• MariaStar

Lampkrok i taket. Så lätt som det låter?

Efter att min hyresvärd sagt att det är ok att sätta upp en ny lampkrok i taket studsar jag glatt iväg till Bauhaus för att köpa en. Inser snabbt att shit! De är ju enorma! Är en (sprillans nybyggd)hyreslägenhet jag bor i och vågar inte riskera att skada taket. Det är i nån sorts cement eller betong eller liknande. Ska jag våga mig på att borra ett enormt hål till den enorma anordning som verkar krävas till den lilla lampkroken? Eller ska jag ringa en hantverkare, för en LAMPKROK!? Man känner sig ju inte lite töntig =P Och vad skulle det kosta? Tusenlappar?
    Någon som har bra tips till mig? Eller kanske någon som vet vad det skulle kosta att ta hem en hantverkare?

• Svar på tråden Lampkrok i taket. Så lätt som det låter?
  • Gorban

Är det betong i taket så behöver du slagborra ett hål i taket på ca 10 mm. Sedan använder du betongplugg och kroken. De är inte så stora. Är du säker på att du inte har tittat på ett gipsankare för gipstak med en stor grej som hamnar på andra sidan gipsskivan?

• MariaStar
    Svar på #1
    Jag såg att det fanns sådana med ankare oxå men det är inte de jag menar. De jag såg var säkert 4cm långa och hade som en blå enorm plug. Man kanske inte måste ha en sån enorm sak. Men en slagborr verkar man ju behöva... Hmmm...
Svar på tråden Lampkrok i taket. Så lätt som det låter?