Vad lever man på efter gymnasiet??
Bara en tanke som slog mig innan idag. Alla ungdomar som slutar gymnasiet och i dessa dagar inte har någon större chans att få jobb. Är det bara vidare studier som gäller eller??
Bara en tanke som slog mig innan idag. Alla ungdomar som slutar gymnasiet och i dessa dagar inte har någon större chans att få jobb. Är det bara vidare studier som gäller eller??
jag har aldrig upplevt det svårt att få jobb, men visst är det så att det är vidare studier eller jobb som gäller. man kan ju också flytta utomland och jobba eller studera om det är så att arbetssituationen ser bättre ut i ett annat land...
Jaa, annars får de stackarna bo kvar hemma och leva på föräldrarnas lön
Studier, arbete utomlands eller leva på föräldrarna.
Jag har många års universitetsstudier bakom mig samt ett antal år av utlandsarbete men jag kan inte få några jobb för det eftersom jag ännu inte har någon examen.
Det beror kanske på var man bor men i de större städerna är det ont om jobb!
Jobb finns men man kan inte vara kräsen.
De har även rätt att söka försörjningsstöd via soc om de har taig studenten.... Men de kan inte flytta hemifrån med hjälpå av soc, men de får den så kallade normen så de har pengar att leva av samt matpengar att ge föräldrarna...
Tog studenten 2006. Jag hade turen att arbeta i min pappas företag några år. Då hade jag tillräckliga meriter att få jobb inom handel nu. Ska ändå börja plugga i höst på högskolan, känns lika bra att göra det nu i dessa tider och bli färdig lagom till att det bli högkonjuktur igen.
jobba eller studera får man väl göra. Jag flyttade hemifrån då jag var 17 år, och som försörjning har jag haft socbidrag, aktivitetsstöd, studiebidrag, och nu slutligen de sista 2 åren, lön.
Ja det är inte bästa tider att ta studenten nu. själv tar jag studenten till sommaren men jag har pluggat omvårdnad så där borde jag ju ha ganska bra chanser till jobb trots lågkonjunkturen. Men först ska jag vara mamma ledig :D
Finns i princip alltid jobb som tidningsbud/mc donals/städare osv..
Jag började iaf jobba efter gymnasiet i somras... Annars hade jag väl fått leva på sparade pengar tills jag kunde börja plugga till hösten eller något.. Skaffade mitt jobb i tvåan och jobbbade varannan helg resten av gymnasietiden plus mkt lov osv...
Men finns många som lever på sina föräldrar skulle jag tro.
Som för alla vuxna människor, studera eller arbeta. Det är inte så svårt att få ett arbete idag, soom folk vill låta påskina.
De jag känner i den åldern är väldigt kräsna med jobb. McDonalds skulle de aldrig kunna tänka sig. Nää, de vill ha något som ger bra lön. De ska ju festa, köpa kläder och ut och resa. Visst kan det säkerligen vara svårt att hitta jobb på många ställen. Men, de första jobben får man inte vara så kräsen med. Själv flyttade jag 20 mil till en stad där jag inte kände nån, för ett McD-jobb. Skitlön och slitigt. Men, nästa jobb fick jag på meriterna.
inkka
Precis, det är ju det folk har svårt att förså. Under min studietid har jag (under några hemska perioder) jobbat extra som telefonförsäljare och det var mkt meriterande när jag fick mitt första jobb efter studierna
Missimo84 skrev 2009-01-15 17:07:30 följande: