• kurtolvar

räv ljud hahahaha

har en pekbok med en massa djur den innehåller katter, hundar osv. ¨å dom vet man ju ändå hur dom låter. men räven som finns där i å kamelen... hoppar över dom sidorna.
    haha ett ganska litet problem men men. vad gör ni?

å vad säger katten --- Mjau
    vad säger kamelen... hmmmmmmmmm
    å räven... mamma vet inte ens det

hahahahaha otroligt trött inte sovit nästan nåt inatt.. wiiiiiiiiiiiiiiie

• Svar på tråden räv ljud hahahaha
  • Tesie

hehehe, du jag vet inte heller, men hört att rävungar låter som skällande valpar.. fast.. vem vet.. kamelen kanske..eh..frustar?

Ja du, bra fråga, därför puffar jag tråden!

• Josefins mamma

som hundvalpar låter räven! (tror jag)

//en annan trött mamma

• sagogryn

"Räven ropar med ett hest lite skrälligt skall, man har konstaterat att minst 28 stycken olika läten finns hos arten. Så ifall du går i skogen, och du hör ett skrälligt skrik som nästan låter som ett barn som har skadat sig så kanske det bara är en räv som är lite brunstig. "

....men kamelen gick jag bet på

• Jenny E

Jag har oxå för mig att räven skäller, men kameler... hmmm..
    Nån´som vet hur en giraff låter då, det har vi klurigt med i sonens nya lilla bok.

• kurtolvar

En giraff låter som Ross i vänner... För vi har sett Madagaskar... ni vet den dära tecknade. =) han gjorde rösten till giraffen alltså

okej då ska jag försöka få till det skrälliga skallet nästa gång vi tittat i pekboken.. hehehe

• sleepygrodis

Svårt att beskriva kamelljud, men de brölar i alla fall (hade en liten kamel bakom mig på kamelridning en gång, som brölade efter sin mamma). Högt och ljudligt låter de =)

• kurtolvar

Vad härligt nu börjar vi ju reda upp det här... tack alla djurkännare.

Känns lite pinsamt att man som snart 21 åring inte kan säga hur djuren i pekböckerna låter åt sitt barn.

=)

• sagogryn

Hittade detta på google;

Jag är en 15-årig tjej som har en fråga. Hur låter en giraff? Jag och min lärare har länge försökt ta reda på detta. För inte kan det väl vara så, att girafferna är helt stumma? Jag hoppas att du vet något om detta och är mycket tacksam för svar.

Giraffen ger så sällan hörbara ljud ifrån sig att den har rykte om sig att vara stum. Men den kan ge ifrån vad som beskrives som stönande ljud och rop med låg tonhöjd. Ungarna uppges också använda ljud för att kommunicera med modern.

På nätet finns uppgifter om att giraffen och dess släkting okapin ska ha förmågan att kommunicera med infraljud (låga tonhöjder ohörbara för människan). Men jag hittar inga vetenskapliga artiklar som bekräftar detta. Det förefaller dock inte osannolikt. Rätt nyligen har man upptäckt att elefanter kan kommunicera med infraljud över mycket långa avstånd. Infraljud har mycket större räckvidd än för oss hörbara ljud.

• Jenny E

Tack för hjälpen,Sagogryn!
    Fniss.... katten säger mjau, hunden säger vov och giraffen låter med infraljud......

• Beatrize74

Jag lånar din tråd lite om det är ok?

Tycker det är intressant. Har samma problem med sonens djurbok. Alla djur går bra, ända tills man kommer till ...........kaninen....

Hur låter en kanin?

• sagogryn

Vi har en djurbok med läten och när man trycker på kaninen låter det som om någon knaprar bara-så det blir till att knapra högt!

• Chino

ja jag vet då att en brunstig räv låter fruktansvärt otäckt...jag skulle beskriva det som om ett litet barn som skriker blandat med ett hundskall....hua...skulle släppa ut katterna en natt då jag fick höra och blev rent utav mörkrädd...

• Beatrize74

Sagogryn - aha...ska tänka på det. *knusper, knaper*

• kurtolvar

När kaninen kommer fram i pekboken så luktar jag.. alltså man andas in och ut genom näsan fort... för så gör dom ju med näsan alltså dom vickar ju som på den. haha vet inte om du förstår men men.

självklart låna min tråd! kramkram

Svar på tråden räv ljud hahahaha