Anonym (bollen) skrev 2009-01-12 09:22:10 följande:
Lite låter det som om han är deprimerad men det är svårt att säga såhär ju. Att leva med en människa som har psykiska problem är rent ut sagt skitsvårt. Om du känner att du gör ner honom vid kritik så är han ju i dina ögon redan "nerflyttad". Det är farligt för relationen för då börjar det här med att man arbetar för att vara sin partner till hjälp i många situationer, man objektiserar typ. Den som behöver kritik, pushas, extra förståelse och hänsyn blir mentalt lägre och det hela blir värre. Min fru har problem som jag visste om innan, alltså menade jag rakt ut att hon var ett projekt och hur smart var det när man vill upphöja? Kärlek kan ta sig många, många snedvridna uttryck. Jag kan ju egentligen inte ge råd men det låter som om du skall försöka vara mer till för dig själv/barnen och därmed inte stödja att han sjunker längre ner. Samtidigt verkar det som om han är nöjdare om du sitter kvar vid honom vilket gör det svårt. Om han är deprimerad så kan jag bara säga att det spelar ingen roll vad du gör så blir det fel enligt honom och då är det annan hjälp han behöver. Kanske han är svartsjuk på barnen? Äktenskapsrådgivning?
Alltså barnen är stora så dom klarar sig, men det är givande o kul för mej att umgås mycket med dom nu, just för att dom är (nästan) vuxna, och man kan diskutera med dom på ett helt annan plan nu.
Saken är bara att jag släpper i princip allt om dom ringer o vill bli hämtade tex. Jag tror inte han känner sig prioiterad alls. Känns som om jag skulle behöva klona mej.
Nu ska min äldsta dotter flytta hemifrån och jag kommer väl bli ännu mer paranoid hur det ska gå, om hom kommer hem ordentligt på kvällarna...
Fast jag vill ju hjälpa honom att inte må dåligt, vill ju att han ska må bra. Han tycker själv han är en dålig pappa och innerst inne tycker väl jag att han kunde ge mer för sin papparoll,
men han är ju snäll, och alla är ju olika. Men om jag, som du skrev, skulle ge tid till mej o barnen så känns det som om det skulle bli sämre. Han har sagt att han känner sig utanför här hemma, när ungarna o jag pratar och bestämmer saker.
Och han känner sig som en gäst i sitt eget hem... Alltså, jag vet inte vad jag ska säg när han säger såna saker. Men jag tycker , när han har sina barn här, så måste dom ju kunna göra nånting nångång,
men dom sitter i princip i soffan, ungarna framför datorn och sambon.... bara e.... Jag blir såå rastlös när dom bara e. Känns riktigt skönt när jag jobbar dom helger som hans ungar är här.