• ALO

Konstant sockersug

Sen ungefär 2 veckor tillbaka så har jag fått ett enormt sockersug!!!
    Vet att jag inte kan sätta i mig godis varje dag, men har ingen aning om hur jag ska få bort suget! Har försökt med frukt i massor med det verkar inte hjälpa...!

Nån som vet varför jag helt plötsligt fått det här suget, eller hur man kan bli av med det utan att äta socker :)

Det växer en liten Ella i min mage!
  • Svar på tråden Konstant sockersug
  • Warspirit

Ojoj, är det något dille du fått genom graviditeten? Det kan vara rätt lustigt med alla de där grejerna gravida kan få för sig. Fast socker behöver ju inte vara det.

Själv gav jag mig själv nyårslöfte om att jag inte ska dricka läsk (drack ganska mycket cola förr), men har insett att jag måste sluta med godis också, då jag har börjat må dåligt av det. Åt godis igår och mådde bara skit - ingen sockerkick. Jag blir bara tröttare och tröttare, får ont i huvudet och mår jättedåligt. Tror inte min kropp mår så bra av sockret längre.

Om du är sugen på socker, tror jag inte du ska hitta en ersättare, utan snarare bara ta bort det. Man kan bli av med sockerberoende, men det går och till slut blir det bara äckligt med sötsaker. Jag vet det då min bror m. sambo inte äter socker och de klarar sig finfint.

• ALO

Är ju abosolut det mest logiska att jag måste ta bort det själv, men det värsta är att min kropp har alltid funkat så att det den behöver, det vill den ha. Men det här sockersuget vill inte gå över, och jag har ju varit gravid ett bra tag nu, så det är inget som kommit bara för att jag har blivit gravid...Så jag är ganska så kluven just nu...!

Det växer en liten Ella i min mage!
  • umchen

Jag har också ett enormt sockerbehov, vilket jag inte haft innan.. jättejobbbigt.. försöker också med frukt och så att ta ett par glas saft till maten för att slippa godiset.. ( har aldrig sruckit saft innan, brukar inte ens tycka om det) också har jag tryckt i mig apelsiner så fort jag börjar känna suget.. hjälper inte men lindrar för stunden iallafall....

• milli79

Har oxå känt mer sug efter socker sista veckorna. Tror kanske inte frukt är så bra om man vill ha bort suget utan bättre att äta långsamma kolhydrater o proteiner. Mer grönsaker o Kött/fisk/fågel osv & mer bra fett. Kan va bra att ta bort snabba kolhydrater som bröd, vit pasta, vitt ris osv förutom sötsaker och äta mer fullkorns produkter, quinoa mm.

Många som slutar med socker blir mer sugna på fett o äter mer av det vilket håller sötsuget borta. Jag tror på lite "gi-diet" tror de flesta mår bättre av det. Kolla så du får i dig tillräckligt med bra fett som avocado, linfröolja, fet fisk, olivolja, kokosfett (ej härdat fett utan det från hälsokostbutik, smör osv (inga transfetter/härdade fetter/margariner)

Sen kan olika kosttillskott ta bort lite av sötsuget. Viktigt att få i sig mkt magnesium, b-vitaminer och kanske extra krom som håller blodsockret i balans.

Svar på tråden Konstant sockersug