• Äldre 12 Jan 11:20
    87758 visningar
    20 svar
    20
    87758

    Vad kostar det att klä om en soffa?

    Jag har en superskön 3-sitssoffa från Mio med ett supertråkigt tyg som jag snart kräks på.. Vad skulle det kosta (på ett ungefär) att klä om den?

  • Svar på tråden Vad kostar det att klä om en soffa?
  • Äldre 12 Jan 11:36
    #1

    Gissningsvis mer än att köpa en ny soffa från Mio... det är snordyrt!

  • Äldre 12 Jan 12:01
    #2

    Attans Nån som vet om det går att köpa nån snygg soffklädsel nånstans, sån där som man bara drar över liksom?

  • Äldre 12 Jan 13:04
    #3

    Ellos har en del, om de är snygga får du själv avgöra :-=
    http://www.ellos.se/Catalog/Browse/ViewSpread.aspx?trc=0&CatalogId=422&OrderNo=218

  • Äldre 12 Jan 13:48
    #4

    Tackar!


    inze skrev 2009-01-12 13:04:57 följande:
    Ellos har en del, om de är snygga får du själv avgöra :-=www.ellos.se/Catalog/Browse/ViewSpread.aspx...
  • Äldre 12 Jan 17:44
    #5

    Få tag i en tapetserare och hör efter,det kan variera i pris rätt ordentligt på olika ställen.Sedan är priset mycket beroende på tyget också.

  • Äldre 13 Jan 08:04
    #6

    Jag såg en sida på internet som sålde skiiiiiiitsnygga överdrag i chenille-tyg. Precis sådär mjukt och mysigt som jag hade velat ha det. MEN! Ett enda litet överdrag till en 3-sitssoffa kostade 3.999! Helt jäkla galet!

  • Balehe­ad
    Äldre 14 Jan 11:24
    #7

    Nu vet jag ju inte hur soffan ser ut, och hur rädd du är om den. Vår soffa, som är skön men var väldigt sliten behövde ett ansiktslyft. Vi planerar att köpa en helt ny om några år när barnen blivit mer "spill-i-soffan-säkra". Jag beställde manchestertyg från Ellos (jättebilligt för jag hade nån procentrabatt att utnyttja) och sedan häftade jag fast tyget med häftapparat. Det blev ett mycket bra resultat för liten penning, och inte så himla mycket arbetstid heller.

  • Äldre 14 Jan 11:46
    #8

    Ooh, bra tips! Tack!

  • halloj­77
    Äldre 14 Jan 21:58
    #9

    Ca 6000:- + tyg kanske 10 m.

  • Äldre 14 Jan 22:00
    #10

    Jag ringde nyligen och kollade vad det skulle kosta att klä om en Carl Malmsten-fåtölj och priset för själva arbetet var då 6000 kronor, mellan tummen och pekfingret. Sen tillkommer tygkostnader också.

    Snordyrt var ordet.

  • halloj­77
    Äldre 14 Jan 22:02
    #11

    Det är ju ett hantverk. Men det är klart att det kan uppfattas som dyrt när en helt ny soffa kan kosta typ 3000.- , men frågan är vem har gjort den?

  • sveje
    Äldre 14 Jan 22:02
    #12

    Det beror på hur soffan ser ut. Är det lösa plymåer, eller fast sits. Fast rygg eller plymåer i rygg. Är det stoppade armstöd. Det är svårt att svara på innan man sett objektet. Samt ska man göra en tygåtgångsberäkning

  • siamus­en
    Äldre 14 Jan 22:05
    #13

    Det är snordyrt att klâ om, om man inte känner nagon som kan sy vill säga. Jag har turen att ha en hândig mamma. Känner du ingen som kan hjälpa dig?

  • sveje
    Äldre 14 Jan 22:08
    #14

    Vart bor du någonstans? jag är utbildad tapetserare (utan jobb) =)

  • Äldre 14 Jan 22:08
    #15

    Vi har funderat på att klä om vår soffa från Boconcept, men nu köper vi en likadan ny istället. Det blir billigare!

  • Äldre 15 Jan 09:09
    #16

    Stockholm

    Soffan har lösa sittkuddar och ryggkuddar samt stoppade armstöd.. Börjar fundera på att köpa ett sofföverdrag från typ Haléns eller Ellos eller så, problemet är bara att det inte finns några roliga färger och mönster


    sveje skrev 2009-01-14 22:08:21 följande:
    Vart bor du någonstans? jag är utbildad tapetserare (utan jobb) =)
  • mariaf­ia
    Äldre 15 Jan 19:03
    #17

    www.bemz.com/ har överdrag till soffor...
    men jag tror bara de ha till Ikea soffor, kanske funkar om det finns någon liknande modell.

  • Äldre 16 Jan 09:22
    #18

    Japp, såg dem också.. men tyvärr är de svindyra


    mariafia skrev 2009-01-15 19:03:07 följande:
    www.bemz.com/ har överdrag till soffor...men jag tror bara de ha till Ikea soffor, kanske funkar om det finns någon liknande modell.
  • Äldre 16 Jan 22:57
    #19

    Ingen aning om det finns fler färger eller så men billigt var det i alla fall:
    http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20090122.p.Soffoverdrag

  • wigren­sdottr­ar
    Äldre 25 Sep 14:49
    #20

    Att klä om en soffa behöver nödvändigtvis inte vara så dyrt. Framför allt inte om man ser på den kvaliteten som soffan får om man lämnar in den hos en tapetserare. Vi har t.ex. superbra tyger som håller i årtionden och dessutom har de flesta av de nya möblerna farliga material i sig som både vittrar sönder och blir "sporer" i luften och om det skulle brinna så kan man dö av sådana rök-ångor så ser man bara till just de så är det offtast bättre att återvinna och tapetsera om sina möbler hellre än att köpa nytt. Dessutom får du Exakt de tyg du vill ha i ditt hem som är anpassat till just Dig och dina barn. Hälsningar Sofie på Wigrens Döttrar Tapetserarverkstad Södermalm 08-848680
    Denna soffa är omklädd hos oss.


Svar på tråden Vad kostar det att klä om en soffa?