som jag, och aldrig gillat de saker jag gillar. i hennes fall har orsaken åtminstone delvis varit att hon mått psykiskt dåligt. haft dålig självkänsla och inte kunnat njuta av att göra trevliga saker.din kille borde söka hjälp hos en psykolog eller så. han verkar ju vara lite under isen.
    Jo jag har frågat om han vill prata med någon.... Men detta har uppstått efter att vi flyttat ihop, när jag började känna att jag kan göra lite egna saker nu, när vi endå bor ihop,

och faktiskt ses varje dag. Men han har ju inget direkt liv, så han tycker bara allt är tråkigt utan mej.
  • Anonym (liknande)

Det går ju att ställa upp men det får liksom inte bli på bekostnad av ens eget mående, det värsta är att det där kommer smygandes på en, i alla fall för mig, och helt plötsligt så känner jag bara att jag inte riktigt kan slappna av och vara glad i hans sällskap längre. Nu när min man varit bortrest så har jag ju känt mig glad och själv fått mer lust till saker. Men om jag skulle fortsätta på samma sätt när han är hemma så känner han sig ju åsidosatt, han får ju gärna också hitta på saker med mig och barnen men det blir inte av då. Han tar inte tag i det och jag, ja jag vet inte, känner ofta att jag blir trött av honom. Min egen energi förvinner när han är här.

Ibland så piggnar min man till och vi går ut och går eller något hela familjen, men det är så sällan, det blir mer så att hela famljen får anpassa sig efter hans sätt och bara vara. Har försökt att prata med min man, men det händer inget. Så frågan är ju hur man själv vill ha det, acceptera eller inte och då kommer den svåra frågan vad vill jag egentligen, vad känner jag för?

Svar på tråden Håller på o tröttna på min sambo, men vågar inte säga nåt....